Inlägg från: Anonym (Liknande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Liknande)

Min sambo har skuldsatt sig bakom min rygg

Min sambo spelade poker när vi träffades, en helg hade han spelat bort 10 000 när jag varit iväg och jobbade. Jag sa att han skulle sluta helt eller så var det slut. Han slutade, men jag funderade på om det var vettigt att satsa på ett liv ihop. 10 år och 2 barn senare händer det igen med ny "valuta" denna gång vansinnes placeringar på aktier. Denna gång typ 450 000 åt helvete. Tvekar inte en sekund att han skulle göra om det med lite tid och annan valuta så som fastigheter. Har ett lån ihop men kommer aldrig att gifta mig, drar mig för att låna mer till renovering, bestämmer mer i ekonomin nu och kompenserat mig själv ekonomiskt. Ingen höjdare för relationen men han har erkänt situationen och lagt sig ganska platt för vad jag behöver för att känna det som Ok. Eftersom problemet nu får betraktas som känt -han har en osund missbrukarhjärna som ligger och väntar, så känns det som att jag kan undvika problemet genom att inte låta han ha egna konton, att jag har en personlig ekonomi oberoende av honom etc. Tar inga risker att utsättas för ekonomiskt övergrepp igen, noll medberoende. Pengar är inte allt heller.

Det låter inte riktigt som att ni greppat vad din partners problem är, min magkänsla är att det kommer återkomma. Låter inte som ett sunt tankesätt alls, går det inte att greppa så kommer det dyka upp när ni minst anar det. Kanske det bottnar i som för min sambo, svårigheter att kommunicera, kanske för att de varit dåliga på det i barndomshemmet. Helst skulle jag vilja avråda dig från att köpa bostad och skaffa familj med personen men vet också att livet är komplicerat och vi alla har brister/bagage. Det är inte helt lätt att hitta helt rätt. Min sambo som inte låter som ett kap direkt i detta inlägg, har sina goda sidor också. 

Känner inte att jag har facit här men hoppas det löser sig bra för dig oavsett.

Svar på tråden Min sambo har skuldsatt sig bakom min rygg