Pojke med autism & add med skärmberoende
Självklart ska du inte tvinga honom att vara social mot hans vilja.
Men att sitta all ledig tid vid en skärm och inte växla mellan andra aktiviteter är ju inte hälsosamt i längden.
Dessutom kan du - lugnt- påpeka att "håll käften" är inget man säger.
Jag ställer mig lite funderande till om han kanske upplever att han inte accepteras för sin vilja att vara osocial, och därmed drar sig undan ännu mer från er andra i hushållet.
Om han känner att hans intressen, personlighet och sätt att vara ifrågasätts och anses fel så är det i så fall (jag säger OM alltså) inget konstigt att spelandet blir en tillfykt.
Jag tycker att ni kan uppmuntra honom till rörelse. Berätta för honom att han förmodligen kommer ångra sig i framtiden om han inte tar hand om sig fysiska och psykiska hälsa med träning och promenader, och att det ligger i hans eget intresse att balansera upp fritiden lite.
Uttryck det ur perspektivet att ni vill honom väl.
Rent krasst, tycker jag också att ni kan försöka bryta beroendet genom att helt lägga undan tekniken för ALLA i ett par dagar/veckor, och sakta introducera aktiviteter att byta ut några av dem mot. Till exempel promenader, träning (på en nivå som är rimlig så klart.) Och sedan försöka introducera en balans mellan teknikprylar och andra intressen.
Vet inte om jag fått fram hur jag menar riktigt men- min poäng är- försök utgå i från att hans sätt inte enbart är fel, och ert sätt inte enbart är rätt- försök komma fram till en kompromiss som fungerar i längden.
Han är för liten för egna teknikprylar, så ni får nog helt sonika låsa in dem och ge honom tillgång till dem en viss tid.
kort och gott- ni ska förmedla att ni bestämmer- UTAN att på något sätt sätta regler "bara för att". Det är okej att han inte gör "allt" som de flesta gör, men intressena han håller sig till ska heller inte utövas på sådant sätt att de går ut över andra viktiga delar i livet.