• emsb35

    Fertilitetsutredning 44 + ?

    Jag och maken skulle vilja kolla i fall det finns möjlighet för oss att bli gravida. Vi är äldre, jag är 44-45 och han är snart 48 år. Han har en vuxen dotter som är 24 och jag har inga barn innan. Vi tänker inte göra ivf utan helst försöka på egen hand men vill se vilka chanser vi har.  Det kan ju behövas spola äggledare och jag har haft polyper på livmodern.
    Någon som vet var man kan söka sig? 43 verkar var gränsen på de flesta ställen..

  • Svar på tråden Fertilitetsutredning 44 + ?
  • Pimpinellan

    Jag vet ärligt sagt inte om nåt enda ställe gör en utredning efter 43. Chansen överlag att bli gravid då är så låg pga äggkvaliteten så det är inte värt "slösa" tid och resurser på en utredning. Infertilitet i den åldern beror så gott som alltid på just åldern. Därmed inte sagt att det måste vara kört. Man vet aldrig, Har faktiskt en bekant som var drygt 47 när hon fick barn spontant.
    Du kan själv göra FSH-test- via Werlabs tror jag. 

  • emsb35
    Pimpinellan skrev 2023-05-31 18:51:28 följande:

    Jag vet ärligt sagt inte om nåt enda ställe gör en utredning efter 43. Chansen överlag att bli gravid då är så låg pga äggkvaliteten så det är inte värt "slösa" tid och resurser på en utredning. Infertilitet i den åldern beror så gott som alltid på just åldern. Därmed inte sagt att det måste vara kört. Man vet aldrig, Har faktiskt en bekant som var drygt 47 när hon fick barn spontant.
    Du kan själv göra FSH-test- via Werlabs tror jag. 


    Ok, det kanske är så. Kan väl träffa en gynekolog som ser att allt är ok, det är nog mer det jag är ute efter. 
    Ja, det finns ju en del som får barn sent :) hoppingivande :)
  • SvenOlsson
    emsb35 skrev 2023-05-31 17:17:17 följande:
    Fertilitetsutredning 44 + ?

    Jag och maken skulle vilja kolla i fall det finns möjlighet för oss att bli gravida. Vi är äldre, jag är 44-45 och han är snart 48 år. Han har en vuxen dotter som är 24 och jag har inga barn innan. Vi tänker inte göra ivf utan helst försöka på egen hand men vill se vilka chanser vi har.  Det kan ju behövas spola äggledare och jag har haft polyper på livmodern.
    Någon som vet var man kan söka sig? 43 verkar var gränsen på de flesta ställen..


    En 45-årig kvinna har vid varje ägglossning 1% chans att bli gravid. Det händer därför ibland, men det är mycket mer sannolikt att klimakteriet kommer före en graviditet. Så länge en försöker så är ju chansen inte noll och vem vet, kanske blir du en av dem som övervinner oddsen. En ljuspunkt är att chansen inte sjunker ytterligare, dvs förutsatt klimakteriet inte kommer i vägen är det lika stor chans för en 48-årig kvinna att bli gravid som en 45-årig kvinna. Men enligt min mening vore behandling på en fertilitetsklinik i utlandet den enda realistiska vägen till graviditet
  • emsb35
    SvenOlsson skrev 2023-06-02 18:40:27 följande:
    En 45-årig kvinna har vid varje ägglossning 1% chans att bli gravid. Det händer därför ibland, men det är mycket mer sannolikt att klimakteriet kommer före en graviditet. Så länge en försöker så är ju chansen inte noll och vem vet, kanske blir du en av dem som övervinner oddsen. En ljuspunkt är att chansen inte sjunker ytterligare, dvs förutsatt klimakteriet inte kommer i vägen är det lika stor chans för en 48-årig kvinna att bli gravid som en 45-årig kvinna. Men enligt min mening vore behandling på en fertilitetsklinik i utlandet den enda realistiska vägen till graviditet

    Är lite osäker? läser här och var att det är lika stor chans att försöka på egen hand som att göra ivf i denna åldern. Ska man göra egna försök så vill man ju veta att det finns passage etc. 


