Pojke med autism & add med skärmberoende
Är det inte barnets föräldrar som i första hand ska sätta ramar och komma överens om vad som gäller? Det kanske inte är du som bonusförälder som ska driva frågan? Jag förstår om du bryr dig om pojken och det är ju fint. Men huvudproblemet måste ju ligga hos föräldrarna. Kanske de två bör gå i familjerådgivning för att prata om vilka regler som kan vara rimligt?
Har själv en son som är autist och inte fixar att delta i sociala saker mer än i undantagsfall. Det är ju en del av diagnosen att ha svårt med det. Min son förstår oftast inte syftet öht att göra saker tillsammans med andra, han har inte det sociala behovet.
Ett tips från mig är att ni kanske delar upp er mer om ni vill få pojken till att göra annat. För min son funkar aktiviteter bäst eller egentligen bara ifall han + en vuxen gör den grejen. Man kan inte ha syskon eller en massa andra familjemedlemmar med. Det blir för jobbigt för honom och han skulle definitivt säga nej om vi föreslog det. Kanske pojkens pappa kan engagera sig och hitta på egna saker med pojken? Gärna i kombination med att pojken är tydligt förberedd på vad de ska göra och när, hur länge o.s.v. Det brukar inte funka för en autist att spontant hänga med på saker med familjen som man hittar på. Kan ni göra ett bildschema där det är tydligt för honom vilka aktiviteter som är när? Kanske också med tidsram där aktiviteten börjar kl xx och slutar xx, sen är det speltid. Min son kan inte bara gå ifrån sitt spel/skärm för att göra "ingenting". Det kan ju också vara en del i diagnosen att man har svårt att leka fritt och inte har fantasi. Min son behöver alltid mycket styrning av en vuxen i alla aktiviteter, att man sitter med och vägleder och så. Gärna en till en, dvs en vuxen och han, ensamma.
Så jag funderar lite om ni har förståelse och insikt i pojkens behov? Om han har mycket utbrott så tyder ju det på att han kanske inte mår bra. Man kan ju gå utbildningar inom autism och ADHD på BUP.