• Sanningensmamma

Min sambo har skuldsatt sig bakom min rygg

Hej hörni! Skriver här dels för att få skriva av mig, men också kanske samla kloka tankar på vägen. 

För att göra en lång historia kort så upptäckte jag för snart två månader sedan  att min sambo sedan tre år tillbaka dragit på sig kreditskulder på över 400 000 kronor under vår tid ihop. Han har köpt en massa onödigt men också tagit lån för att klara vardagen och ökade räntor. Lönen har helt enkelt tagit slut snabbt på grund av skyhöga avbetalningar och jag har inte haft en aning. Han har lånat sig till pengar för att få vardagen att gå ihop och flera gånger under våra år ihop fått mig att tro att han har en god ekonomi. Jag känner mig totalt grundlurad och sårad - och att jag fick snoka genom hans mobil för att få reda på det är grädden på moset. Givetvis konfronterade jag honom om det då och bollen om att lösa problemet sattes i rullning, med mycket stöd från mig och övrig familj. 

Vi är bägge i 25-årsåldern och har hela livet framför oss. Han kommer i sju år framöver behöva betala av ett stort banklån och jag är rädd för att vi inte kommer kunna göra allting vi pratat om under dessa åren - resa, gifta oss, skaffa hus, kanske barn?

Jag står nu i valet och kvalet om jag ska separera. Men det är så svårt när man älskar någon. För det gör jag verkligen och han med. Han vill lösa allting och blicka framåt, men jag kan inte längre se samma framtid lika klart och är rädd för att ångra mig när jag står där om några år och är i 30-årsåldern. Hur fasen lämnar man någon man egentligen inte vill och älskar men har en känsla av att man måste?! 

Någon annan som har erfarenhet av partner som varit ekonomiskt otrogen? För det känns det som om min har varit?

• Svar på tråden Min sambo har skuldsatt sig bakom min rygg
  • Anonym (B)

Dumpa eller skyll dig själv. 

• Anonym (Essy)

Vad är det han har köpt? Säger han bara ?det löser sig? eller har han planer på att sätta upp strikt budget, ge dig tillgång till alla konton, klippa sina kort och söka terapi?

Skäms han? Eller rycker han på axlarna? Är han beredd på att sälja av saker, jobba övertid och göra allt för att få in pengarna?

400 000 kr skulle han kunna klara på 2 år att betala in men då strikt hålla sig till att inte köpa något, downsiza boendet under tiden, inte göra något roligt, käka havregryn.

Kort sagt: vad är han beredd på att offra för att ordna upp det här och tänker han söka hjälp?

• Anonym (Essy)

Det du kan göra är ju att lämna, säga att han har ett år på sig att ordna upp det, men att du kanske inte väntar.
    Då får du se vad han är beredd på att göra, om ert förhållande är värt något för honom.

• Sanningensmamma
    Anonym (Essy) skrev 2023-05-29 21:48:53 följande:

Vad är det han har köpt? Säger han bara ?det löser sig? eller har han planer på att sätta upp strikt budget, ge dig tillgång till alla konton, klippa sina kort och söka terapi?

Skäms han? Eller rycker han på axlarna? Är han beredd på att sälja av saker, jobba övertid och göra allt för att få in pengarna?

400 000 kr skulle han kunna klara på 2 år att betala in men då strikt hålla sig till att inte köpa något, downsiza boendet under tiden, inte göra något roligt, käka havregryn.

Kort sagt: vad är han beredd på att offra för att ordna upp det här och tänker han söka hjälp?

Det är blandat men det är mest lån för att klara av vardagen för att lönen tagit slut pga avbetalningar, han har hamnat i en ond cirkel helt enkelt och enligt honom då inte vågat berätta. Hur sjukt det än låter så har han inte gjort det med avsikt för att skada oss - även om det blir konsekvensen. Han har kunnat stänga av under dessa åren och till följd mått väldigt dåligt har jag förstått nu. Har under vår relation tjatat på att han borde prata med någon för jag har märkt av att han inte mår bra, men inget har hänt då. Nu har han däremot sökt hjälp för sitt mående och vänt sig till skuldrådgivare. Ett banklån är på g, men där har jag också fått lägga mycket krut i att det ska bli av fort som fan innan skuldberget stiger. Han skulle inte klara av att betala av skulden på två år, han har lånat cirka 10 000 kronor i månaden i tre år och har en inkomst som gör att han skulle kunna bli skuldfri inom 6-7 år.
  • Anonym (BTDT)

Jag var i samma situation med min sambo för 4år sedan, fast det var mycket mindre pengar, ca 40.000 kr. För mig var sveket värst, att han hade ljugit för mig. Det kändes som om han hade varit otrogen. Jag valde att lämna direkt och han fick reda ut sin skit själv. Det har jag aldrig ångrat, jag vill inte leva med någon som är oärlig mot mig.
    Mitt råd är att lämna! 

• Anonym (Essy)

Men någonstans har det ju börjat, vad köpte han då?

Vad har han för lön? Har han 20 000 kr/mån så får han ju typ bo hos sina föräldrar, betala dem 5000 kr och slänga in 15 000 kr/mån på skulder, ta ett jobb till och slänga in ytterligare 5000 kr kanske.

