• Rewner

Fler som har BF i slutet av maj eller i början av juni?

Jag har BF 13 juni med första barnet. Stor ovisshet i vad man står inför nu så jag bollar gärna med andra i sammasituation. Både mamma och syster har gått över 10 dagar i sina graviditeter så blir spännande att se hur det blir för mig.

Jag har haft en del förvärkar. Till en början var det vid ansträngning, men sedan 1,5 vecka tillbaka har de även kommit vissa nätter utan att jag gjort något särskilt på dagarna. Vet inte om det tyder på att något kan vara på gång eller om det lika gärna kan vara 3-4 veckor kvar. Bara att otåligt fortsätta att vänta antar jag.

Vad har varit era första tecken på att förlossningen varit på g vid tidigare graviditeter?

• Rewner

Intressant att läsa era erfarenheter. Har ju förstått att det kan skilja mycket även mellan ens egna graviditeter, men man greppar väl helt enkelt efter halmstrån för att försöka minska ovissheten. 

Jag kan skriva under på hela ditt senaste inlägg, Illusion, och då har jag ju ändå två veckor kvar till bf imorgon. Tycker att det är frustrerande med den störda sömnen och förvärkarna. Om det visar sig vara flera veckor kvar tills det sätter igång på riktigt så hade man väl kunnat få sova nu iaf.

• Rewner
    ummiiii skrev 2023-05-30 00:34:10 följande:
    Ja, det lät som en bra förlossning. Hoppas det går smidigt nu med. 

Jag fattar inte hur min mage ska ha plats att växa mer i minst två veckor till. Känner mig som en boll. 

Jag hoppas du får din bebis snart illusion. Det är verkligen tufft att vänta när man är höggravid. 

Jag har gjort allt här hemma som finns att göra, till och med rensat vattenlås trots att det är jätteäckligt, bara för att hålla mig sysselsatt.

Blir väl att laga ett stort gäng matlådor snart då så man kan äta utan ansträngning när bebis vill titta ut.
    Åh, så skönt att få gjort bort en massa grejer hemma. Då har du gått på föräldraledighet nu?

Jag jobbar ännu, men denna vecka så har jag gått ner till halvtid. Kan sluta sen när jag vill så behövde inte bestämma något i förväg. Jag har haft en del problem med min kropp (foglossning etc) under våren och eftersom jag har ett icke-fysiskt arbete så mår jag bättre av att vara där än att vara hemma och inte kunna göra och greja med allt som jag skulle vilja där. I förrgår virkade jag iaf klart babyfilten så nu är allt sådant färdigt för ankomsten.
  • Rewner
    Illusion skrev 2023-05-30 14:09:36 följande:
    Ja, och vi väntar ju på det finaste man kan skapa här i livet - ett liv! Inte konstigt att man blir otålig och således frustrerad.

Pratade med min bästa vän häromdagen och vi reflekterade över kring hur jag i början av graviditeten inte ville prata om förlossningen - till och med inte ens nämna det - till att det nu är det enda jag vill prata om. Jag betar av förlossningsvideo efter förlossningsvideo på youtube, varje kväll. Måste ju vara något biologiskt.
    Ja, jag tänker typ på förlossningen hela tiden. Läser allt jag kommer åt och har tittat på Barnmorskorna på svt play och den norska serien som finns på discovery. Inte kommit till youtube ännu dock. Det är säkert ett sätt att bearbeta det man står inför.

Imorgon ska jag få träffa kompisens nyfödda för första gången. Kan man hoppas att livmodern tar lite intryck och sätter igång med vräkningen?! 

