• currynam

    bodelning

    Hej 

    jag och min man har varit gifta i 20 år och vi har varit väldigt till och från under 3 års tid. 
    Just nu håller vi på med bodelningen men vi har alltid haft seperata konton och inte pratat om ekonomi tillsammans. men vi hade en gång för några årsedan räknat ihopa alla våran tillgångar för att göra ett husköp. så jag vet att det finns en del pengar... 

    men nu när vi ska göra bodelningen så fattas nästan 80 % av pengarna. så under dessa 3 åren som vi tänkte skilja oss så har mannen kanske undanhållit pengar. på andra konton eller kanske skickat iväg pengar till vänner / bekanta. när man frågar om konto transaktion så skyller personen på att han inte är villig att visa transaktion på över ett års tid. 
    hur gör jag ? har jag rätt till att kräva transaktions historik på bankerna som han står på ? Väldigt tacksam för svar 
  • Svar på tråden bodelning
  • Anonym (AB)
    currynam skrev 2023-05-24 15:09:19 följande:
    bodelning
    Hej 

    jag och min man har varit gifta i 20 år och vi har varit väldigt till och från under 3 års tid. 
    Just nu håller vi på med bodelningen men vi har alltid haft seperata konton och inte pratat om ekonomi tillsammans. men vi hade en gång för några årsedan räknat ihopa alla våran tillgångar för att göra ett husköp. så jag vet att det finns en del pengar... 

    men nu när vi ska göra bodelningen så fattas nästan 80 % av pengarna. så under dessa 3 åren som vi tänkte skilja oss så har mannen kanske undanhållit pengar. på andra konton eller kanske skickat iväg pengar till vänner / bekanta. när man frågar om konto transaktion så skyller personen på att han inte är villig att visa transaktion på över ett års tid. 
    hur gör jag ? har jag rätt till att kräva transaktions historik på bankerna som han står på ? Väldigt tacksam för svar 
    Kontakta en jurist. Har precis själv gjort bodelning pga skilsmässa, och det fanns inte på kartan hos någon av oss att undanhålla något.
  • Anonym (linn)

    Nu är inte allt så enkelt o bevisa om det gått en tid.

    Även om personen fört undan pengar, gör man oftast det till någon man känner väl, man kan hänvis att man reglerat en skuld osv, i princip det mesta.

    Har man bara plockat ut pengar lagt det på en bunt under år går inte heller det att bevisa, man delar inte via en rättvise aspekt, att en spenderat mer pengar.
    Allt måste bevisas. ex att du sett pengarna nära datum från skilsmässan, ev foto på hur mycket det är i kontanter. inte ens säkert då.

  • Yllop

    Medan man är gift har man rätt att göra vad man vill med sina pengar.
    Står man däremot inför en skilsmässa får man inte "gömma" pengar inför bodelningen.
    Mitt råd är att kontakta en jurist som kan hjälpa dig.

  • Anonym (Anonym2)

    Hade ni inte separat ekonomi och nu vill du ha del av hans pengar?

    Jag och några av mina kompisar har märkt att en skilsmässa kan bli dyr utan äktenskapsförord.

  • Anonym (3 år)

    Det kan vara så kallade illojala transaktioner och då gäller det tre år tillbaka. Du måste kontakta en jurist.

  • Anonym (AB)
    Anonym (Anonym2) skrev 2023-05-24 20:52:47 följande:

    Hade ni inte separat ekonomi och nu vill du ha del av hans pengar?

    Jag och några av mina kompisar har märkt att en skilsmässa kan bli dyr utan äktenskapsförord.


    Om de inte skrivit äktenskapsförord så har de båda gått med på att dela lika vid en skilsmässa. Att ingå äktenskap är att ingå ett juridiskt avtal. 
  • Anonym (Anonym2)
    Anonym (AB) skrev 2023-05-24 22:10:39 följande:
    Om de inte skrivit äktenskapsförord så har de båda gått med på att dela lika vid en skilsmässa. Att ingå äktenskap är att ingå ett juridiskt avtal. 
    Visst säger lagen så och gammalt tillbaks var det nog för att skydda kvinnan som oftast skötte hem och barn och annars stått barskrapad vid en skilsmässa.

    Som ung och naiv och där ingen av oss hade några tillgångar gifte vi oss utan äktenskapsförord. Sedan hade vi jämförbara löner och delade på vab och föräldraledighet för barnen. Jag sparade en del och investerade efter vi delat på våra kostnader. Eller jag betalade helt klart mer då det inte blev märkbart dyrare att bo själv. Under vårt förhållande spenderade hon sina pengar och hade inget av större värde.

    Vid skiljsmässan ville hon så klart ha hälften av min investering. Hade fonder och aktier i en till bank som hon inte kände till så blev bara blåst på en bråkdel som tur var😃
  • Anonym (H)
    Anonym (AB) skrev 2023-05-24 22:10:39 följande:
    Om de inte skrivit äktenskapsförord så har de båda gått med på att dela lika vid en skilsmässa. Att ingå äktenskap är att ingå ett juridiskt avtal. 

    Man kan skrika sig hes om äktenskapsbalken och juridiska avtal. Att ha rätt jämfört med att få rätt är helt olika saker. 

  • Anonym (3 år)
    Anonym (H) skrev 2023-05-25 06:40:46 följande:
    bodelning

    Man kan skrika sig hes om äktenskapsbalken och juridiska avtal. Att ha rätt jämfört med att få rätt är helt olika saker. 


    Den som är osjysst finner tyvärr alltid sätt att lura människor. Men om man anlitar en erfaren jurist så är bodelning sällan komplicerat att få juridiskt korrekt. 

    I TS fall vet vi ju inga detaljer. Mannen kanske helt enkelt valt att spendera sina pengar. Det får man ju göra. Illojala transaktioner i samband med skilsmässa får man däremot inte göra. Det finns mycket att läsa om det på tex Lawline.
  • Anonym (Anonym2)
    Anonym (Anonym2) skrev 2023-05-24 22:33:23 följande:
    Visst säger lagen så och gammalt tillbaks var det nog för att skydda kvinnan som oftast skötte hem och barn och annars stått barskrapad vid en skilsmässa.

    Som ung och naiv och där ingen av oss hade några tillgångar gifte vi oss utan äktenskapsförord. Sedan hade vi jämförbara löner och delade på vab och föräldraledighet för barnen. Jag sparade en del och investerade efter vi delat på våra kostnader. Eller jag betalade helt klart mer då det inte blev märkbart dyrare att bo själv. Under vårt förhållande spenderade hon sina pengar och hade inget av större värde.

    Vid skiljsmässan ville hon så klart ha hälften av min investering. Hade fonder och aktier i en till bank som hon inte kände till så blev bara blåst på en bråkdel som tur var😃
    Såg att jag fick tumme ner som reaktion och blir nyfiken varför?

    Hade det varit tvärtom om jag varit den slösaktiga och hon den som sparat under äktenskapet hade jag absolut inte gjort anspråk på något jag inte bidragit till även om det varit min fulla rätt enligt lagen. Nu fick hon ändå några hundra tusen av mitt sparande medans hennes sparkonto ekade tomt och gav mig noll.
Svar på tråden bodelning