Pojke med autism & add med skärmberoende
Det där är svårt. Jag har jobbat med såna ungdomar i många år. Och vi hade en pojke som var PRECIS som pojken du beskriver. Bara äldre. Det fanns inget annat han var intresserad av, bara spela dataspel. Vi försökte göra någon skolarbete med honom, försökte hitta något område som han var intresserad av, men det ytterst sällan han kunde vara intresserad av något. Och även att en förälder - som oftast hade hand om honom - satte honom framför datorn, eftersom hen inte orkade med honom annars. Personligen så såg jag bara en lösning där: Medicinering, men det ville inte föräldern, för då åt han ännu mindre. Det har knappt blivit någon skolgång där.
Kolla med läkare om det finns möjlighet till medicinering. Man kan inte åstadkomma mirakel. Ett barn som är så helt emot allt kommer man inte att kunna uppfostra till att fungera på annat sätt. Och det är väldigt tungt för föräldrarna. Visserligen, jag skulle begränsa datatiden. I den åldern kan man fortfarande kapa elen eller internet utan att pojken kan fixa det själv. När de väl är i tonåren, hittar de lösningar. Medicinering kan man få dels mot koncentrationssvårigheterna, om de är ett stort problem. Då kan ju annat bli ett bättre alternativ. Med dålig koncentration fungerar ju många saker inte så bra annars.
Man kan också medicinera mot väldigt envist trotsbeteende. Det funkar inte alltid, men det kan vara värt ett försök. Man får ju utvärdera om det är en positiv förändring. Funderar också på avlastningsfamilj eller korttidshem. Det kan behövas för att föräldrarna behöver någon tid att återhämta sig. Jag ville inte heller göra det (har också en sån son men han är 35 nu, det är ett tag sen), men jag tycker numera att det var ett misstag. De trivs ofta bra och föräldrarna behöver återhämta sig. Annars, prata med BUP, prata med den andra föräldern - visa förståelse för dennes situation - ni vet ju att det är svårt.