20 000 kr i månaden blir över 200 000 kr på ett år.

• Anonym (X)

Dels borde han försöka sälja av skit han köpt. Blir antagligen inte mycket pengar, men många bäckar små...

Sedan behöver han givetvis hitta sätt att öka inkomsten och minska utgifter. Speciellt i början gäller det ju att snabbt få ner skulden för att minska ränteutgifterna. 

Ja, det kommer att påverka er genom att han inte kan spara gemensamt till hus eller resa med dig. Jobbar han extra får han även mindre tid att spendera med dig, men förhoppningsvis får han in mer pengar att lägga på skulden. 

Ska ni fortsätta tillsammans är det viktigt att ni upprättar samboavtal, speciellt om du kommer att köpa mer saker till det gemensamma hemmet. Inför ett eventuellt äktenskap är det viktigt att ni skriver äktenskapsförord, även om han skulle bli skuldfri, för att skydda dig. 

• Anonym (usch)

vilken smocka! jag hade blivit särbo illa kvickt. Sedan får du se hur han beter sig om han verkligen kan förändras. 

• Anonym (X2)

Lämna. Inte en chans att det där blir bra.

• Elis73

Jag skulle vara väldigt försiktig innan jag tog relationen vidare (med t.ex hus och barn). Det är inte normalt att låna 10 tkr i månaden för att "klara vardagen". Antingen har han,  som någon annan redan skrivit, någon form av missbruk (spel, shopping, narkotika, sex) eller så är han bara slarvig/korkad och vill leva ett liv han inte kan betala för. Vet inte vad som är värst.

"Det bara blev så..." skulle inte duga för mig som en förklaring. Lider med dig

• Anonym (Låneförmedlaren)

I mina öron låter inte detta som något bottenlöst hål. Jag arbetar med att försöka hjälpa människor som just hamnat i en ond cirkel.  400 i blanco behöver inte alls vara något hinder. Däremot så låter det lite som om det är spridda lån? Där har vi en av de största bovarna när det kommer till att lida ekonomiskt.

Jag hjälpte en kund i förra veckan. 
    Hen hade 6 mindre blancolån, total belopp runt 350. Hen betalade 6900 för detta där över 4000 enbart var räntekostnader. 
    Det du vill få till är ett enda lån med rak amortering. Då kan du vara säker på att du amorterar kraftigt & som successivt sänker total belopp & total räntekostnad.  Sedan när han fått till detta rekommenderar jag att spärra sin UC. Så att man garderar sig mot att göra framtida dåliga beslut. Vet ingenting om din relation men jag kan säga med säkerhet att ingenting är förstört så länge man agerar korrekt & snabbt. Ta tjuren vid hornen o luska i ens situation. Jag har byggt på en AI som kalkylera sannolikheten för att samla lån utan att ta en kreditupplysning. Om ni älskar varandra så tar ni er igenom detta - tro mig när jag säger det att det är långt ifrån kört. Men då handlar det om att lägga alla kort på borden & göra upp en plan man följer utan undantag. 

• Anonym (Liknande)

Min sambo spelade poker när vi träffades, en helg hade han spelat bort 10 000 när jag varit iväg och jobbade. Jag sa att han skulle sluta helt eller så var det slut. Han slutade, men jag funderade på om det var vettigt att satsa på ett liv ihop. 10 år och 2 barn senare händer det igen med ny "valuta" denna gång vansinnes placeringar på aktier. Denna gång typ 450 000 åt helvete. Tvekar inte en sekund att han skulle göra om det med lite tid och annan valuta så som fastigheter. Har ett lån ihop men kommer aldrig att gifta mig, drar mig för att låna mer till renovering, bestämmer mer i ekonomin nu och kompenserat mig själv ekonomiskt. Ingen höjdare för relationen men han har erkänt situationen och lagt sig ganska platt för vad jag behöver för att känna det som Ok. Eftersom problemet nu får betraktas som känt -han har en osund missbrukarhjärna som ligger och väntar, så känns det som att jag kan undvika problemet genom att inte låta han ha egna konton, att jag har en personlig ekonomi oberoende av honom etc. Tar inga risker att utsättas för ekonomiskt övergrepp igen, noll medberoende. Pengar är inte allt heller.

Det låter inte riktigt som att ni greppat vad din partners problem är, min magkänsla är att det kommer återkomma. Låter inte som ett sunt tankesätt alls, går det inte att greppa så kommer det dyka upp när ni minst anar det. Kanske det bottnar i som för min sambo, svårigheter att kommunicera, kanske för att de varit dåliga på det i barndomshemmet. Helst skulle jag vilja avråda dig från att köpa bostad och skaffa familj med personen men vet också att livet är komplicerat och vi alla har brister/bagage. Det är inte helt lätt att hitta helt rätt. Min sambo som inte låter som ett kap direkt i detta inlägg, har sina goda sidor också. 

Känner inte att jag har facit här men hoppas det löser sig bra för dig oavsett.

Svar på tråden Min sambo har skuldsatt sig bakom min rygg