• Fundering7

    Hjälp snälla..

    Jag är en 29årig kristen tjej, jag är dock inte jätte religiös eller följer bibeln slaviskt. Jag kommer från en väldigt stor familj och släkt, som är djupt religiösa och har ett starkt avsky för muslimer. För snart 3 år sedan träffade jag mitt livs kärlek, en kille från balkan, född i sverige, muslim men absolut inte religiös, precis som mig. Det är kanske svårt att tolka när jag säger ?inte religiös?, men med andra ord styrs vi inte av våra religioner men tror på en gud enligt vår religion. Åter till ämne? jag har aldrig känt mig såhär respekterad, älskad och lycklig. Detta är mannen jag vill gifta mig med och skaffa barn, starta ett liv. Han känner desamma.

    Jag mår otroligt dåligt för jag lever ett dubbelliv just nu. Min familj/släkt kommer ALDRIG acceptera detta, överhuvudtaget. Det går inte ens att diskutera. Min mamma sa rakt ut ?då tar jag självmord?. Jag och min pojkvän mår skit, för vi vill starta vårt liv tillsamman. Hur/vad gör jag? De känns som jag förlorar oavsett.. antigen min stora feta famil och sätter skam över hela släkten eller mitt livs största kärlek.
    snälla någon hjälp mig sortera tankarna 🙏🏻
  • Svar på tråden Hjälp snälla..
  • Fundering7
    Tow2Mater skrev 2023-05-18 21:34:35 följande:

    Vilken sekt kommer du ifrån? Kan vara relevant i att forstå hur de tänker.


    Kristna syrianer, mina föräldrar kom till sverige på 70talet, jag och alla mina syskon är födda här 
  • Fundering7
    Mortiscia80 skrev 2023-05-18 21:15:16 följande:

    Det är ditt liv, inte deras. De behöver inte acceptera, bara låta bli att spy galla över er. Om ni älskar varandra så gift er. Att din mamma hotar med självmord är så totalt över gränsen att jag nästan saknar ord. Det är en kraftig överreaktion i vilket fall och en väldigt ful taktik för att försöka styra dig. Gör som DU vill. Det är som sagt DITT liv och ingen annans.


    tack, så skönt att läsa detta 
  • Fundering7
    Lynx123 skrev 2023-05-18 21:44:40 följande:

    Du är en vuxen människa - det måste dina föräldrar respektera.


    Ja jag önskade min mamma tänkte som du! 
  • Fundering7
    IngridBarbro skrev 2023-05-18 21:54:08 följande:
    Förstår ditt dilemma. Men ibland måste man bara göra omöjliga val. Vi vet vanligtvis att alla val man gör innebär att man väljer bort något annat. Valet är ditt och bara ditt. Vet du hur din pojkväns familj ser på er relation? Där har du kanske din nya familj.
    Din mors tal om självmord går helt emot Bibelns syn på livet. Det är endast Gud som som kan bestämma när ett liv ska ta slut. Självmord är en mycket stor synd, vet din mor det? Tydligen inte då hon hotar med självmord.
    Bara det innebär att hennes reaktion är något  du inte behöver bry dig om. Hon är en hycklare.
    Ta ditt liv i dina egna händer. Jag är rätt övertygad om att din familj kommer att acceptera ditt val av livskamrat när de får lära känna honom. Om de inte gör det så är det deras förlust och visar att  de inte är riktiga kristna. 
    Lycka till i livet och tro på kärleken.
    Tack för dina kloka ord IngridBarbro. Det gör så mycket för mig!
  • Fundering7
    ChingPing skrev 2023-05-18 22:06:38 följande:

    Så Syrien säger du? De flydde alltså krig och så att du skulle slippa behöva bli muslim? Vilket förstörde deras land helt. Och nu ska du gå dit?

    Är det här en trolltråd, eller vänsterpartiet med dramaten som är ute och har uppvisning? 


    Vad menar du egentligen? Jag är syrian inte syrier! Helt olika. Du verkar ha blandat ihop dem. Jag är landlös. 
  • Fundering7
    ChingPing skrev 2023-05-18 22:15:39 följande:
    Syrianer eller Assyrier är en kristen etnisk folkgrupp som delar gemensam kultur, religion, ursprung och talar en variant av armeniska. De är ursprungligen från Irak, Iran, Syrien.... Och libanon. 

    Och i Syrien började oroligheter när presidenten inte var tvungen att va muslim längre med det muslimska brödraskapet, eller har jag fått någonting helt fel? 

    Det skulle ju i så fall kunna förklara deras hat emot muslimer. 
    Du är tyvärr helt ute och cyklar.. dessutom har du klistrat in det första stycket från wikipedia vilket tyder på att du faktiskt inte har en fördjupad kunskap kring vår historia. Syrianer invandrade till Sverige i början på 70 talet, det har inget med nuvarande krig i Syrien att göra. Mitt folk har dock blivit förföljda och mördade av islamister under många ord och är även pågående, folkmordet seyfo bland annat år 1915-1925. Det finns en anledning till varför mitt folk hatar muslimer. Min pojkvän är dock inte en religiös muslim och skulle aldrig tvinga på sig sin religion på mig, samma gäller mig. Vi möts i mitten och respekterar varandra. 
  • Fundering7
    ChingPing skrev 2023-05-18 22:33:42 följande:
    Haha ja, du sa att jag hade fel så jag var tvungen att googla fram exakt hur stort mitt fel var? 
    Och sedan klistrade jag svaret här. Så det skulle synas vad det är jag diskuterar. 
    Och uppenbarligen var jag inte helt fel ute va?

     
    Det jag diskuterade var att Syrien försökte ta bort regeln för att deras president tvunget måste vara muslim under 60 talet, annars skulle en sån president inte kunna få sitta alls. Och då började muslimska brödraskapet forsla in vapen i landet och kaosa. 

    Rättare sagt så skedde det runt 64. 

    Men det var inte ifrån Syrien dina föräldrar var?
    Jaha okej då förstår jag haha! Det har du rätt i 
    Min pappa levde i Libanon innan han kom till Sverige, mamma i Syrien (missförstå mig inte, syrianer ser inte Syrien som sitt hemland även fast man bott där).

    Så ja, där grundar hatet sig i, och det har bara växt bland mitt folk .. tror inte folk förstår hur starkt hat de har 
  • Fundering7
    ChingPing skrev 2023-05-18 22:44:23 följande:
    Jag kan förstå det faktiskt. Inte kul att se vad dom har gjort hemma i ens hemland. 

    Men det är komplicerat för mig som sitter här att veta hur allt gått till och vad som hände då. Men jag uppskattar att du är villig att berätta :)

    I Libanon då hände säkert något helt annat?

    Ja i libanon levde pappa loppan på den tiden, tror jag iallafall haha! 

  • Fundering7
    ChingPing skrev 2023-05-18 22:54:49 följande:
    Det är klart han gjorde. Enligt wikipedia så var det där som han hade tur och träffade din mamma! :) 

    Tydligen så började oroligheter i Syrien runt 64, Och nära 80 talet så tog Libanon emot en massa Syriska (Asyriska) flyktingar. Då följde Syrien efter in och höll på att kriga emot och sätta skräck i befolkningen igenom att tortera alla.. Så jag gissar på att dina föräldrar träffades och sedan flydde ifrån Libanon?
    Mina föräldrar träffades faktiskt här i Sverige i ett flyktingläger, romantiskt va :) 
Svar på tråden Hjälp snälla..