Inlägg från: Anonym (Anonym2) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym2)

bodelning

Hade ni inte separat ekonomi och nu vill du ha del av hans pengar?

Jag och några av mina kompisar har märkt att en skilsmässa kan bli dyr utan äktenskapsförord.

• Anonym (Anonym2)
    Anonym (AB) skrev 2023-05-24 22:10:39 följande:
    Om de inte skrivit äktenskapsförord så har de båda gått med på att dela lika vid en skilsmässa. Att ingå äktenskap är att ingå ett juridiskt avtal. 
    Visst säger lagen så och gammalt tillbaks var det nog för att skydda kvinnan som oftast skötte hem och barn och annars stått barskrapad vid en skilsmässa.

Som ung och naiv och där ingen av oss hade några tillgångar gifte vi oss utan äktenskapsförord. Sedan hade vi jämförbara löner och delade på vab och föräldraledighet för barnen. Jag sparade en del och investerade efter vi delat på våra kostnader. Eller jag betalade helt klart mer då det inte blev märkbart dyrare att bo själv. Under vårt förhållande spenderade hon sina pengar och hade inget av större värde.

Vid skiljsmässan ville hon så klart ha hälften av min investering. Hade fonder och aktier i en till bank som hon inte kände till så blev bara blåst på en bråkdel som tur var😃
  • Anonym (Anonym2)
    Anonym (Anonym2) skrev 2023-05-24 22:33:23 följande:
    Visst säger lagen så och gammalt tillbaks var det nog för att skydda kvinnan som oftast skötte hem och barn och annars stått barskrapad vid en skilsmässa.

Som ung och naiv och där ingen av oss hade några tillgångar gifte vi oss utan äktenskapsförord. Sedan hade vi jämförbara löner och delade på vab och föräldraledighet för barnen. Jag sparade en del och investerade efter vi delat på våra kostnader. Eller jag betalade helt klart mer då det inte blev märkbart dyrare att bo själv. Under vårt förhållande spenderade hon sina pengar och hade inget av större värde.

Vid skiljsmässan ville hon så klart ha hälften av min investering. Hade fonder och aktier i en till bank som hon inte kände till så blev bara blåst på en bråkdel som tur var😃
    Såg att jag fick tumme ner som reaktion och blir nyfiken varför?

Hade det varit tvärtom om jag varit den slösaktiga och hon den som sparat under äktenskapet hade jag absolut inte gjort anspråk på något jag inte bidragit till även om det varit min fulla rätt enligt lagen. Nu fick hon ändå några hundra tusen av mitt sparande medans hennes sparkonto ekade tomt och gav mig noll.
  • Anonym (Anonym2)
    Anonym (AB) skrev 2023-05-25 10:23:12 följande:
    Inte jag som gav dig tummen ner, men har man ingått ett juridiskt avtal så hållet man det,
    Alla gör misstag och jag ljög inte om något vis skiljsmässan då vi skötte den själv. Däremot lät jag bli att informera om ett konto och frågan kom aldrig.

Ett exempel, person A och B tjänar 30 000kr i månaden och A sparar 70000kr av dom under 10 år och investerar. Person B lever upp sina pengar tills pengarna är slut och köper kortsiktig njutning i form av fika och kläder varje månad. Dessutom tar ofta pengarna slut för person B och person A får då skuta till.

Vid skiljsmässan säger ju lagen att allt ska delas, men hade jag varit person B hade jag aldrig krävt det av person A som trots allt försakat en del varje månad.

Skulle person A då krävt att få en del av överviktigen hos person B som kostat en förmögenhet att bygga upp?
  • Anonym (Anonym2)
    Anonym (AB) skrev 2023-05-25 10:39:50 följande:
    Om man inte vill att det juridiska avtalet ska gälla så skriver man ett äktenskapsförord. Hur svårt är det att ta ansvar för sin ekonomi? 
    Du har helt rätt, och det misstaget gjordes som ung och kommer inte göras om. Det jag tog upp handlade inte om hur lagen fungerar utan om hur moralkompasden fungerar för en person som B som vill äta kakan och ha den kvar. Och i just mitt exempel stämmer just kakan bra som metafor😃🤣
  • Anonym (Anonym2)
    Anonym (AB) skrev 2023-05-25 11:40:01 följande:
    Fast varför blanda in moral när man har ett juridiskt avtal båda har skrivit under på? Man har ett avtal just för att undvika moral/otydligheter osv. 
    Som jag skrev tidigare så var jag ung och dum. Som tur är var barnen nästan vuxna när vi skiljde oss. Och gissar jag rätt tänker du och jag för olika för att förstå varandra och jag till skillnad från dig skulle inte roffa åt mig för att lagen tillåter det. Och jag har ansvar för min ekonomi och ett relativt stort innehav och äger huset 
  • Anonym (Anonym2)
    Anonym (AB) skrev 2023-05-25 11:55:54 följande:
    Var skriver jag att vill roffa åt mig? Jag och min man delar lika på allt eftersom vi har ingått ett avtal som säger så samt båda har bidragit till det vi äger idag. 

