• emsb35

Fertilitetsutredning 44 + ?

Jag och maken skulle vilja kolla i fall det finns möjlighet för oss att bli gravida. Vi är äldre, jag är 44-45 och han är snart 48 år. Han har en vuxen dotter som är 24 och jag har inga barn innan. Vi tänker inte göra ivf utan helst försöka på egen hand men vill se vilka chanser vi har.  Det kan ju behövas spola äggledare och jag har haft polyper på livmodern.
    Någon som vet var man kan söka sig? 43 verkar var gränsen på de flesta ställen..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning 44 + ?
  • emsb35
    Pimpinellan skrev 2023-05-31 18:51:28 följande:

Jag vet ärligt sagt inte om nåt enda ställe gör en utredning efter 43. Chansen överlag att bli gravid då är så låg pga äggkvaliteten så det är inte värt "slösa" tid och resurser på en utredning. Infertilitet i den åldern beror så gott som alltid på just åldern. Därmed inte sagt att det måste vara kört. Man vet aldrig, Har faktiskt en bekant som var drygt 47 när hon fick barn spontant.
    Du kan själv göra FSH-test- via Werlabs tror jag. 

Ok, det kanske är så. Kan väl träffa en gynekolog som ser att allt är ok, det är nog mer det jag är ute efter. 
    Ja, det finns ju en del som får barn sent :) hoppingivande :)
  • emsb35
    SvenOlsson skrev 2023-06-02 18:40:27 följande:
    En 45-årig kvinna har vid varje ägglossning 1% chans att bli gravid. Det händer därför ibland, men det är mycket mer sannolikt att klimakteriet kommer före en graviditet. Så länge en försöker så är ju chansen inte noll och vem vet, kanske blir du en av dem som övervinner oddsen. En ljuspunkt är att chansen inte sjunker ytterligare, dvs förutsatt klimakteriet inte kommer i vägen är det lika stor chans för en 48-årig kvinna att bli gravid som en 45-årig kvinna. Men enligt min mening vore behandling på en fertilitetsklinik i utlandet den enda realistiska vägen till graviditet

Är lite osäker? läser här och var att det är lika stor chans att försöka på egen hand som att göra ivf i denna åldern. Ska man göra egna försök så vill man ju veta att det finns passage etc. 

• emsb35
    SvenOlsson skrev 2023-06-07 15:42:36 följande:
    En del säger lite slarvigt IVF fast de egentligen menar insemination. Det är sant att insemination på klinik har lika stor chans att lyckas som försök på egen hand. Jag hjälpte häromåret en 49-årig kvinna föda tvillingar, genom IVF-behandling på en klinik i utlandet. Hon behövde iofs använda donerade ägg, men chansen att hon skulle bli gravid från insättningen var 75% (!)
    75 %? Hur vet man det? Har inte förstått riktigt vilka anlag som förs över osv vid äggdonatio?
  • emsb35
    Glad Det har varit intressant att läsa era olika svar.
    vi är medvetna om att åldern (särskilt min) påverkar mycket och att det är svårt att bli gravid/lätt att få missfall osv. Vill ändå försöka.
    Hade rejäl övervikt innan men har nu kommit ner en bra bit -30 kg tror det kan hjälpa till.
    Eftersom jag lider av svår homonell migrän vill jag inte mixtra för mycket med hormoner och tex göra ivf. Har nära vänner som har migrän dagligen efter den behandlingen. Det skulle inte vara något liv för mig.
    Om man väl kan få barn som äldre så finns det ju både för- och nackdelar med detta. Får se vad som händer!! {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Fertilitetsutredning 44 + ?