     

  • SvenOlsson
    emsb35 skrev 2023-06-05 15:00:22 följande:

    Är lite osäker? läser här och var att det är lika stor chans att försöka på egen hand som att göra ivf i denna åldern. Ska man göra egna försök så vill man ju veta att det finns passage etc. 


     


    En del säger lite slarvigt IVF fast de egentligen menar insemination. Det är sant att insemination på klinik har lika stor chans att lyckas som försök på egen hand. Jag hjälpte häromåret en 49-årig kvinna föda tvillingar, genom IVF-behandling på en klinik i utlandet. Hon behövde iofs använda donerade ägg, men chansen att hon skulle bli gravid från insättningen var 75% (!)
  • Mrs Moneybags

    Äggdonation är väl säkraste vägen att gå i den åldern. 

    Titiyo åkte ju till någon baltstat och satte in ett ägg. Det gick ju bra vid 50. 

    Det är äggen som är stötestenen, inte äggledarna. 

  • Kawa81

    Det va då en väldans negativitet här känner jag.. :/
    Man ska ente läsa för mycket om %, sannolikhet osv.. för det är i slutändan ytterst individuellt å har lika mycket å göra med andra faktorer såsom fysisk/psykisk hälsa, levnadsvanor osv.. 
    Tror absolut ni kan bli gravida på egen hand å att göra en undersökning hos gynekolog för å kolla läget är ju aldrig fel oavsett.. 😊
    Läs på om hormoner och fertilitet, vulverin är en bloggare och föreläsare som har jätteintressant information om just kvinnokroppen, fertilitet och våra cykler.
    Natural cycles är också en jättebra app som gör det möjligt å föra dagbok, lära känna din kropp och se mönster,  ägglossning, temperaturer i cyklerna..
    Själv är jag 42, går in i v10 på fredag och blev gravid på naturlig väg.. 🥰
    Lycka till!! ❤️🙏

  • Mrs Moneybags
    Kawa81 skrev 2023-06-07 21:27:31 följande:

    Det va då en väldans negativitet här känner jag.. :/
    Man ska ente läsa för mycket om %, sannolikhet osv.. för det är i slutändan ytterst individuellt å har lika mycket å göra med andra faktorer såsom fysisk/psykisk hälsa, levnadsvanor osv.. 
    Tror absolut ni kan bli gravida på egen hand å att göra en undersökning hos gynekolog för å kolla läget är ju aldrig fel oavsett.. 😊
    Läs på om hormoner och fertilitet, vulverin är en bloggare och föreläsare som har jätteintressant information om just kvinnokroppen, fertilitet och våra cykler.
    Natural cycles är också en jättebra app som gör det möjligt å föra dagbok, lära känna din kropp och se mönster,  ägglossning, temperaturer i cyklerna..
    Själv är jag 42, går in i v10 på fredag och blev gravid på naturlig väg.. 🥰
    Lycka till!! ❤️🙏


    Det handlar väl inte om att vara negativ? Det är ju biologi man jobbar med, inte känslor. Det är väldigt stor skillnad på 42 och 45 t ex när man ska försöka bli gravid. Men det vet du säkert redan. Med äggdonation går det bra i nästan vilken ålder som helst.
  • Kawa81
    Mrs Moneybags skrev 2023-06-08 09:36:49 följande:
    Det handlar väl inte om att vara negativ? Det är ju biologi man jobbar med, inte känslor. Det är väldigt stor skillnad på 42 och 45 t ex när man ska försöka bli gravid. Men det vet du säkert redan. Med äggdonation går det bra i nästan vilken ålder som helst.
    Jo jag tycker att det är att vara negativ å man ska aldrig jämföra sig själv med andra då det precis som jag skrev handlar om mycket mer än bara biologi såsom personliga förutsättningar, livsstil, hälsa både fysisk och psykisk. 
    Du kan ge uttryck för att det är stor skillnad på 45 och 42 men då ska jag ge dig ett exempel.. Det är påvisat att kvinnor med blodgrupp A har större äggreserv än kvinnor med blodgrupp 0 så har du en 45årig kvinna med blodgrupp A och en 42årig kvinna med blodgrupp 0, vem har störst sannolikhet att bli gravid på naturlig väg... 
    Likaså kan man påverka äggkvaliten genom livsstil och tillika sin cykel.
    En lyckad graviditet beror på betydligt fler faktorer än bara äggen där även mannens livsstil för god spermakvalite ja t.om även hans blodgrupp spelar roll.
    Att påstå äggdonation som det "säkraste" alternativet pga ett par siffror utan att man har en aning om ts och hennes mans personliga förutsättningar är ganska hänsynslöst, negativt och nog inget någon väljer såvida man inte uttömt alla andra möjligheter först.
    Tack! för mig.. 😊
  • vissli
    Kawa81 skrev 2023-06-07 21:27:31 följande:

