• Myrrhis

Satsa allt för drömhuset eller vara "förnuftig"?

När drömhuset dyker upp och budgivningen är igång, hur långt är rimligt att gå för att få drömboendet, det där huset i ett läge som är unikt? 

Har någon egen erfarenhet av att satsa allt och leva supersnålt för att få ihop ekonomin? Eventuellt ta privatlån/blancolån för att komplettera till kontantinsatsen? Har det varit värt det eller ligger man bara sömnlös på natten av oro för räntor, om du eller sambo/make/maka måste gå ner i arbetstid och annat som kan hända i livet. 

• Svar på tråden Satsa allt för drömhuset eller vara "förnuftig"?
  • Stello

Var förnuftig säger jag lite tråkigt. Man kan lägga bud så att man vet att man har bra marginal att leva om man vinner budet...efter det är det inte värt det! Man vill inte behöva vända på varenda krona, bråka om ekonomi och ligga sömnlös... Då är det inte läge att lägga bud. Ni kommer att gräma er när ni inte kan unna er något när ni sitter där i drömhuset...

• Medborgare

Skulle aldrig göra det. Inget hus är värt den uppoffringen. Känner några som gjort det, trots att de blev avrådda. De skildes efter några tuffa år.

• Litorina

Jag hade inte gjort det. Ni måste kunna bli sjukskrivna/arbetslösa utan att behöva sälja. 

• Themis

Just nu är det sämre läge än på länge för att "räkna bort sig"- konsekvenserna kan bli stora.

Har ni lätt att byta jobb och få upp lönen framåt eller få nytt jobb om något händer?
    Kommer tvingat jobbyte att medföra dyr pendling?
    Hur är er hälsa?
    Finns det ekonomiskt starka personer i familjen som kan stötta tillfälligt om det skulle krisa?
    Tänker ni skaffa en hög med ungar som kostar miljoner på direkten eller ligger det en bit fram i tiden?
    Kommer ni att ha buffert kvar till att klara det som kan gå sönder på ett hus efter köpet?

Alla de sakerna har betydelse för vilka marginaler man behöver.

Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • Myrrhis

Tack alla för era svar. Jag behöver höra det förnuftsmässiga och "tråkiga" också.

• EmelieE1996

Nej, jag hade aldrig tagit en sådan risk med tanke på att räntorna går upp och vad händer om någon av er blir av med jobbet eller sjuk och inte kan arbeta? 

• FredrikLiksom

Ibland tänker jag att drömhuset är en illusion. En längtan efter lyckan. Precis som en del tränar kroppen för att kunna acceptera sig själva. Eller dem som gör karriär för status. Jag ser alla dessa barnfamiljer som renoverar all sin lediga tid när barnen behöver dem som mest. En önskan att leva det där perfekta livet. Själv har jag väl en släng av allt det där med. Men jag börjar förstå att det kanske inte är så nödvändigt. 

Ta inte knäcken på dig för att uppfylla något som kanske är ett luftslott. Men acceptera inte heller att någon som jag skulle ha en jäkla aning om vad som är viktigt för dig. Du vet nog innerst inne om det där huset kommer förändra ditt liv till det bättre. 

Svar på tråden Satsa allt för drömhuset eller vara "förnuftig"?