Anonym (Suck) skrev 2023-06-04 22:22:40 följande:
Det är dit mina tankar går hela tiden.. Börjar man smussla så är det nog inte sista gången.
Vi har diskuterat hela dagen. Vi bråkar inte eller så men jag har påtalat att detta är över gränser för vad jag kan ta.
Sa att jag tyckte att vi kunde prata med någon som kan hjälpa oss reda ut tankarna.. Men nej. Det var visst att överreagera!
Så tråkigt att efter 16 år så ska det börjas. Vet ju så klart inte om detta är första gången men jag utgår ifrån det
Jo jag förstår att du reagerar, däremot är det nedslående hur han tar emot det. Det vore en sak om han ångrade sig, hade dåligt samvete, insåg hur det påverkar dig och er relation, att det gör dig ledsen osv, men nu skjuter han ifrån sig och lägger skuld på dig (!). Men ok, då vet du var ribban ligger? Skulle han vara ok med att du hade den typen av kontakt med andra killar....? Knappast.
Ja det är ledsamt. Det kanske är första gången men å andra sidan, med tanke på att han inte fattar att det är fel så finns risken att det kan ha hänt tidigare också, just för att ni har varit tillsammans så länge så känns det mer troligt att man
inte har hållit sig på mattan i 16 år och sedan ur tomma intet hamnar i den här situationen. Och jag kan så klart ha helt fel, jag tänker mest utifrån vad som känns mest troligt.
Du får fundera på vad som är nästa steg. Du sa till honom att det är över gränsen för vad du kan ta, men om du inte visar att du står för det uttalandet så finns det ingen anledning för honom att sköta sig heller. Man måste sätta gränser, så frågan är hur du gör det. Kräva att han avslutar kontakten privat? Det borde vara det minsta man kan förvänta sig från hans sida (och att man förhoppningsvis kan lita på det). Gemensam terapi? Ja, kanske det krävs, särskilt som ni har så olika syn på det här. Du får fundera.