Inlägg från: Anonym (LESS MAMMA) |Visa alla inlägg
  • Anonym (LESS MAMMA)

Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?

Anonym (Inio) skrev 2023-05-30 17:14:48 följande:
    Att man är en konstig människa om man värderar barnet baserat på kön.

Som du beskriver det låter det som att de som kommenterat dig är missunsama och otrygga människor. Om man mår bra håller man inte på så. 
    Då är jag med och håller med (det kunde läsas som man var konstig om man inte just bara ville ha en av varje).

Jag är mest trött och less om folk faktiskt ser pojkar som mindre önskvärda individer eftersom min son då får möta de här åsikterna. Som mamma vill jag ju inte att folk ska se på honom som sämre eller mindre önsk/värd för att han är kille.
  • Anonym (LESS MAMMA)
    BeautifulLiz skrev 2023-05-30 12:02:46 följande:

Jag skattar mig lycklig när jag läser kommentarerna här!

Är mamma till två vuxna söner, den ena har fru och egna barn (Två jättefina pojkar!)
    Jag har jättefin kontakt med båda sönerna, min svärdotter och de två barnbarnen.

Som farmor ses jag som en viktig person i deras liv, jag är ofta bjuden hem till dem. Träffar barnbarnen oftare än deras mormor gör. (Mycket pga att jag är betydligt yngre, och bor närmare.)
    Det gör såklart inte att barnen värderar mig högre än sin mormor, absolut inte. Men vi träffas oftare.

Mina barnbarn har varken morfar eller farfar, men om de varit i livet så hade nog deras situation sinsemellan varit som min och mormoderns.

Jag och min sons svärmor drar också jämnt.

Undrar om jag haft ovanligt stor tur, eller om olyckskorparna kraxat ovanligt mycket i den här tråden...

Hade missat ditt inlägg men vad kul att höra från nån som dig bland alla som hävdar att en farmor inte kommer få en bra kontakt med barnbarnen.

Jag hade en jättefin kontakt med farmor och farfar som var extra barnvakter åt mig som liten (vi bodde nära) och jag besökte dem regelbundet tills de gick bort. Min man hr fortfarande regelbunden kontakt med sin farfar och och min pappa tog som sagt hand om farmor och farfar hela deras ålderdom och roddade med precis allt för dem. 

Jag ser mina barns farmor och farfar som viktiga i deras liv, varför skulle de inte vara det liksom? 

• Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (Döttrar) skrev 2023-05-30 20:43:39 följande:

Kan det hänga ihop med att en dag bli mormor? Kunna dela den upplevelsen på ett annat sätt med sin dotter än med en son?

Känns som att man lägger väldigt mycket i just den delen. Dottern kanske inte vill ha barn eller såhittar hon ingen man att skaffa dem med i tid.

Kan säga att jag pratade en hel del med min svärmor när jag var gravid första gången med, på ett vis var det nästan enklare än med min mamma eftersom mamma lätt oroar sig för allt plus att det kändes nästan för privat. Med svärmor blev det annorlunda.
  • Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (Döttrar) skrev 2023-05-30 20:50:23 följande:

Klart man kan men det blir ju inte på samma sätt. Din son kommer inte bära barnet. Sen kanske du blir nära din svärdotter men hon har ju ev sin mamma.

Eller så blir dottern som mig som tyckte det var bekvämare att prata med svärmor än med mamma.
  • Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (Döttrar) skrev 2023-05-30 20:57:30 följande:
    Ja det är såklart väldigt individuellt. Jag delade ingenting med min svärmor ang graviditet dels för att hon inte visade något vidare intresse och för att jag står väldigt nära min mamma. 
    Men jag tror mkt av det hänger på det. Sen har jag vänner som endast har döttrar där de fått den omvända reaktionen, att det vore ju skoj, speciellt för pappan om han fick en son..
    Jag står jättenära mamma, vi hörs otroligt ofta. Men det blev ändå nästan obekvämt att prata graviditet med henne, så jag var tacksam för min svärmor då. 
  • Anonym (LESS MAMMA)
    Bakabulle90 skrev 2023-05-30 21:17:22 följande:

Jag tror mest folk utgår ifrån att man helst vill ha både och, och eftersom ni har en pojke så antar alla att ni önskar er en flicka. men enligt statistik så har du ändå lite rätt i att söner är mindre önskvärt (eller hur man ska uttrycka sig på ett smidigt sätt?) då det är större chans att man väljer att skaffa ett tredje barn om man har två pojkar, jämfört  med om man har två flickor. I västvärlden alltså, nästan överallt i världen i övrigt, så är det tvärtom. 

jag har själv en av varje. Innan barn så trodde jag att jag bara önskade mig flickor. Min första vart en flicka, andra vart en pojke. Och jag kan bara säga att kärleken till ens barn spelar könet ingen som helst roll. Men jag tycker det är lite roligare med en son.. jag har alltid trott att det roliga med barn är att köpa gulliga klänningar och borsta hår. Men nej! det roligaset med barn är att få uppfostra kloka individer och då tycker jag framförallt det är kul att få uppfostr en pojke till en god människa. 

