• summer13

BIM Juli 2023

Alvedon83 skrev 2023-07-02 13:02:07 följande:

Mensen är över här, bara invänta äl då. Vi har semester nu så förhoppningsvis blir det mycket ligga 😊

Hoppas verkligen det tar sig nu! Börjar ju känna av den biologiska klockan också, fyller 40år snart. Hur gamla är ni andra? Fler som närmar sig "tantålder"? 

Jag närmar mig tantålder jag med, 37 i år.
    Har precis börjat tempa och inser att jag har kort lutealfas så har börjat med progesteronkräm. Återstår att se vad det gör med cykeln! 
  • summer13
    SeptemberB skrev 2023-07-03 14:39:12 följande:

Jag har läst på en del engelska sidor (där de hänvisar till forskning). Ni får be om ursäkt att jag inte skriver källorna, men det går säkert hitta genom googlande. Det var inga obskyra källor utan studier som har gjorts på gravida kvinnor (När jag sitter vid datorn ska jag se om jag hittar källorna igen.). 

Men där står det i alla fall att 85% av alla ägg fastnar i livmodern 8-10 dpo (dpo= day post ovulation). Ägg som fastnar efter 10dpo har en mycket högre missfallsrisk. 9 dpo har t.e.x. 13 % risk för tidigt (före vecka 6) missfall, 10 dpo 23% risk. 11 dpo över 50% risk, 12 dpo över 80% risk. Hittade ingen info på 6-8 dpo. De flesta ägg fäster på dpo 9.

Därefter tar det 1-2 dagar innan hcg kan uppfattas av ett känsligt test. Att ha så lite som 13-15 hcg på 10 dpo är helt normalt.

Om då ett ägg har fastnat på 10 dpo är det 5% chans att det syns på ett känsligt test samma dag. 

På de svenska sidorna står det ju att ägget fäster 6-8 dagar efter ägglossning men det är MÅNGA studier jag hittat som skriver att dag 9 är den absolut vanligaste dagen att ägget fäster? 

(Vet att man vill ha källor när det gäller sånt här, men råkade stänga alla fönster på telefonen och nu har jag inte tid att söka upp dem. Ska se om jag hittar dem igen, men tycker ni detta är intressant så hittar säkert om ni googlar och annars kan ni bara hoppa inlägget 😊)

Jag testade neg idag, alldeles för tidig testning egentligen..
    Jag tar åt mig av denna info och hoppas på plus senare då ;)
  • summer13

Ni som tempar, detta är första månaden för mig. Sjunker tempen vid mens? Och sjunker den då innan mensen kommer eller efter?

• summer13
    Hejvärldenhej skrev 2023-07-04 15:18:01 följande:
     Babybell95 min temp brukar göra så, dipp precis innan bekräftad ÄL

summer13 och för mensen så är det lite olika men oftast har sen börjar dala neråt. Hamnar på mittstrecket för att sen helt droppa. ( mitt streck Syns inte här för har bytt från termometer till ring denna cykel)

Har använt i 9 cyklar 
    Tack för svar!
    Då är det bara att se om det blir en dipp snart..
  • summer13

Jag kör min första månad med progesteronkräm. Har kort lutealfas och cykel på 24-28 dagar.
    Fick utslag på äl cd 15, är nu på cd 27. Alltså 12 dagar sen äl. Så positiva är att krämen fungerar och min lutealfas är längre! 
    Tog dock digitalt test idag som var negativt. Antar jag får vänta några dagar till för att vara säker, men känns som jag "vet" att det inte blev nåt nu. 
    Jag gissar att jag behöver pausa med krämen så mensen kommer, men pga äl gav utslag senare än vad appen själv räknar ut så är ju frågan när bim är.. FF säger en cykel på 29 dagar så tror jag slutar med krämen på söndag. 
    Sorry för mycket ointressant info, behövde bara skriva av mig :D Lycka till alla!!

• summer13
    Cykelstöld skrev 2023-07-06 21:34:21 följande:

När tänker/brukar folk börja testa? Jag minns inte riktigt när jag plussade med min dotter, +9 kanske? Det känns såå långt borta nu dock haha, när jag är troligtvis +1 bara

Jag testar alltid för tidigt.. 
    Har aldrig fått plus innan bim de tre gånger jag varit gravid så högst oklart vad jag tror jag ska uppnå :D
  • summer13
    Quesswhat skrev 2023-07-07 16:07:47 följande:

Är det någon här som inte kör på att tempa och ägglossningstest? Jag tog ut min spiral för en månad sen och haft mens en gång. Är osäker på hur min menscykel ser ut men min blödning som jag hade med spiralen kom alltid i slutet av månaden. Vilket den även gjorde efter spiralen togs ut. Därav är jag osäker på när jag har haft ägglossning. Borde jag kanske börja tempa och köra test för att veta säkert? Är bara rädd att jag ska bli mer besatt av det här än jag redan är, om ni förstår hur jag menar 😂

Jag har inte gjort det innan, för jag tänkte likadant. Tidigt i försöken hade jag inte gjort det, men allt eftersom tiden går så vill man få mer kontroll. Och jag inser ju att jag har äl sent och kort lutealfas så de äl dagar dom appen satt ut har inte stämt alls. Så haft sex helt fel dagar :o 
    Men har ni precis börjat hade jag bara kört på! 
  • summer13

Äl +14 idag. Progesteronkrämen har funkat helt perfekt för att få en tillräckligt lång lutealfas! Och ett stort plus för att den utplånar all sorts pms, har varit så skönt att känna sig stabil i kropp och humör nu innan förväntad mens. Inget man är bortskämd med direkt Flört
    Det tråkiga är dock att jag inte fått ett plus.. så nu gör jag uppehåll med krämen och hoppas mensen kommer fort. Nya tag!

• summer13
    Janbo skrev 2023-07-18 22:06:46 följande:

Måste bara höra mer er.. är det någon mer som har problem med uvi? Andra ägglossningen på rad som jag behöver antibiotika? (får ju Selexid som ska vara ofarligt) men blir ändå orolig att infektion och/eller medicin kan skapa tidigt missfall 😩🥺
    Jag är supernoga med att kissa före och efter, tvätta av, dricka mycket osv. Fått tips av apotekare om att tvätta med mjölksyra nu också.

Har hört nånstans att han också behöver tänka på att tvätta sig innan, då det kan vara han som för in bakterier vid samlag. Minns inte vart jag hört det så du får ta det med en nypa salt om det stämmer men lät rimligt Drömmer
  • summer13
    Embarazada skrev 2023-07-22 13:03:54 följande:
    Vid min förra graviditet så tog tillsatte jag extra progesteron. Det verkar dock inte fungera denna gång.

Nästa månad ska jag prova äta tabletter som ska förbättra äggkvalitèn. Kan behövas då jag är 35+.
    Vad är det för tabletter om man får vara nyfiken? Glad
  • summer13
    Hejvärldenhej skrev 2023-07-25 19:04:34 följande:

jag är ju på resa, har köpt en pack med tre Clearblue. Två ultratidiga och en veckoindikator. I morgon är det äl+8 dvs för mig det som dom skriver ?6 dagar innan bim?. 

hade ni kört? så kan jag spara mig till lördag sen med det andra om det är neg tänker jag. Har ju ett till! Och sen med vecko.
    mvh otålig

Chansen att det är negativt på äl+8 är nog ganska stor även om du är gravid, jag hade väntat Glad
Svar på tråden BIM Juli 2023