Inlägg från: Potatisbulle |Visa alla inlägg
  • Potatisbulle

BIM Juli 2023

Hej!
    Skriver in mig också, så skönt att vara omgiven av andra i samma sits. ❤️ Är ganska oregelbunden (26-39 dagar) då kroppen ibland verkar ha svårt att släppa ägget, men tempar och använder ÄL-test så uppdaterar också efter hand om det ändras. 

1/7 - Embarazada, tredje barnet, 12:e försöket.
    2/7 - Rödluvan93, första barnet, 20:e försöket.
    5/7 - Potatisbulle, första barnet, 7:e försöker (8 månader)
    8-9/7 - Pälsboll, första barnet, 2:a försöket.
    9/7 - SeptemberB, andra barnet, 3:e försöket
    13/7 lipa 6 försöket efter änglafödsel 5barnet
  • Potatisbulle

Jag är lite nyfiken på vad ni andra gör för att öka chanserna (om ni gör något?). Själv så äter jag rosenrot och b-vitaminer, har i princip slutat med kaffe och alkohol, tempar varje morgon och använder ÄL-tester. I övrigt försöker jag ta hand om mig, äta bra och sova bra, jag är före detta elitidrottare så jag tränar väldigt mycket men ska försöka dra ner även på träningen i sommar och se om kanske det kan ge effekt. Jag har köpt bidrottninggelé men har inte vågat testa den än. 

Någon som vill dela med sig? 😊❤️

• Potatisbulle
    SeptemberB skrev 2023-06-12 19:43:18 följande:
    Äter c-vitamin, omega 3 och gravidvitaminer. Ätit d-vitamin under vinterhalvåret fram till nu för att förbereda också!

Dricker mindre kaffe (1-2 kippar om dagen mot tidigare 4), dricker inte så mycket alkohol (totalt kanske en flaska vin i månaden) så där har jag inte gjort några ändringar.

Min största bov tror jag är stress och för lite sömn. Har ett väldigt intensivt jobb och samtidigt aktiv fritid. Försöker tänka på det och stressa mindre och sova mer, men det är svårt!! Försöker få in 10 000 steg om dagen med för att få frisk luft och lagom motion. Tränat en del tidigare men varit sjuk konstant nu under våren känns det som!

Tack för att du delar med dig! C-vitamin och omega 3 kanske jag också skulle börja med, om det ökar chansen!

Håller med om att det är svårt. Speciellt när man inte vet hur länge man behöver ?anpassa livet?. Jag har tränat 10-12 pass i veckan för ett par år sedan. Nu är jag nere på 6-7, oftast lågintensiva. Vill inte dra ner mer om jag inte behöver men det är ju så svårt att veta vad som är lagom. Om det ens finns något lagom. 

• Potatisbulle
    SeptemberB skrev 2023-06-12 20:20:13 följande:
    C-vitamin ska vara bevisat att det höjer äggens kvalitet! Omega 3 minns jag inte varför jag tar, men tror det var något liknande jag läst...

6-7 lågintensiv pass bör inte vara några problem om du är van vid att träna 😊

På så vis! Då ska det inhandlas! Tack! 

Och nej det tror inte jag heller, tack, bara att man blir så nojig när man försökt ett tag och ifrågasätter ungefär allt man gör 😂

• Potatisbulle
    Kul med lite fler input vad man kan göra för att i alla fall känna att man ökar chanserna. Munkpeppar var också nytt för mig, ska kolla upp det. 

Jag tog mitt första ÄL-test idag. Men långt ifrån positivt. Senaste cyklerna (sedan jag började tempa) har jag haft utsatt ÄL på dag 22 och 28 och idag är jag på dag 12, men hoppas kan man ju alltid 😂 Ska nog vänta några dagar innan nästa. 
  • Potatisbulle

?Bara för det fick jag precis en ÄL-flytning så kanske var jag inte helt fel ute ändå. Blir nog fler test kommande dagar ändå då 😅

• Potatisbulle

Rödluvan93 (funkade inte att citera)

Jag brukar ÄL-testa på eftermiddagen, typ runt 16/17. Oftast först då jag lyckats hålla mig från att kissa i 4 timmar 😅 och så är det smidigt efter jobbet. Men det var någon här på familjeliv som skrev att man kan behöva testa både förmiddag och eftermiddag för att inte missa toppen, dock kostar ju testerna en del så jag har inte gjort så. 

• Potatisbulle

Jag håller med dig SeptemberB om att väntan mellan mens och ÄL är värst! Speciellt eftersom jag är ganska oregelbunden och har rätt långa cykler. Så den väntan är 20+ dagar till skillnad från den andra perioden som ju är betydligt kortare. Har det även rätt jobbigt vid mens så när den väl kommer så blir det fullt sjå med att ?överleva?, och så vips är det dags för den låååånga väntan på ÄL igen. Brukar försöka ligga ungefär varannan-var tredje dag mellan mens och bekräftad ÄL. Borde ju räcka, tycker man läser så mycket olika, vill inte att det ska bli ett tvång heller. 