    Det va då en väldans negativitet här känner jag.. :/
    Man ska ente läsa för mycket om %, sannolikhet osv.. för det är i slutändan ytterst individuellt å har lika mycket å göra med andra faktorer såsom fysisk/psykisk hälsa, levnadsvanor osv.. 
    Tror absolut ni kan bli gravida på egen hand å att göra en undersökning hos gynekolog för å kolla läget är ju aldrig fel oavsett.. 😊
    Läs på om hormoner och fertilitet, vulverin är en bloggare och föreläsare som har jätteintressant information om just kvinnokroppen, fertilitet och våra cykler.
    Natural cycles är också en jättebra app som gör det möjligt å föra dagbok, lära känna din kropp och se mönster,  ägglossning, temperaturer i cyklerna..
    Själv är jag 42, går in i v10 på fredag och blev gravid på naturlig väg.. 🥰
    Lycka till!! ❤️🙏


    Det är väldigt individuellt - men det är också en skillnad på 42 och 45. Förstår heller inte hur du menar att psykisk hälsa har samma påverkan som ålder?

    Att göra en undersökning skadar ju såklart inte dock, men det är ju också bra att tänka på alternativ från start om TS och TS man verkligen vill gå in för barn. Och att inte bara hoppas på att man är den där % som blir gravid naturligt lätt högt i ålder.
  • Kawa81
    vissli skrev 2023-06-08 12:39:50 följande:
    Det är väldigt individuellt - men det är också en skillnad på 42 och 45. Förstår heller inte hur du menar att psykisk hälsa har samma påverkan som ålder?