Jag vill verkligen inte gå över och behöva bli igångsatt. Jobbigt också om man behöver ta ställning till det. I min region är det ju från 40+6 som man får välja. Har läst mig till att man på vissa håll kan få kontrollera moderkakans funktion först och ta ställning till det efter det, men vet inte hur det ser ut med det här. Jag ska till barnmorska idag så tänkte fråga lite om det då.
  • Rewner
    mammatillfyra88 skrev 2023-05-30 10:00:37 följande:
    Helt underbart <3 

ja dom allra flesta har vart lätt, första tog 16 timmar från vattnet gick, dock fick jag krysta i 3 timmar, nr 3 tog 12 min så var bara tur att jag va inne för kontroll haha, moderkakan släppte inte den gången heller så fick sövas så dom kunde ta ut den, nr 5 kom prematurt i vecka 35 nr 6 och 7 kom också för tidigt, båda i vecka 34. 
    nr 8 kom i vecka 35 så hade nog någon förväntning om att denna lilla skulle komma tidigt med men icke :D 
    gjorde en konisering i juni förra året pga höggradiga cellförändringar så dom tror att det är därför tappen håller ihop för att det är ärrvävnad där :)
    Du har ju verkligen rutin på det,  men man slås av att den där ovissheten kring hur det blir i just denna graviditet har man ändå kvar. Skönt ändå att denna fått stanna inne lite längre!
  • Rewner
    Illusion skrev 2023-05-31 16:15:29 följande:

Nu har jag varit hos barnmorskan och gjort hinnsvepning. Nu hoppas vi att något händer. Det positiva är ju att livmodertappen är mogen och öppen för ett finger. 
    Är på BF+1.
    Har lite sammandragningar och väldigt lätt molvärk. 

Hur upplevde du hinnsvepningen? Kännt av något mer efter det? Har du gjort det förr? Härligt med gott tecken att livmodertappen var mogen.

Jag träffade barnmorskan igår och hörde mig för om rutinerna efter att man passerat bf. Jag är också tveksam till att bli igångsatt och samtidigt vill jag inte gå över för länge heller med tanke på de riskerna så det är ju dubbelt. Rutinen här är iaf att man bokas in på förlossningen för bedömning i ca vecka 41+1 och då får man lite mer att gå på i beslutet. Sen har man fortsatt kontroller varannan dag ungefär. Det tyckte jag kändes tryggt och bra iaf. Med lite tur så kommer vi aldrig dit. Hon trodde iaf att den molvärk jag känt av borde ha påverkat livmodertappen och att vi nästa tillfälle, på bf, kan kontrollera det och göra hinnsvepning om jag vill.
  • Rewner

Så bra att hinnsvepningen inte gjorde ont, Illusion.  Jag har läst någonstans att den kan behöva göras flera gånger för effekt. Hoppas att det snart kommer igång oavsett. 

Ummiiii, jag har aldrig reflekterat över detta med att ha en välkänd person som gör gynundersökningen för har aldrig varit i den situationen, men jag kan verkligen förstå den synvinkeln nu när jag tänkt på det. Tror precis som Illusion att din barnmorska ska kunna hantera det på ett bra sätt om du förklarar varför du önskar någon annan. 

Här har det varit väldigt lugnt med förvärkar de senaste dagarna. Testar också det med 6 dadlar om dagen och äter ananas, dock inte så mycket som en halv om dagen.

• Rewner

Det låter ju lovande, Illusion! Håller tummarna för att det satt igång på riktigt nu och att allt går som det ska. Lycka till!

• Rewner
    mammatillfyra88 skrev 2023-06-07 12:36:10 följande:

Sen igår har min slempropp släppt massor, idag med blod, sammandragningar å funderar på att åka in på en koll snart då bebisen ligger fel, hon har lagt sig på tvären under veckan vilket upptäcktes på en kontroll på sjukhuset i måndags, har tid för vändning och igångsättning imorgon 😳

Hoppas allt går bra 😊 
    Så spännande! Då är bebisen snart här på ett eller annat sätt. Lycka till!
  • Rewner

Hur går det för dig, Ummiii? Visst hade du också BF nästa vecka precis som jag? Så gott att det gick bra med vändningen. Jag har också tyckt att det låter läskigt, men såg en filmad vändning på instagram och det såg helt lugnt och kontrollerad ut så det lugnade mig massa. Sen har det inte varit aktuellt för hon har legat med huvudet ner väldigt länge.

Ang tips på förlossningsberättelser så har jag lyssnat på några avsnitt av förlossningspodden som ligger ute på Spotify. Det har varit trevligt tycker jag.

Igår natt hade jag några kraftigare förvärkar och sedan satt det i med molvärk och stickningar i underlivet under dagen. Tänkte att nu äntligen är det något på gång, men sen lugnade det ner sig under kvällen. Nu i natt har det varit lugnare igen.

