Min sambo har skuldsatt sig bakom min rygg
Hej hörni! Skriver här dels för att få skriva av mig, men också kanske samla kloka tankar på vägen.
För att göra en lång historia kort så upptäckte jag för snart två månader sedan att min sambo sedan tre år tillbaka dragit på sig kreditskulder på över 400 000 kronor under vår tid ihop. Han har köpt en massa onödigt men också tagit lån för att klara vardagen och ökade räntor. Lönen har helt enkelt tagit slut snabbt på grund av skyhöga avbetalningar och jag har inte haft en aning. Han har lånat sig till pengar för att få vardagen att gå ihop och flera gånger under våra år ihop fått mig att tro att han har en god ekonomi. Jag känner mig totalt grundlurad och sårad - och att jag fick snoka genom hans mobil för att få reda på det är grädden på moset. Givetvis konfronterade jag honom om det då och bollen om att lösa problemet sattes i rullning, med mycket stöd från mig och övrig familj.
Vi är bägge i 25-årsåldern och har hela livet framför oss. Han kommer i sju år framöver behöva betala av ett stort banklån och jag är rädd för att vi inte kommer kunna göra allting vi pratat om under dessa åren - resa, gifta oss, skaffa hus, kanske barn?
Jag står nu i valet och kvalet om jag ska separera. Men det är så svårt när man älskar någon. För det gör jag verkligen och han med. Han vill lösa allting och blicka framåt, men jag kan inte längre se samma framtid lika klart och är rädd för att ångra mig när jag står där om några år och är i 30-årsåldern. Hur fasen lämnar man någon man egentligen inte vill och älskar men har en känsla av att man måste?!
Någon annan som har erfarenhet av partner som varit ekonomiskt otrogen? För det känns det som om min har varit?