Du får gärna tycka att du beter dig moraliskt och schysst, men du följer inte avtalet ni har ingått en gång i tiden. Du hade under äktenskapets gång kunnat ändra på detta, men du var väl ung och naiv ända tills ni skulle skiljas och du då insåg att du inte ville dela med dig. 
    Bra att ni ha det så, och så hade jag också velat ha det under äktenskapet med ett gemensamt mål med sparande och ett gemensamt ansvar över ekonomin.

Jag har inte ung när vi skiljde oss och tror det är få slösare som skulle ta det bra om förslaget med äktenskapsförord kom på tal flera år efter som gifta.

Misstaget kostade mig en del av sparandet, men fick ju behålla större delen så går ändå ingen nöd på mig.
  • Anonym (Anonym2)
    Agda90 skrev 2023-05-25 12:18:19 följande:
    Varför pratade ni inte om er ekonomi och bestämde hur ni skulle ha det?
    Vad får dig att tro att vi inte pratade om det?
    Vi pratade om det och vi hade inte gemensam ekonomi så hon gjorde vad hon ville med sina pengar och jag gjorde vad jag ville med mina. Därför ville inte jag ha del av hennes när vi skiljde oss och jag ville inte dela med mig av mina.
  • Anonym (Anonym2)
    Anonym (?) skrev 2023-05-25 13:49:46 följande:
    Och vad sa hon när du föreslog äktenskapsord för att skydda dig inför framtiden?
    Varför trivs du bra med att lägga ord i munnen?
    Jag föreslog inte äktenskapsförord i efterskott vi hade en muntlig överenskommelse om att mina pengar kvar mina och hennes var hennes och vad godtrogen nog att tro på vad hon säger.

Som tur var blev läropengen inte så dyr som den blivit om jag inte tänkt till och även berättat om min andra konto.
  • Anonym (Anonym2)
    Anonym (H) skrev 2023-05-25 14:12:35 följande:
    Hon får skylla sig själv. Hon frångick er överenskommelse. Dessutom tror hon att hon är skadeslös då hon inte kände till kontona. Jag kan inte se problemet här, ändå ska det tjafsas på familjelivsvis. 
    👍
  • Anonym (Anonym2)
    Anonym (AB) skrev 2023-05-25 14:46:21 följande:
    Då förstår jag inte varför ni inte hade äktenskapsförord, om ni var överens om att inte blanda ers pengar. 
    Igen du har rätt det borde jag ha tänkt på men har naiv och trodde inte det om henne. Men fick se andra sidor sista åren så gjorde det bästa av situationen och lyckades riktigt bra även om hon lyckades snylta åt dig några hundra tusen som hon gjort av med sedan länge.
  • Anonym (Anonym2)
    Anonym (AB) skrev 2023-05-25 14:46:21 följande:
    Då förstår jag inte varför ni inte hade äktenskapsförord, om ni var överens om att inte blanda ers pengar. 
    Igen du har rätt det borde jag ha tänkt på men har naiv och trodde inte det om henne. Men fick se andra sidor sista åren så gjorde det bästa av situationen och lyckades riktigt bra även om hon lyckades snylta åt dig några hundra tusen som hon gjort av med sedan länge.
  • Anonym (Anonym2)
    Anonym (AB) skrev 2023-05-25 11:55:54 följande:
    Var skriver jag att vill roffa åt mig? Jag och min man delar lika på allt eftersom vi har ingått ett avtal som säger så samt båda har bidragit till det vi äger idag. 

Du får gärna tycka att du beter dig moraliskt och schysst, men du följer inte avtalet ni har ingått en gång i tiden. Du hade under äktenskapets gång kunnat ändra på detta, men du var väl ung och naiv ända tills ni skulle skiljas och du då insåg att du inte ville dela med dig. 
    Läser gammal tråd och blir lite trött på dig. Hade redan förklarat att vi hade en muntlig överenskommelse som är lika bindande men så klart svårt att bevisa. Blev en dyr läropeng men kunde blivit mycket dyrare så rätt nöjd ändå och den som bröt avtalet var inte jag utan mitt ex 

Efter det här skrevs har jag betalat insatsen till mitt ena barn själv då min fd sopa och omoraliska fru inte hade en krona att bidra med och dessutom dragit på sig skulder. Karma eller ej men då barnen är vuxna kan hon fått ha den situation hon försatt sig i.
Svar på tråden bodelning