Men så när jag klev upp så kändes magen helt annorlunda än förut. Min bebis har legat fixerad med huvudet ner, ryggen mot vänster sida och sparkat mot höger sida/revben många veckor nu. Det har ju liksom känts ganska tomt på höger sida av magen. Nu känns det som att hon har vridit sig så att rumpan pekar rakt utåt/framåt. Rörelserna känns också helt annorlunda i magen och magen i sig känns mycket mer symmetrisk. Jätteknepig känsla när man vant sig vid att det är på ett visst sätt.

Jag pendlar mellan att hoppfullt tänka att det kanske är något på gång till att tro att hon aldrig tänker komma ut.

• Rewner

Hoppas att du snart kryar på dig!

Jag är också beredd på att jag som förstföderska kommer att passera BF. Och det är egentligen helt ok (försöker jag iaf intala mig) om man bara visste att man kommer att slippa igångsättning. 

• Rewner

Åh, så roligt att höra, Illusion! Stort grattis till underverket! 

• Rewner

BF för mig idag, men här har varit väldigt lugnt de senaste dagarna så infon har nog inte riktigt gått fram till hon där inne.

Jag var hos barnmorskan idag och hon kände på livmodertappen och försökte göra en hinnsvepning, men tappen är fortfarande bakåtlutad så hon nådde bara att putta lite på huvudet. Den var iaf mjuk och lite förkortad så lite på rätt väg är det iaf. Nu får vi hoppas att det kan sätta fart av att hon varit där och retat lite iaf. 

• Rewner
    ummiiii skrev 2023-06-13 23:05:49 följande:
    Skönt att det ändå har börjat mjukna. Hoppas du kommer igång snart. Jag har BF i övermorgon och har än så länge bara lite lätta förvärkar sedan i söndags. Det kan jag ha i veckor så jag känner mig inte jätteoptimistisk att föda inom kort heller. Men jag hoppas det blir till helgen så jag får vila lite efter denna sista arbetsvecka först Cool
    Tack! Detsamma!

Nä, förvärkar verkar inte betyda något alls här heller. Jag ska ha ny kontakt med min barnmorska imorgon och då boka in en kontroll på förlossningen i nästa vecka så ser det lite som nästa delmål.
  • Rewner
    ummiiii skrev 2023-06-16 22:50:03 följande:

Hur går det Rewner? Jag har haft molvärk sedan i söndags. Nu rejäla förvärkar som gör ondare än vanlig mensvärk och trycker nedåt där det gör ont. Har haft en var 20-60:e minut sedan i torsdags morse, tätare på nätterna. Är så frustrerad ikväll så jag vet inte var jag ska ta vägen. 

Åh, så frustrerande! Det är detta jag tycker är jobbigast också. Inte att ha passerat BF, men att ha en massa förkänningar som inte verkar betyda något alls. Jag började få molvärk igen igår eftermiddag. Lyckades till slut somna på kvällen, men den var kvar när jag vaknade imorse och kommer till och från fortfarande. 

Hoppas att det hänt mer för dig inatt! Tydligt tryck nedåt måste ju iaf vara väldigt positivt. 
  • Rewner

Åh så roligt att höra! Stort grattis!

Här har det inte hänt något än mer än att jag tränar mitt tålamod.

• Rewner

Tack! Jag fick tillbaka lite mer ro-känsla i kroppen igår så nu tror jag att jag ska palla några dagar till.

Hur kändes det att det gick så fort på slutet efter en lång latensfas? Kände du att du hängde med rent mentalt?

• Rewner

Härligt att höra att du har så positiva upplevelser av dina förlossningar! Sånt peppar att höra.  

• Rewner

I onsdags, vecka 42+0, kom vår dotter till slut ut. Det blev igångsättning, som påbörjades måndag morgon, så blev tyvärr inte alls den förlossningsupplevelse som jag hoppats på, men allt gick ju bra till slut och det lilla resultatet är ju helt fantastisk så det kommer jag nog kunna lägga bakom mig så småningom. Hoppas allt fortsatt att går fint med era små. 

Svar på tråden Fler som har BF i slutet av maj eller i början av juni?