vissli skrev 2023-06-08 12:39:50 följande:
Det är väldigt individuellt - men det är också en skillnad på 42 och 45. Förstår heller inte hur du menar att psykisk hälsa har samma påverkan som ålder?
Att göra en undersökning skadar ju såklart inte dock, men det är ju också bra att tänka på alternativ från start om TS och TS man verkligen vill gå in för barn. Och att inte bara hoppas på att man är den där % som blir gravid naturligt lätt högt i ålder.
Känner att det är egentligen inte min uppgift att upplysa då det faktiskt ligger i ditt eget intresse att läsa på precis som jag själv gjort så mina påståenden är inte tagna i luften.
Läs mitt föregående svar t.ex om blodgrupper och kvinnor.
Det tycks nästan vara en fanatisk fixering vid enbart ålder och dessutom på kvinnan när det är påvisat att mannens förutsättningar är lika avgörande.
Den psykiska hälsan har direkt inverkan på alla individer för hur kroppen fungerar och hos en kvinna påverkar det direkt menscykeln, ägglossning, livmoderslemhinna, hormonnivåer, östrogen och progesteron som är de två mest avgörande hormonerna men där finns fler som samspelar. Detta är oberoende av ålder..
När en kvinna närmar sig klimakteriet är först å främst ärftligt men det följs också av symtom, hos vissa tydligare än andra. Man kan vara i förklimakteriet i åratal, vissa så tidigt som 10 år innan.. man är dock ändå frf fertil.
Det anses vara naturligt att ha pms, mensvärk, ömmande bröst mellan ägglossning och mens medan det egentligen faktiskt påvisar rubbningar i hormonnivåerna. Alla kvinnor har heller inte ägglossning varje månad.
En god progesteronnivå är direkt avgörande för om det befruktade ägget lyckas fästa i livmodern och hormonerna kan man påverka.
Det är ägget som väljer vilken spermie det ska släppa in om ens alls om ägget anser att förutsättningarna hos spermien ente är kompatibelt nog.
Äggets kvalité går att påverka, tillika det ägg en kvinna har innevarande månad skapades förutsättningarna för 3 månader innan... listan kan göras lång men jag stannar här nu..
Tack! för mig 😊