Det är ju jättetrist dock att det ska vara så, att ett kön ses som mindre önskvärt. Vi ville ha ett syskon till vår son, vilket inte var en självklarhet eftersom det tog ett tag innan han kom. Men det var drömmen, att de fick vara två.

Det knyter sig oclså i min mage när jag hör att folk ser pojkar som mindre önskvärda. Min son är den finaste, mjukaste, kramigaste lilla människa jag nånsin mött, som är snäll mot alla.  Att nån skulle se en flicka som mer önskvärd bara pga kön känns helt bisarrt. 

• Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (Frida) skrev 2023-05-30 21:24:09 följande:

Ärligt talat tycker jag att pojkar är så mycket tråkigare än flickor. De allra flesta flickbarn jag känner är smarta, påhittiga, är intresserade av allt möjligt både typiskt "killiga" grejer som typ superhjältar och sport till typiskt "tjejiga" grejer såsom att pyssla och djur. 
    Pojkbarnen däremot är högljudda, stökiga, har dåligt ordförråd, slåss, tycker bara om att springa runt och brottas eller knuffas. Ja tjejerna har helt enkelt mycket mer personlighet och är roligare att vara med! 
    Tror att det är biologiskt faktiskt, pojkar föds med massa testosteron som de måste ta ut någonstans och då blir det såklart genom att springa runt och slåss. 

I vuxen ålder tycker jag dock att män och kvinnor är lila trevliga att ungås med. Så bara man orkar genomlida de första 20 åren med sina söner kam det nog va trevligt! 

Hahaha nej. Min son skulle motbevisa dig på en sekund. Mild, kramig och älskar både sina bilar, sin docka och sitt leksakskök. 

Tror en hel del av vad du beskriver också är föräldrar. En tjej som är killig och gillar typiska kill-leksaker uppmjntras somen tuff tjej. Killen som leker med dockor och är mjuk blir retad och föräldrar kommenterar. På det viset har tjejer mer frihet i sina uttryck än killar.

De stökigaste på förskolan vi har har för övrigt varit tjejer, som både bitits och klösts.Testosteronnivåer hos småbarn är väl för övrigt lika hög hos båda könen?

• Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (Lika mycket värda) skrev 2023-05-31 00:18:31 följande:
    Fy så negativa människor. Skit i dem! Inget kön är mer värt än det andra!! Har själv en liten son som jag älskar mer än vad man någonsin kan beskriva. Och han älskar mig lika mycket. Vi har mycket starkt band. Väntar nu mitt andra och vet ej vad det är för kön. Kommer INTE bli mer glad pga ett kön det skiter jag fullständigt i. Mina barn är mina barn. Hade inte haft något emot 2 pojkar, tänk vad roligt att din son ska få ett syskon! Stort grattis till dig och din familj!!
    Ja, det känns så otroligt roligt att han ska få ett syskon. Två små frön som får dela lekar och minnen. Det gör mig glad. Min son är precis som din, en människa jag älskar mer än jag kan sätta ord på. Han är verkligen helt fantastisk. 

Att jag också hört att många brödrapar blir väldigt tighta och är vänner vidare i livet känns också kul, även om det såklart inte är en garanti. Men att de kommer ha någon att vända sig till som de vuxit upp med och har en lång gemensam historia  med känns så bra.
  • Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-31 08:56:05 följande:

Fick också denna länk för er som tror att folk inte gör skillnad eller att jag hittar på att nån kan reagera så. 

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid0Y7y2WkreShDkQBjGPPzXTALqGY4GbmC6Tk4wEpq2CrBP4yCjx2mbgwMLN1XkmfzAl&id=189361506081

Asch verkar inte funka. Testar såhär: https://www.allas.se/relationer/graviditet-jobbiga-kommentarer-pojke-eller-flicka-spelar-ingen-roll/8428429?fbclid=IwAR0R9nT-yoP8Wp6XAmZsMUaPtJYU3RbXdCEe49f6afCry7tolkEr-UIIIUA_aem_th_AQfkwWeQXn-kdwvi6zKTOZUUNQdrPIU-TTWVszntNO9Sfq44rnxasDpQEwM5VprHK44
  • Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (lol) skrev 2023-05-31 09:44:49 följande:
    Men beror inte det mer på att du redan har en pojke? Att gemene man tycker synd om dig för att du inte får en av varje snarare än att du väntar just en pojke? För lite så upplever jag att det är. Jag fick ett barn av varje kön och fick då kommentarer som Åh vilken tur du har som fick en av varje! och Åh vad kul med en pojke nu när ni redan har en flicka! 
    Jo - kanske - men det känns ju helt galet det med. Stackars stackars mig som får två barn. Gemene man kan vara tyst.

