Inlägg från: Anonym (Hopplöst) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hopplöst)

    Pojke med autism & add med skärmberoende

    Känner oss hjälplösa. Har en bonusson på 10 år som har autism och add. Det enda han vill göra är att spela.
    Han bor hos oss varannan vecka och sitter endast framför en skärm. När man säger ifrån så blir det utbrott direkt. Vi använder oss av timstock och liknande men han ignorerar det fast han lovat innan att han ska stänga av när tiden är slut.
     
    Vad vi förstått får han sitta och spela hela tiden hos sin andra förälder. Till och med maten serveras vid spelet.
     
    Detta har gått så långt att han vägrar åka till vår stuga för "där kan man bara spela på mobilen" dvs han kan inte varva mellan dator, tv-spel, vr spel och telefon. Han vill inte cykla, leka, vara ute, åka iväg på aktiviteter t ex badhus, lekland eller liknande utan vill endast sitta vid en skärm. Han nekar kompisar till att umgås. När man försöker tilltala han så skriker han åt en "Håll käften!!" eller "Jag vill inte prata!!". När man försöker gränssätta och sätta upp regler så får han utbrott. Han kan slå sönder saker i sitt rum, skrika att man är cp etc. Han kan sitta på sitt rum och skrika rakt ut i 45 minuter. Vi använder inte sådant språk med svärord, nedsättande ord osv till varandra så varifrån detta språket kommer vet vi inte.
    Vi låter han vara tills han lugnat ner sig, men det hjälper inte. 
     
    Vi har försökt prata med han i lugna stunder. Sätta upp regler, gränser osv som han sen inte håller sig till trots att vi påminner, använder tidhjälpmedel etc.
    Han vägrar gå till fritids för att han säger att det är tråkigt, medan vi tror att det handlar om att han vill hem och spela. Han går därför hem efter skolan och sitter och spelar 3 timmar innan vi kommer hem. Säger man att han får stänga av då skriker han rakt ut.
     
    Vi har försökt byta lektid/utetid mot skärmtid och då sitter han endast och stirrar i soffan eller ute på gräsmattan och frågar hela tiden hur många minuter skärmtid han fått. Vi har försökt ha fasta speltider, men då spelar han innan vi kommer hem. Vi har försökt begräns skärmtid på telefonen, men då använder han andra skärmar. 
    Är hans speltid slut drar han sig till syskonen som t ex använder sin speltid och sitter och tittar när de spelar.
     
    Problemet är till stor del att han saknar fantasi. Han kan inte komma på något att göra, han tycker inget är roligt förutom att spela. Vi anser att han behöver socialt umgänge för att träna på det sociala i och med hans autismdiagnos. Men han vägrar allt. Han vägrar göra frukost själv, vägrar ta fram kläder själv osv fast han kan det. Det går inte att kommunicera med han på ett adekvat sätt då han endast säger att han inte vill prata eller säger åt en att vara tyst eller hålla käften. 
     
    Han har satt larm på telefonen så han ska vakna 2,5 timme innan skolan för att hinna spela innan skolan. Så han spelar i snitt 1,5 timme på morgonen, 3 timmar efter skolan och sedan ytterligare 2 timmar innan sänggående, väl i sängen kollar han 1 timme på telefonen. Det är liksom 7-8 timmar per dag han sitter vid en skärm. Han vill inte umgås med syskonen när de försöker få med honom på aktiviteter så de har slutat fråga. Kompisar har slutat komma.
    Han kan inte göra något utan en skärm. Vill ha skärm vid matbordet, i bilen, på restauranger etc och när vi säger nej blir det ett utbrott. Trots att han vet att han inte får ha den där.
     
    Detta tär otroligt mycket på oss. Vi tar såklart fighterna ofta men ibland orkar man inte. På vardagarna när middagen ska lagas, kläder ska tvättas och andra hushållssysslor ska göras så låter man han hållas och spela för man varkem orkar inte med konflikterna eller har tid att ta dem.
     