Inväntar ÄL här just nu. Tempen droppade rejält igår och idag, nere på 35,94 idag. FF har satt ut preliminärt på lördag-måndag. Har dock haft en del känningar igår och idag. Men ÄL testen är väldigt svaga fortfarande. Så det är väl bara vänta och se vad som händer. Är osäker hur mycket man vågar lita på testen. Känns som det kan vara lätt att missa?

• Potatisbulle

Är det någon mer här inne som tar rosenrot? Jag har gjort det  ett par månader nu för att se om det kan ge kroppen en knuff i rätt riktning. Men nu till ?problemet?, man ska ju bara ta det mellan mens och ÄL. Jag har en oregelbunden cykel och det verkar ta några försök för ägget att släppa. Nu är jag rätt säker på att ÄL skett senaste dygnet (hade i princip positiva äl-test både igår och idag, äl-sekret, känningar i magen och så en temphöjning idag). Så frågan är om jag ska sluta nu eller när jag får ÄL bekräftad i appen? Hur gör ni andra? Vill ju inte riskera något åt andra hållet men förra månaden slutade jag så fort jag trodde jag hade ÄL vilket visade sig vara 10 dagar för tidigt.

• Potatisbulle

Lina95, skönt att det är fler som har samma problem. Blir förvirrad varje gång. Vet att jag läste någonstans att det ena löste upp sig i vattnet i toastolen och det andra inte, men minns inte vilket som var vilket 😂

• Potatisbulle
    Hejvärldenhej 

Nej jag kan väl inte säga att rosenrot hjälp något vad jag märkt. Min cykel har varit lika lång som vanligt. Kanske att jag känt av ÄL lite mer men det kan ju också vara ett sammanträffande och jag har ju inte blivit gravid heller än, haha. Jag har köpt bidrottninggelé men inte vågat testa det än. Tänkte kanske testa det när burken med rosenrot är slut. Eller så testar jag också munkpeppar. Känns skönt att testa något tycker jag. 
  • Potatisbulle
    Hejvärldenhej

Ja precis, jag läste i någon gammal tråd att det ena löste upp sig när det hamnade i toastolen och det andra blev en klump. Men vet inte hur pålitlig källan var och har inte hittat tråden igen för den delen 😂
  • Potatisbulle
    Hejvärldenhej

Jag känner igen mig såååå mycket. En av mina bästa kompisar fick barn i maj. Jag har varit med och ordnat med babyshower, hälsat på massa gånger, köpt presenter och blev nyss inbjuden på dop i höst. Är så glad för deras skull såklart samtidigt som det är dubbla känslor hela tiden. När jag är där känner jag mig hela tiden lite avundsjuk och känner mig hemsk för de känslorna. De lyckades dessutom på första försöket. Jag har tänkt hela tiden typ att ?när det blir babyshower kommer jag också bli gravid, när barnet kommer så är jag också gravid? osv. Men så blev det inte. Nu är en annan av mina bästa kompisar gravid och beräknad i oktober. Hoppas så att vi ska ha lyckats innan dess, men vet att det inte alls är säkert. 
  • Potatisbulle

Min temp dippade ordentligt imorse och det kändes i hela kroppen som att mensen skulle komma när som helst, har lugnat sig lite nu. Är dock bara på ÄL+5. Så antingen hade jag ÄL tidigare än jag trodde eller så fäste ägget nu? Har tyvärr hamnat i någon negativ tankespiral och känner mig helt säker på att vi inte kommer att lyckas nu heller så tror mer på det första. Men får väl se hur det utvecklar sig helt enkelt. Ska inte testa före BIM vilket är på torsdag. Så det blir en lång väntan dit 😅

• Potatisbulle

Enligt listan har jag BIM idag men tror det är några dagar kvar eftersom jag bara är på ÄL+9. Har bestämt mig för att testa tidigast på söndag om inte mensen dykt upp då. 

Har inga direkta symtom heller. Lite humörsvängningar och ont i brösten (hade sjukt ont i ena bröstvårtan igår?), men det kan ju lika gärna var pga kommande mens. Ingen molvärk/ryggvärk dock vilket jag brukar ha ett par dagar innan mens, däremot lite känningar och stick neråt i magen. 

Ska försöka att inte överanalysera denna månad så jag väntar på 😀 Däremot väldigt konstigt att min temp stack upp 0.3 imorse? Från 36.2 igår till 36.5 idag. Men kan ju såklart bero på något annat. Hur som helst tycker jag det är lite enklare att ta det chill så här i semestertider. Men är försiktigt optimistiskt än så länge. 

• Potatisbulle

Fan. Ikväll kom mensen. Hade verkligen hoppet uppe in i det sista. Ska tröstdricka lite champagne ikväll och så tar vi nya tag mot augusti. Hoppas inte allt för många av oss ses i den tråden ❤️

Svar på tråden BIM Juli 2023