Den här iden om att det finaste är en av varje är ju helt befängd. 
  • Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (lol) skrev 2023-05-31 09:47:41 följande:

Jag vill poängtera att jag själv inte brydde mig alls om kön och jag tycker att du ska strunta i vad andra säger och inte låta dem förstöra din lycka över en till son. Grattis förresten! 

Jo - men det är enklare sagt än gjort att bara strunta i folk. Om man bara kunde det vore det ju aldrig problem med folk som retas, säger elakheter eller är oempatiska. Jag tycker det är jobbiga kommentarer, eftersom man ibland verkligen känner hur syyyynd de tycker det är om en. Jag vill inte ha de känslorna mot mig liksom.
  • Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (lol) skrev 2023-05-31 13:20:27 följande:
    Jag kan förstå att det är irriterande men varför bry sig så mycket om vad andra tycker? Det enda viktiga är vad du själv tycker och som jag förstod det så är du glad över en pojke till. Det kommer alltid finnas människor som inte tycker som en själv och som kommer med kommentarer och då får man lite på sin egen känsla man har och känna trygghet i det. 
    Därför att jag är människa och reagerar på folks kommentarer. Det gör ju de flesta. Om nån tex klippt en kort frisyr och nästan bara möts av ?ja jag tycker ju långt hår är finare då men alla kan ju inte ha det? så tror jag många ändå känner det inombords som en negativ känsla, även om man själv tycker sin frisyr är fin. Att aldrig ta åt sig eller beröras av folks bemötanden av en kräver att man är extremt stark ändå, och människor är sällan det konsekvent och alltid.

Det känns därför ändå bara så jäkla trist att få sånt bemötande.
  • Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (lol) skrev 2023-05-31 14:01:08 följande:
    Dessutom så är pojkar det man vill ha i många länder runtom i världen och flickfoster aborteras därför i högre utsträckning än pojkfoster. Sverige är ett av fåtal länder där man sett att man möjligen önskar flickor i högre utsträckning. Så om man ska få den här tråden att handla om jämställdhet så är det snarare så att pojkar är högre i kurs generellt i världen- Trots att det är 2023. Alltså precis som det varit i urminnes tider. 

Jag tror på riktigt att du bor under en sten. 
    Fast nu gällde  ju min tråd Sverige och bemötanden här.

Även om män fortsatt har högre lön än kvinnor också, så är det ändå så i min upplevelse att jag möts av nån (för mig ovälkommen) sympati att stackars mig som inte fick en flicka nu. Och det reagerar jag, och tydligen även andra, på.
  • Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (M) skrev 2023-06-01 08:25:44 följande:
    Det var samma sak för mig när jag väntade en son efter två döttrar, alla sa ?Vad kul med en pojke? osv..
    Så tror det handlar mer om att folk ofta säger att det är kul när det blir något annat än det man har, inte att det är roligare med döttrar. 

Fast då tänker jag att man kan tänka till innan man säger något. Jag är 40, detta är sista barnet. Vad tänker man när man då liksom ska ?beklaga? på olika vis att det inte blev en dotter? På VILKET sätt tror man att det kommer vara en snäll kommentar. I vilken värld? (Och även en yngre person kan ju ha skäl som gör att två, eller en, är max. Tid, ekononi, förlossningsskador etc).

Jag och min man är superglada att vi hinner få två barn, det tog tid att få dem och det var stunder där jag kände att det kanske inte skulle gå. Så vi struntar ju i vad det är, utan är just glada att de kommer ha varann och att vi fick bli föräldrar till två härliga ungar liksom. Inte alla förunnat.

• Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (B) skrev 2023-06-01 08:47:37 följande:

Varför bör man inte säga så då? Du menar att man inte får tycka att det är kul t.ex. med en av varje? 

när vi fick veta att vi skulle få en tjej sa nog folk det vill jag minnas. Vi hade en pojke innan. Skulle vi fått en pojke till skulle säkert folk sagt att det också var kul, praktiskt osv. 

Det är ju som sagt INTE min erfarenhet av hur folk reagerar att få två av samma om du läser trådstarten. 

