Lockar barnet med fritidsnöjen
Boka omgående tid för samtal hos Familjerätten!
Boka omgående tid för samtal hos Familjerätten!
Spara all kommunikation, ta också skärmdumpar från dotterns telefon. Barnet kommer inte att få välja var hon vill bo i den åldern. Det är väldigt viktigt att det kommer fram hur han håller på att manipulera barnet på detta sätt och att han inte respekterar varken kommunikation mellan er vuxna eller överenskomna dagar. Han kommer inte få enskild vårdnad, det garanterar jag. Boende finns inte heller någon anledning att flytta på.
Det finns någon instans hos soc som också heter något med familje.... men som alltså inte är samma som FR, men där kan man också få hjälp, så du kan kontakta soc och fråga vad de har för möjligheter att erbjuda.
Så vitt jag vet har kommunerna, kostnadsfritt två "tjänster", Familjerätt och Familjeterapeuter.
Den förstnämnda är mer för att bestämma runt umgänge, vårdnad och annat.
Det andra för att resonera med sin partner.
Vill man ha förståelse, samarbete och god ton, börjar man rimligen hos en Familjeterapeut och pratar ut om situationen. Vill man ta strid Familjerätten.
För sin egna och barnens skull, rekommenderar jag Familjeterapeuten först. Även om man tycker ens ex är en idiot, så kan man få det fungera fredligt, är det i regel bäst för alla.
Familjerätten har varit tandlös och blev mest ett rum för honom att kasta skit i. Jag fick knappt komma till tals. Söker energi och mod att boka ett nytt samarbetssamtal...
Ser inte vad enskild vårdnad har med saken att göra. Han har lika goda chanser och det förändrar inte umgängesrätten ändå.
Jag tycker tråden urartat. Hur kan man baserat på det ts skriver börja gasta om socanmälan och stämma för enskild vårdnad?
1) vad är det för aktiviteter pappan pratar om och hur ofta? Om favoritkusinen fyller år och har kalas på den andra förälderns vecka är det väl fullt rimligt att försöka få med dottern dit? Eller handlar det om att åka och fika hos farmor och farfar, ja då får man vänta till sin egen vecka.
2) bokar in aktiviteter där han efterfrågar att dottern ska få gå även på mammans vecka. Handlar det om att han med flit bokar in aktiviteter just de dagar som passar sämre för ts? Eller handlar det om att dottern tex vill börja spela fotboll där man faktiskt får anpassa sig till vilka dagar som laget har sina träningar?
Som sagt. Beroende på vad det är för aktiviteter så kan det antingen vara så att pappan får skärpa till sig och backa, men det kan ju faktiskt också vara så att det är ts som har samarbetsproblemen och kräver 100% anpassning till det som passar henne bäst utan hänsyn till vad som faktiskt passar barnet bäst.
Vilket av detta som gäller i det här fallet tycker i alla fall jag är helt omöjligt att tolka baserat på den information som ts gett.