    Har ni några tips på vad man ska göra för att få ner skärmtiden? 
  • Svar på tråden Pojke med autism & add med skärmberoende
  • Anonym (Hopplöst)
    Anonym (-.-.-.-) skrev 2023-05-15 18:36:21 följande:

    Självklart ska du inte tvinga honom att vara social mot hans vilja.
    Men att sitta all ledig tid vid en skärm och inte växla mellan andra aktiviteter är ju inte hälsosamt i längden.

    Dessutom kan du - lugnt- påpeka att "håll käften" är inget man säger.

    Jag ställer mig lite funderande till om han kanske upplever att han inte accepteras för sin vilja att vara osocial, och därmed drar sig undan ännu mer från er andra i hushållet.
    Om han känner att hans intressen, personlighet och sätt att vara ifrågasätts och anses fel så är det i så fall (jag säger OM alltså) inget konstigt att spelandet blir en tillfykt.

    Jag tycker att ni kan uppmuntra honom till rörelse. Berätta för honom att han förmodligen kommer ångra sig i framtiden om han inte tar hand om sig fysiska och psykiska hälsa med träning och promenader, och att det ligger i hans eget intresse att balansera upp fritiden lite.
    Uttryck det ur perspektivet att ni vill honom väl.

    Rent krasst, tycker jag också att ni kan försöka bryta beroendet genom att helt lägga undan tekniken för ALLA i ett par dagar/veckor, och sakta introducera aktiviteter att byta ut några av dem mot. Till exempel promenader, träning (på en nivå som är rimlig så klart.) Och sedan försöka introducera en balans mellan teknikprylar och andra intressen.

    Vet inte om jag fått fram hur jag menar riktigt men- min poäng är- försök utgå i från att hans sätt inte enbart är fel, och ert sätt inte enbart är rätt- försök komma fram till en kompromiss som fungerar i längden.

    Han är för liten för egna teknikprylar, så ni får nog helt sonika låsa in dem och ge honom tillgång till dem en viss tid.

    kort och gott- ni ska förmedla att ni bestämmer- UTAN att på något sätt sätta regler "bara för att". Det är okej att han inte gör "allt" som de flesta gör, men intressena han håller sig till ska heller inte utövas på sådant sätt att de går ut över andra viktiga delar i livet.


    Vi försöker inte tvinga honom att vara social utan försöker uppmuntra till andra aktiviteter. Men när han saknar egen fantasi "kräver" ju andra aktiviteter att han på något sätt är social. Med oss i familjen. T ex brukar vi försöka uppmuntra till att cykla eller promenera med oss. Snickra, spela sällskapsspel, kratta gården, hoppa studsmatta, gunga, körde radiostyrd bil, bada, grilla på grillplatsen, picknick, fotboll etc etc. Men allt är nej nej nej.
    Vi är inte på något sätt tvingande till att vara social. Men som sagt krävs det ju visst socialt samspel om vi ska kunna hjälpa/stötta honom i aktiviteter. Utan stöd sitter han bara still och stirrar utan att komma på något att göra.

    Självklart påtalar vi att man inte pratar så till varandra. Vi säger att man får vara arg, men inte säga/göra vad som helst. Vi är i övrigt väldigt pålästa kring NPF, är väldigt pedagogiska och använder oss av bildstöd och tidhjälpmedel. Har andra barn med samma/liknande diagnoser och där fungerar detta bra.

    Vi ifrågasätter inte hans intressen. Hans enda intresse är spel. Vi intresserar oss för detta. Sitter med ibland och tittar osv men det har tagit över hans liv. Han missar all möjlighet till utveckling.

    Vi har försökt prata med honom om en kompromiss, men som jag skrev går det inte att kommunicera med honom på ett adekvat sätt. Han säger att han inte vill göra något annat än spela. Bara att vi lyfte frågan ledde till skrik. 

    Jag förstår din poäng. Men det som jag ser som svårt är när du skriver "går ut över andra viktiga delar i livet". Kan du ge exempel på vad dessa kan vara? Vardagssysslor? Han tycker INGET ANNAT är intressant än spel.
  • Anonym (Hopplöst)
    Anonym (I) skrev 2023-05-16 19:13:41 följande:

    Hade samma problem. Är väldigt mycket för pedagogik och inte straff men tillslut ledsna jag och kastade ut allt utom tv. Om man sen vill vara social eller ligga och stirra upp i taket är upp till en själv. Gapa o skrika fula ord får man inte göra och gör man det hänvisas man till sitt rum. 