    Att göra en undersökning skadar ju såklart inte dock, men det är ju också bra att tänka på alternativ från start om TS och TS man verkligen vill gå in för barn. Och att inte bara hoppas på att man är den där % som blir gravid naturligt lätt högt i ålder.
    Känner att det är egentligen inte min uppgift att upplysa då det faktiskt ligger i ditt eget intresse att läsa på precis som jag själv gjort så mina påståenden är inte tagna i luften. 
    Läs mitt föregående svar t.ex om blodgrupper och kvinnor.
    Det tycks nästan vara en fanatisk fixering vid enbart ålder och dessutom på kvinnan när det är påvisat att mannens förutsättningar är lika avgörande.
    Den psykiska hälsan har direkt inverkan på alla individer för hur kroppen fungerar och hos en kvinna påverkar det direkt menscykeln, ägglossning, livmoderslemhinna, hormonnivåer, östrogen och progesteron som är de två mest avgörande hormonerna men där finns fler som samspelar. Detta är oberoende av ålder.. 
    När en kvinna närmar sig klimakteriet är först å främst ärftligt men det följs också av symtom, hos vissa tydligare än andra. Man kan vara i förklimakteriet i åratal, vissa så tidigt som 10 år innan.. man är dock ändå frf fertil.
    Det anses vara naturligt att ha pms, mensvärk, ömmande bröst mellan ägglossning och mens medan det egentligen faktiskt påvisar rubbningar i hormonnivåerna. Alla kvinnor har heller inte ägglossning varje månad.
    En god progesteronnivå är direkt avgörande för om det befruktade ägget lyckas fästa i livmodern och hormonerna kan man påverka.
    Det är ägget som väljer vilken spermie det ska släppa in om ens alls om ägget anser att förutsättningarna hos spermien ente är kompatibelt nog.
    Äggets kvalité går att påverka, tillika det ägg en kvinna har innevarande månad skapades förutsättningarna för 3 månader innan... listan kan göras lång men jag stannar här nu.. 
    Tack! för mig 😊
  • Mrs Moneybags
    Kawa81 skrev 2023-06-08 13:27:40 följande:
    Känner att det är egentligen inte min uppgift att upplysa då det faktiskt ligger i ditt eget intresse att läsa på precis som jag själv gjort så mina påståenden är inte tagna i luften. 
    Läs mitt föregående svar t.ex om blodgrupper och kvinnor.
    Det tycks nästan vara en fanatisk fixering vid enbart ålder och dessutom på kvinnan när det är påvisat att mannens förutsättningar är lika avgörande.
    Den psykiska hälsan har direkt inverkan på alla individer för hur kroppen fungerar och hos en kvinna påverkar det direkt menscykeln, ägglossning, livmoderslemhinna, hormonnivåer, östrogen och progesteron som är de två mest avgörande hormonerna men där finns fler som samspelar. Detta är oberoende av ålder.. 
    När en kvinna närmar sig klimakteriet är först å främst ärftligt men det följs också av symtom, hos vissa tydligare än andra. Man kan vara i förklimakteriet i åratal, vissa så tidigt som 10 år innan.. man är dock ändå frf fertil.
    Det anses vara naturligt att ha pms, mensvärk, ömmande bröst mellan ägglossning och mens medan det egentligen faktiskt påvisar rubbningar i hormonnivåerna. Alla kvinnor har heller inte ägglossning varje månad.
    En god progesteronnivå är direkt avgörande för om det befruktade ägget lyckas fästa i livmodern och hormonerna kan man påverka.
    Det är ägget som väljer vilken spermie det ska släppa in om ens alls om ägget anser att förutsättningarna hos spermien ente är kompatibelt nog.
    Äggets kvalité går att påverka, tillika det ägg en kvinna har innevarande månad skapades förutsättningarna för 3 månader innan... listan kan göras lång men jag stannar här nu.. 
    Tack! för mig 😊
    Jag förstår vad du försöker säga, men där är vi olika helt enkelt. Jag tror inte på magiskt tänkande eller sinnesstämningar, jag lutar mig mer åt vetenskapen. 

    Äggen tillverkas redan när du är ett litet foster i din mammas mage, det är bland annat därför det är så svårt att bli gravid ju äldre man blir eftersom äggen är så gamla. Det är också därför äggdonation fungerar så bra, eftersom de äggen kommer från en yngre kvinnas ägg. 

    Jag hoppas verkligen TS får sitt efterlängtade barn och utforskar alla möjligheter, för de är många! 
  • Kawa81
    Mrs Moneybags skrev 2023-06-08 13:40:46 följande:
    Jag förstår vad du försöker säga, men där är vi olika helt enkelt. Jag tror inte på magiskt tänkande eller sinnesstämningar, jag lutar mig mer åt vetenskapen. 

    Äggen tillverkas redan när du är ett litet foster i din mammas mage, det är bland annat därför det är så svårt att bli gravid ju äldre man blir eftersom äggen är så gamla. Det är också därför äggdonation fungerar så bra, eftersom de äggen kommer från en yngre kvinnas ägg. 

    Jag hoppas verkligen TS får sitt efterlängtade barn och utforskar alla möjligheter, för de är många! 
    Det är inte magiskt tänkande eller sinnesstämningar, det är vetenskap det också.. 😊 
    Äggen tillverkas ja redan i fosterstadiet och antalet påverkas av bl.a blodgrupp.
    De ligger där i dvala dvs de åldras inte tills att flickan/tjejen kommer i puberteten och hennes fertilitet kickar igång där hjärnan sänder signal om att det är dags för ägg att påbörja processen att börja "mogna". Det är bara det ägg som är moget dvs stort nog som släpper om det ens gör det, de andra tillbakabildas igen och "väntar" till nästa cykel.
    Oavsett ålder går äggkvaliten att påverka under hela den fertila delen av en kvinnas liv och detta har också vetenskapen insett.
    Den vetenskap du verkar vila dig på är i många hänseenden föråldrad, vanligt i folkmun dock men vi har kommit betydligt längre än så. 

