Anonym (Har varit där) skrev 2023-06-05 18:08:43 följande:
1) På vilket sätt menar du att bedra sin man och sen dessutom vägra släppa sin älskare trotts att man vet att det är sårande och förnedrande för sin partner är detsamma som att var "fin och tillmötesgående"?
2) Givetvis är det inte bra om maktbalansen i en relation ligger till 100% på varken ena eller andra sidan. Så nej du har nog tolkat det fel.
Hur var det med frågorna jag ställde?
1) Anser du att det är ok att dra nytta av andra människors svagheter för att få som man vill?
2) Anser du att göra så är manipulativt?
1. Nej det menar jag inte alls, jag menar om någon vill försöka få tillbaka sin partner som den varit otrogen mot, att den personen då gör det för att den vill kämpa för förhållandet och vill sin partner väl. Om den otrogna istället är tillmötesgående på grund av något underläge och att den bedragne har maktbalansen till sin fördel då är det inte lika genuint, åtminstone hade jag personligen känt att det blir av fel orsaker...om jag förklarar såhär, om jag var i ett läge där jag blivit bedragen och önskar att min partner skulle kämpa för mig, så vill jag att han ska vilja göra det även om jag så vore en dörrmatta som han visste han kunde göra precis som han ville...alltså han kunde utnyttja sitt överläge men vill inte göra det... jag kanske är dålig på att förklara
2. Tänkte på det att du i tråden har tagit upp om maktbalans, om hur bluffen funkar, hur man ska få respekt och göra på ena eller andra sättet, lätt att man får intrycket att du tycker man ska tänka på sitt agerande och hur partnern reagerar hur man gör, på så sätt styra den otrogne dit man vill eller ja kanske åtminstone få partnern att tänka att, OK, nu funkar det visst inte att jag gör såhär så är nog bäst att jag... men om du inte menade att förespråka att försöka styra någon på det sättet så ber jag om ursäkt.
Jag svarade ju att jag håller med om att det är manipulation och utnyttja, att det inte är OK trodde jag redan framgått att jag tycker...