Jag menar att man kan tänka. Om någon får olika, så kan man ju säga en positiv kommentar om det. Om någon fpr samma så kan man ge en positiv kommentar om det. Det är det här att beklaga eller ömka någon som jag tycker är ett oskick. (Typ samma fel som om någon fick en av varje och sa det, så skulle man kommentera att det ju var synd för då funkade ju inte kläderna, eller då skulle de inte bli lika tighta som två av samma.)

• Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (Maria) skrev 2023-06-01 08:39:13 följande:
    Hon skrev inte att någon beklagade, utan att de sa att det var kul
    Jag som TS har upplevelsen att folk beklagade sig när jag sa att det ar två av samma. Jag vänder mig emot att man måste ge negativa kommentarer, även om de är av nån slags missriktad sympati. Finns ju inget fall där den hjälper.
  • Anonym (LESS MAMMA)
    AstridElizabeth skrev 2023-06-05 00:44:04 följande:

Jag behöver inte gå längre än till min egen mamma för att förstå varför folk vill ha flickor. 

Mina bröder hälsar i princip aldrig på våra föräldrar. Även om de är i närområdet. Tar inget ansvar alls för att barnen ska få en relation med farmor och farfar. Firar aldrig någon högtid med våra gamla föräldrar. Verkligen aldrig. Mina bröders fruar vurmar för sina föräldrar, såklart.  ?Det är skittråkigt att vara farmor!? sa min gamla mor frustrerat för inte så länge sedan. ?Jag skickar julklappar varje år men få varken en inbjudan eller en påhälsning!? Om det är lathet, att de inte orkar stå på sig mot sina fruar eller något annat vet jag inte. 

Mamma och pappa är världens bästa och ställer upp i vått och torrt för mig och mina bröder. Men det är BARA jag som reser och hälsar på. 

Jag har två pojkar och två flickor och älskar alla mina barn. När flickorna kom kände jag en oerhörd lättnad och lycka. Om mina söner gör som mina bröder så har jag två döttrar som förhoppningsvis kommer hälsa på mig, bjuda in mig och hjälpa mig. 

Eller så blir du en mamma som sönerna vill hälsa på och behandlar alla exakt lika så.

Kan nollställa din erfarenhet med min: Min bror besöker mina föräldrar varje vecka och äter middag. Han bor längre bort från dem än jag gör. Jag besöker dem ibland men hör mer av mig på sms då jag har småbarn och mindre tid och ork än min bror. Min man uppmuntrar mig att vi ska åka och hälsa på mina föräldrar oftare än jag själv orkar. Men jag pratar ofta med dem. Min man bor långt från sina föräldrar men ringer dem regelbundet och vi tar foton som de får för att ha koll på barnbarnen med. Vi åker till hans föräldrar på semester npgra gånger per år och umgås mycket för att de ska få en relation med sina barnbarn trots avståndet.

Om mina söner gör som min man eller bror kommer jag ha två söner som hälsar på, bryr sig, ställer upp och finns där.
  • Anonym (LESS MAMMA)
    AstridElizabeth skrev 2023-06-05 00:44:04 följande:

Jag behöver inte gå längre än till min egen mamma för att förstå varför folk vill ha flickor. 

Mina bröder hälsar i princip aldrig på våra föräldrar. Även om de är i närområdet. Tar inget ansvar alls för att barnen ska få en relation med farmor och farfar. Firar aldrig någon högtid med våra gamla föräldrar. Verkligen aldrig. Mina bröders fruar vurmar för sina föräldrar, såklart.  ?Det är skittråkigt att vara farmor!? sa min gamla mor frustrerat för inte så länge sedan. ?Jag skickar julklappar varje år men få varken en inbjudan eller en påhälsning!? Om det är lathet, att de inte orkar stå på sig mot sina fruar eller något annat vet jag inte. 

Mamma och pappa är världens bästa och ställer upp i vått och torrt för mig och mina bröder. Men det är BARA jag som reser och hälsar på. 

Jag har två pojkar och två flickor och älskar alla mina barn. När flickorna kom kände jag en oerhörd lättnad och lycka. Om mina söner gör som mina bröder så har jag två döttrar som förhoppningsvis kommer hälsa på mig, bjuda in mig och hjälpa mig. 

Det jag också vänder mig emot med tankesättet är att man helt ignorerar glädjen ett barn för med sig i många år. För att man själv kanske inte får besök av barnbarn och barn när man blir gammal. Det är som att det är det enda man skaffar barnen för då; avlastning och arbetshjälp när man är skruttig själv. Strunt i all lycka en hel uppväxt med barn som lär sig gå, kramas, springer emot en på förskolan med en kram, skrattar åt ens fuldans, lär sig läsa, gör mål i ett lag, målar en teckning. Det viktiga är om de kommer ställa upp för en när man blir gammal.
Svar på tråden Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?