Karin2 skrev 2023-05-22 10:07:50 följande:
Ångrar mig!
Jag kan också relatera och förstår precis känslan du beskriver. Jag är också mamma till tre men mina är alla ett år yngre än dina.
För oss är det lite omvänt då det är jag som jobbar skift, dag- kväll- natt- och långa helger. Jag vet att det är väldigt slitigt för min man och för barnen att jag inte är hemma jämt. För mig är det dock helt nödvändigt för jag klarar inte måndag till fredag, rutinen får mig att känna mig instängd och jag klarar inte av att alla jämt är hemma när jag är ledig, blir deprimerad och olycklig direkt. (Ja jag har provat)
Men jag tänkte ändå lista lite grejer som vi gör som underlättar.
1. Jag sköter barnens tvätt och städ av lägenheten eftersom jag är ledig dagtid. Vuxna tvättar sitt eget.
2. Min man planerar, handlar och lagar mat till barnen och vardagsmiddagar.
3. Jag lagar matlådor till vuxna så det alltid finns något färdigt i kyl eller frys.
4. Inför "jobb helg" så städar jag på torsdag eller fredag så de vaknar till ett rent hem.
5. När jag är borta hela helgen ser vi till att det finns åtminstone en av middagarna färdigt.
6. Barnvakt. Vi har en ung tjej som kommer varannan vecka några timmar. Då kan du gå och fika eller något. Ibland sitter jag bara på en bänk och lyssnar på ljudbok.
7. Min man badar mycket och kollar på serier och dricker kaffe. Hyfsat enkelt men ändå skönt och lätt att få till.
När jag läser vad jag skriver så handlar mycket om mat ser jag😁
Prata med din man och berätta hur nära gränsen du är. Jag har haft det samtalet och vet att det är jättejobbigt. Vill han inte ta mer ansvar eller känner att han har ont om tid eller är trött bla bla bla så säg att om du går in i väggen så kommer han få göra allt. Bättre att stoppa i tid. Och säg att du inte vill skiljas utan att det mer är ett mått på hur desperat du är.
För oss kunde vi rädda relationen och nu har vi det så bra man kan i den här fasen av livet.
Kanske kan du gå ner i tid? Och lägga den tiden på dig själv? Vet inte hur du jobbar men om du kan få en förmiddag i veckan för dig själv skulle det nog göra väldigt mycket. Alternativt att du har något som tar barnen några timmar på helgen så du får vara själv. Och då inte städa! Utan typ vila, äta gott, onanera, läsa en bok, bada..... Något som är lite återhämtning för hjärnan.
❤️
Tack Karin för ditt underbara svar! :) Jag tar med mig så mycket av det du skriver. Tack tack TACK