    Fri tillgång till film 2 tim per dag. 


    Vad gör ni övrig tid då?
    Denna pojke behöver vägledning. Har så bristande fantasi att han inte ens kan välja själv vilken färg han ska färglägga en teckning med utan man måste skriva ut samma bild i färg också.
  • Anonym (Hopplöst)
    AndreaBD skrev 2023-05-16 07:57:55 följande:

    Det där är svårt. Jag har jobbat med såna ungdomar i många år. Och vi hade en pojke som var PRECIS som pojken du beskriver. Bara äldre. Det fanns inget annat han var intresserad av, bara spela dataspel. Vi försökte göra någon skolarbete med honom, försökte hitta något område som han var intresserad av, men det ytterst sällan han kunde vara intresserad av något. Och även att en förälder - som oftast hade hand om honom - satte honom framför datorn, eftersom hen inte orkade med honom annars. Personligen så såg jag bara en lösning där: Medicinering, men det ville inte föräldern, för då åt han ännu mindre. Det har knappt blivit någon skolgång där. 

    Kolla med läkare om det finns möjlighet till medicinering. Man kan inte åstadkomma mirakel. Ett barn som är så helt emot allt kommer man inte att kunna uppfostra till att fungera på annat sätt. Och det är väldigt tungt för föräldrarna. Visserligen, jag skulle begränsa datatiden. I den åldern kan man fortfarande kapa elen eller internet utan att pojken kan fixa det själv. När de väl är i tonåren, hittar de lösningar. Medicinering kan man få dels mot koncentrationssvårigheterna, om de är ett stort problem. Då kan ju annat bli ett bättre alternativ. Med dålig koncentration fungerar ju många saker inte så bra annars.

    Man kan också medicinera mot väldigt envist trotsbeteende. Det funkar inte alltid, men det kan vara värt ett försök. Man får ju utvärdera om det är en positiv förändring. Funderar också på avlastningsfamilj eller korttidshem. Det kan behövas för att föräldrarna behöver någon tid att återhämta sig. Jag ville inte heller göra det (har också en sån son men han är 35 nu, det är ett tag sen), men jag tycker numera att det var ett misstag. De trivs ofta bra och föräldrarna behöver återhämta sig. Annars, prata med BUP, prata med den andra föräldern - visa förståelse för dennes situation - ni vet ju att det är svårt. 


    Han medicinerar mot add. Finns ingen medicin mot autism.
    Det enda som egentligen detta hjälpt med är skolan där det är mindre konflikter och mindre störningar i klassen. På hemmaplan har det nästintill blivit värre med skärmtiden. Dock så kan ju de autistiska dragen bli mer framträdande när man medicinerar mot add, vilket det verkar ha blivit här.

    Han är otroligt svårmotiverad. Allt är nej, oavsett vad. Maten vi ska äta, aktiviteter etc etc. Allt är nej. Ibland när man tvingar iväg honom kan han ändå tycka det är roligt, men spontana svaret är alltid nej.
  • Anonym (Hopplöst)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2023-05-15 23:33:55 följande:

    Låt honom spela. Att vara social i skolan tar enormt mycket energi när man kommer hem orkar man inte vara social med familjen också och hitta på en massa aktiviteter det här är troligtvis hans sätt att koppla av och hans specialintresse. Att spela kan vara väldigt utvecklande många autister jobbar som programmerare eller har andra tekniska jobb. 


