Inlägg från: Elin pelin |Visa alla inlägg
  • Elin pelin

Hur ofta duschar/badar era förskolebarn?

När barnen gick i förskolan, 1 ev 2 ggr per vecka. De hade kort hår (till hakan) båda två och fick inte mat i håret.
    8åringen duschar efter gympan i skolan, efter fotbollsträning samt en gång på helgen. De får inte ha tvål med sig i skolan.
    11-åringen duschar 3ggr i veckan. 
    Egentligen duschar många för mycket, vår hud skulle må bättre av att duscha mer sällan istället för var dag - om vi inte har jobb där vi blir smutsiga/svettiga. Vi är så rädda för att lukta människa så vi dränker oss i tvål eller parfymer.

• Elin pelin

illvet.se/halsa/overlakare-sa-ofta-ska-du-duscha

Citat från artikeln, intervju med en professor i dermatologi och överläkare

"En dusch om dagen är okej, så länge du bara använder tvål på de ställen där du har flest bakterier ? skrevet, ändtarmsöppningen, fötterna och under armarna", förklarar han.

"Men du ska inte tvåla in hela din kropp mer än en-två gånger i veckan, annars avfettar du huden alltför mycket", fortsätter han.

Googla på hur ofta man bör duscha så rekommenderas inte var dag av någon!

• Elin pelin
    Anonvm skrev 2023-05-27 20:18:57 följande:
    Det är väl någonstans här begreppen går isär?

Jag kan väl börja med att jag skiter högaktningsfullt i vad någon hud-professor anser är bra för huden. Valet mellan avfettad hud och att gå runt o lukta ruttet skrev är självklart för mig, inget jag behöver fundera över alls.

Jag tvättar aldrig någonsin något annat än just de ställen på kroppen som "professorn" det länkas till i citatet nämner. Börjar på skallen, sen gnuggar ur skägget ordentligt, fortsätter med en lätt gnugg i vardera armhåla. Sen tar man sig an skrevet och allt som hör det till riktigt ordentligt, sen avslutar man med arslet...

Jag har nog aldrig på mina snart 45år på denna jord gnuggat eller "tvålat in" annan hud på kroppen, det duger gott att det sköljs bort av vattnet som rinner över kroppen.

Allt som allt tar detta under 5min, då räknar jag från det att jag stänger dörren till badrummet med kläder på mig tills jag kliver ut genom dörren igen med kalsonger.

Jag har heller aldrig använt någon magisk kräm för att hjälpa huden på något sätt, bortsett "afterburn" när man slarvat med solkrämen...
    Men gå då inte så hårt på alla andra!

Jag köper att man tvättar håret var dag om man är väldigt fysiskt aktiv eller om man blir smutsig, men vi som sitter still hela dagen och har 10 min promenad till jobbet behöver det inte. Jag jobbar nära människor men ingen kommer så nära att de kan lukta på mitt hår...
    Har man barn (som tråden handlade om) med eksem är det en fördel att inte tvätta dem var dag, sen behövs det inte duschas så ofta heller!
Svar på tråden Hur ofta duschar/badar era förskolebarn?