    En sak är vi dock överens om och det är att vi båda önskar att de får sitt efterlängtade barn.. ❤️🙏
  • emsb35
    SvenOlsson skrev 2023-06-07 15:42:36 följande:
    En del säger lite slarvigt IVF fast de egentligen menar insemination. Det är sant att insemination på klinik har lika stor chans att lyckas som försök på egen hand. Jag hjälpte häromåret en 49-årig kvinna föda tvillingar, genom IVF-behandling på en klinik i utlandet. Hon behövde iofs använda donerade ägg, men chansen att hon skulle bli gravid från insättningen var 75% (!)
    75 %? Hur vet man det? Har inte förstått riktigt vilka anlag som förs över osv vid äggdonatio?
  • vissli
    Kawa81 skrev 2023-06-08 13:27:40 följande:
    Känner att det är egentligen inte min uppgift att upplysa då det faktiskt ligger i ditt eget intresse att läsa på precis som jag själv gjort så mina påståenden är inte tagna i luften. 
    Läs mitt föregående svar t.ex om blodgrupper och kvinnor.
    Det tycks nästan vara en fanatisk fixering vid enbart ålder och dessutom på kvinnan när det är påvisat att mannens förutsättningar är lika avgörande.
    Den psykiska hälsan har direkt inverkan på alla individer för hur kroppen fungerar och hos en kvinna påverkar det direkt menscykeln, ägglossning, livmoderslemhinna, hormonnivåer, östrogen och progesteron som är de två mest avgörande hormonerna men där finns fler som samspelar. Detta är oberoende av ålder.. 
    När en kvinna närmar sig klimakteriet är först å främst ärftligt men det följs också av symtom, hos vissa tydligare än andra. Man kan vara i förklimakteriet i åratal, vissa så tidigt som 10 år innan.. man är dock ändå frf fertil.
    Det anses vara naturligt att ha pms, mensvärk, ömmande bröst mellan ägglossning och mens medan det egentligen faktiskt påvisar rubbningar i hormonnivåerna. Alla kvinnor har heller inte ägglossning varje månad.
    En god progesteronnivå är direkt avgörande för om det befruktade ägget lyckas fästa i livmodern och hormonerna kan man påverka.
    Det är ägget som väljer vilken spermie det ska släppa in om ens alls om ägget anser att förutsättningarna hos spermien ente är kompatibelt nog.
    Äggets kvalité går att påverka, tillika det ägg en kvinna har innevarande månad skapades förutsättningarna för 3 månader innan... listan kan göras lång men jag stannar här nu.. 
    Tack! för mig 😊

    Nej, mannens fertilitet minskar inte på samma vis som kvinnans med ålder.

    Varför försöker du vagga in TS i saker som inte stämmer? Det  är ju ingen som säger att det är omöjligt i tråden, utan ger en realistisk förhoppningsnivå utiftån generell statistik.

    Äggens ålder är ju inget du kan magiskt föryngra. Sen kan ju vissa genetiskt ha det enklare än genomsnittet och vissa svårare. En del blir ju gravida spontant som äldre, men det är inte det vanligaste.

    Vill TS och TS man ha barn ska de ju försöka, och kolla de förutsättningar de kan. Men kanske också ha en plan b och c, just då de är äldre båda  två.


     

  • SvenOlsson
    emsb35 skrev 2023-06-08 18:27:30 följande:
    75 %? Hur vet man det? Har inte förstått riktigt vilka anlag som förs över osv vid äggdonatio?
    Det var enligt kliniken 75% chans att ett befruktat ägg skulle fästa i hennes livmoder och börja utvecklas till ett foster. Det är i grunden hög chans vid IVF eftersom kliniken redan valt ut befruktade ägg som utvecklats normalt, medan det vid samlag eller insemination är ett lotteri om det kommer ett bra ägg just den cykeln. Den höga chansen berodde också på att hon tog mediciner och att hon gjorde tillval som extra lång inkubering och EmbryoGlue.