    Absolut. Det som blir problemet är att han har en diagnos där han behöver träning på socialt samspel eftersom det inte kommer naturligt. 
    Han är på skolan 5 timmar per dag och spelar i snitt 8-10 timmar per dag. Det är absolut inte bra för utvecklingen oavsett orsaken till det.
    Barn hade ju även autism förr i tiden och då hade de förmodligen andra sätt att återhämta sig på. 
    Han tvingas inte iväg på hundra aktiviteter per vecka utan det är främst under helgerna vi vill försöka göra något. Han väljer bort allt för spel. Han vägrar följa med på cykelturer, kalas, restauranger, bio osv. Han vägrar vara ute på gården. De andra barnen badar, äter glass, hoppar studsmatta, åker runt med sina kickar osv men han ska sitta inne och spela. Det funkar ju inte i längden. Hela familjen blir ju begränsad i och med att han inte kan vara hemma själv längre stunder. Senaste åren har vi inte ens åkt iväg på någon semester under sommaren som vi gjort tidigare. Även då vill han bara sitta i stugan/husvagnen och spela.

    Han missar en stor del av utvecklingen, missar social färdighetsträning som de andra får naturligt i vardagen där se hjälper till att hacka grönsaker till middagen, intresserar sig för hur tvättmaskinen fungerar etc.
  • Anonym (Hopplöst)
    Anonym (-.-.-.-) skrev 2023-05-15 19:32:00 följande:
    Nu är inte jag någon expert här. Men han har ju ett beroende. Han får kickar. Det är som att vifta med alkohol (och servera) alkohol framför en alkoholist- hans utövande att sitt spelintresse.

    Därför måste ni alltså vänja honom av med spelandet HELT en period och byta ut mot annat så att han kan få upp ögonen för vad som annars också kan ge må-bra-känslor som träning, lek, pysslande. 
    Han tycker att inget ALTERNATIV är roligt, för att han har svårt att se framför sig att de kan upplevas lika roliga som spelandet just för att han är så beroende av kickarna i spelandet. Han är fast.

    Kan han få "kickar" på annat, mer hälsosamt sätt?
    Ett exempel här, jag bara spånar lite:
    Säg att ni visar honom ett fotbollsspel, eller hockeyspel. Sedan visar ni någon som utför sporterna i verkligheten på TV eller så, och sedan säga- vore det inte kul att prova?

    Prova med olika sporter eller lekar att ni först visar dem på video och sedan lockar att prova i verkligheten?
    Se om han kan se det roliga i det om ni först talar om spelvärlden som han redan känner sig "trygg" med?
    Precis det jag sagt till sambon.
    Han har även motoriska svårigheter vilket gör att han inte intresserar sig för sport och rörelse heller. Han gillar inte sport överlag. Vi andra brukar gå på hockeymatcher etc men han vill inte. Vi tittar på serie på kvällarna tillsammans som han inte vill delta på. Vi spelar Bingolotto ibland, har filmkvällar, lagar mat tillsammans osv som han inte vill delta på heller. Hittills har vi inte hittat något han intresserar sig för annat än spel.
  • Anonym (Hopplöst)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2023-05-19 20:20:04 följande:

    Är det han eller du som vill att han ska ha social träning? Många autister trivs i sitt eget sällskap och vill inte ha en massa vänner och sociala kontakter. Så länge han inte uttrycker en önskan om att ha det tycker jag inte att du ska vara orolig. 


    Det ställdes inte lika höga krav förr så du kan inte jämföra på det sättet. 


    Varför kan han inte vara hemma själv? Allt det du pratar om är saker du tycker att han missar det är dina känslor och dina behov inte hans. Det är lätt att tro att alla fungerar precis som man själv gör och behöver samma saker men så är det inte. 


    Jag tänker inte att han vill det. Men han behöver det. Om han som vuxen ska kunna klara sig i livet behöver han kunna samspela med andra. Jag hade gärna sett att livet var utformat som han vill det, men ska han kunna ha ett arbete behöver han kunna samspela med andra. Man måste kunna komma överens med andra, lyssna på andra och följa regler och riktlinjer.
    Att man ska träna på social färdighetsträning är även något vi fått till oss från barnhabiliteringen. 

    Han kan inte vara hemma själv då han inte klarar sig. Han kan inte fixa mat, han går inte på toaletten utan påminnelse och kan både kissa och bajsa ner sig för att han är för inne i sitt spel. Han varken äter, dricker eller går på toaletten. Men det kanske är ok för att han är autist?
Svar på tråden Pojke med autism & add med skärmberoende