Pojke med autism & add med skärmberoende
Vi har en kille med autism som absolut skulle tillbringa all sin vakna tid framför en skärm om han fick - men det får han ju inte. När han var i din bonussons ålder så hade han inte förmågan att själv stänga av heller. Oavsett vilka överenskommelser vi hade gjort och hur väl etablerade våra regler var så kunde han inte förmå sig själv att stänga av.
Så börja i den änden. Utgå från att han inte själv klarar av att välja bort skärmarna utan att det är ni som måste ge honom ramar för detta. Ni kan ha ett låst skåp eller ta med vitala komponenter till jobbet (föräldrakontroller brukar inte ta lång tid att hacka för en motiverad 10-åring).
Därefter hade jag som förälder i detta fall bestämt reglerna för skärmanvändning. Det är för mycket att begära av en 10-åring som är van vid 8 timmar om dagen att fixa att gå med på en mer hälsosam användning, men om du tror att din bonusson är mer mogen än så är det förstås idealiskt om han kan vara med i förhandlingarna. Var generös (med tanke på hur viktiga skärmarna är för honom) men håll det inom ett sunt intervall.
Som nästa steg hade jag använt denna stora motivation att spela hos honom till att få andra saker gjorda som han kanske inte ser samma vikt av. Tex läxor eller att använda sig av strategier för att lugna ner sig när han är arg (stor grej för min son), delta i fritidsaktiviteter/terapi eller ta hand om sin hygien .... Vad helst ni ser står i vägen för att han ska må bättre och kunna hantera vardagen på ett mer positivt sätt. Koppla detta till extra tid (han valde att gå in på sitt rum och använda sina strategier för att lugna ner sig istället för att skrika och kasta saker) eller sätt in det i samband med skärmtiden (först dusch, sedan skärmtid).
Som sista steg, och det här kan ligga några år i framtiden, så gäller det att börja träna på att han själv ska kunna ha kontroll över sina skärmar så att de inte kontrollerar honom. Börja smått, för det här är verkligen inte lätt för vissa.