    Hon satte in två befruktade ägg och hade enligt kliniken 25% chans att båda äggen fäste, vilket alltså hände och resulterade i tvillingar
  • emsb35
    Glad Det har varit intressant att läsa era olika svar.
    vi är medvetna om att åldern (särskilt min) påverkar mycket och att det är svårt att bli gravid/lätt att få missfall osv. Vill ändå försöka.
    Hade rejäl övervikt innan men har nu kommit ner en bra bit -30 kg tror det kan hjälpa till.
    Eftersom jag lider av svår homonell migrän vill jag inte mixtra för mycket med hormoner och tex göra ivf. Har nära vänner som har migrän dagligen efter den behandlingen. Det skulle inte vara något liv för mig.
    Om man väl kan få barn som äldre så finns det ju både för- och nackdelar med detta. Får se vad som händer!! {#emotions_dlg.flower}
  • Sunshine24
    Kawa81 skrev 2023-06-08 14:12:56 följande:
    Det är inte magiskt tänkande eller sinnesstämningar, det är vetenskap det också.. 😊 
    Äggen tillverkas ja redan i fosterstadiet och antalet påverkas av bl.a blodgrupp.
    De ligger där i dvala dvs de åldras inte tills att flickan/tjejen kommer i puberteten och hennes fertilitet kickar igång där hjärnan sänder signal om att det är dags för ägg att påbörja processen att börja "mogna". Det är bara det ägg som är moget dvs stort nog som släpper om det ens gör det, de andra tillbakabildas igen och "väntar" till nästa cykel.
    Oavsett ålder går äggkvaliten att påverka under hela den fertila delen av en kvinnas liv och detta har också vetenskapen insett.
    Den vetenskap du verkar vila dig på är i många hänseenden föråldrad, vanligt i folkmun dock men vi har kommit betydligt längre än så. 

    En sak är vi dock överens om och det är att vi båda önskar att de får sitt efterlängtade barn.. ❤️🙏
    Hur har du själv gjort för att lyckas bli gravid? Jag är 41 och funderar på ivf för att skynda på processen 
  • ElaineBenes

    Kan inte citera men utan att ha några statistiska siffror känns det väl som om chansen är större att bli gravid genom ivf än naturligt. 

    Vid IVF är du ju säker på att du får ett befruktat ägg insatt medans du om du försöker naturligt inte ens vet om det blivit det. 
    Med det sagt blir inte kvaliteten på sina ägg bättre vid ivf så chansen att de befruktade äggen klarar sig är densamma. 

  • DianaW

    Gör fertilitetsutredning på er båda i Danmark t.ex.
    Din mans ålder kan vara ett hinder, även om han fick ett barn för så många år sedan, men det vet ni först när de kollat hans spermiers rörlighet, koncentration, morfologi, karyotyp och DNA-fragmentering och detta görs lätt med ett spermieprov. Ngt alla som ska skaffa barn borde göra för att undvika missfall är ett genetisk anlagsbärartest båda parter för att se om ni matchar. Om ni båda bär på samma genetiska sjukdom kan det tex vara svårt att få till en fullgången graviditet.


    Du behöver kolla dina hormonnivåer och via ultraljud din äggreserv. Detta kan du betala en privat gynekolog att göra också. Beroende på hur många folliklar de ser i dina äggledare ?ostimulerat?, alltså utan att du tagit follikelstimulerande, så kan en IVF expert bedöma hur många mogna ägg de skulle kunna få ut efter stimulering. För att bedöma äggens kvalitet krävs det dock att de befruktas av perfekta spermier av perfekt kvalitet (Dvs hög rörlighet, hög koncentration, hög procent morfologiskt korrekta, så låg DNA fragmentering som möjligt osv). Först då kan du veta säkert om dina ägg har optimal chans att utvecklas till en blastocyst som har högre chans än ett embryo i tidigare utvecklingsstadier att klara sig. Ofta hittas så perfekta spermier hos yngre män, men eftersom din man redan har ett biologiskt barn så kanske detta kan vara en lösning också? 
    Kvinnans ålder diskuteras ofta men sällan att en kvinna med kronologisk ålder på 44 men med god äggreserv och bra hormonprover skulle kunna bli mamma med optimala spermier som är ordentligt testade.

Svar på tråden Fertilitetsutredning 44 + ?