• Blomma5

    Respekterar inte dotterns kroppsliga integritet

    Jag behöver skriva av mig lite för jag är så förbannad. Jag har en dotter på strax 1 år som har en farmor och farfar som inte har någon som helst förståelse för kroppslig integritet. Vi träffas väldigt sällan och nyligt sa jag ifrån till svärfar att man inte kan tvinga på ett barn fysisk kontakt. Dottern är väldigt reserverad och försiktig runt farfar och farmor och sambon hoppade in och sa att hon måste få tid att bli varm i kläderna och få ta det i sin takt eftersom vi ses så sällan. Detta tog uppenbarligen inte farfar till sig för gången efter han kom förbi så tryckte han direkt in ansiktet i barnets halsparti 2 gånger på raken. Dottern frös till och såg jätteobekväm ut, tittade sedan på mig och jag bara log så stort jag kunde för att ?betrygga? henne. Han slängde någon kommentar om att ?hon inte började gråta?. Jag var i chock. Efter farfar drog så grät jag av ilska, för min dotters skull och för att jag inte heller kände mig respekterad. Är nu så förbannad och känner att jag behöv prata kroppsgränser, samtycke och integritet med honom men känner samtidigt att jag inte kommer att kunna hålla humöret. Tips mottages eller har någon annan varit med om liknande situation?

  • Svar på tråden Respekterar inte dotterns kroppsliga integritet
  • Anonym (Sök hjälp!)

    Ärligt talat skadar din reaktion barnet mer än vad farfar snedsteg gjorde. Sök hjälp, för din och för ditt barns skull!

  • Västernorrlandskillen
    Anonym (Sök hjälp!) skrev 2023-05-16 11:06:52 följande:

    Ärligt talat skadar din reaktion barnet mer än vad farfar snedsteg gjorde. Sök hjälp, för din och för ditt barns skull!


    Håller inte med, förstår så klart att farfar vill krama sitt barnbarn. Men enormt viktigt att han känner av så barnet också vill det. Och vill inte barnet det ska han så klart inte det, utan i stället försöka bygga upp förtroende och tillit till barnet så kanske barnet kommer och kramar sin farfar och farmor framöver.
  • Anonym (Sök hjälp!)
    Västernorrlandskillen skrev 2023-05-16 11:34:42 följande:
    Håller inte med, förstår så klart att farfar vill krama sitt barnbarn. Men enormt viktigt att han känner av så barnet också vill det. Och vill inte barnet det ska han så klart inte det, utan i stället försöka bygga upp förtroende och tillit till barnet så kanske barnet kommer och kramar sin farfar och farmor framöver.
    Så klart ska farfar respektera barnet. Men att GRÅTA och vara i CHOCK över detta är inte sunt. Snacka om överreaktion. Vad ska ts göra om något verkligt stort händer barnet?
  • Egon den stora

    Du tar ju i så du spricker.  Gråta i chock låter ju bara fjantigt och inte alls i relation till snedsteget.

  • Anonym (Varit med om samma)

    Vi har en morfar som inte respekterar. Nu är min dotter äldre men efter ett flertal ?sluta morfar? när han försöker gulla och pussa och kittla så gick jag in, röt till ett ?i Den här familjen respekterar vi ett nej?, morfar surade en stund, min dotter fick se att jag backade henne och problemet har inte uppstått igen. 


    Säg ifrån! och Stå inte och le åt flickan. Jag vet att situationen blir obekväm men låt den bli det. En vuxen personens önskan om att få krama och gosa får inte före ditt barns önskan om integritet. 

  • Anonym (Varit med om samma)

    Frågetecknet i texten ska vara situationstecken. Vet inte varför det blev så :)

  • Anonym (Ok)

    Be din man prata med dom. Naturligtvis ska de respektera er dotter. 


    Men jag tycker din reaktion är överdriven. 

  • Spucks

    Det är många männsikor, speciellt äldre, som gör som dina svärföräldrar. De menar ju inte illa, tvärtom, men de har bara vuxit upp annorlunda. Visst ska ni säga till och de behöver lära sig att man måste respektera andra människors önskemål gällande deras kroppar. Men jag håller med de andre här - din reaktion är en extrem överreaktion! Att börja tjuta för att morfar kramade din bebis som just då inte var överlycklig över det? Det låter verkligen inte frisk. Händer det, så tar man barnet och säger vänligt något i stil med "Det ville hon nog inte just nu, det såg jag i hennes ansikte" och kanske lägga till något som "Kanske vill hon ju kramas senare" eller "När hon väl lärt sig prata, blir det enklare för dig (morfar)"

  • Anonym (I)

    Ja det du kan göra är ju att påminna dem om att låta dottern ta initiativ. De kan sätta sig bredvid när hon leker, men lyft inte upp i knäet utan vänta tills hon klättrar upp självmant.
    Fråga henne om farmor och farfar får en kram när ni säger hej då. Då märker ju också farmor och farfar att ni frågar henne innan, och hakar kanske lättare på det.


    Din reaktion var som flera redan sagt lite överdriven så det är bra att du pratar av dig lite och får tips på hur du ska hantera situationen och dina känslor.

  • Anonym (Chesus)

    Jag säger som Jesus. Låt barnen komma till mig.
    Jag är mormor och farmor och har alltid låtit barnen själva komma fram och vill ?om ha en kram så får dom självklart det.
    Man vill ju bara krama och gosa på dom små men precis som för vuxna får dom avgöra det.

Svar på tråden Respekterar inte dotterns kroppsliga integritet