Lockar barnet med fritidsnöjen
Skriver här för att ventilera och se om någon har erfarenhet av detta och hur det skulle se ut vid en eventuell boende/vårdnadstvist.
Jag och min sambo har vv en 9-årig flicka boende hos oss. Vi har tillåtit att barnet har en egen mobil för kontakt med släkt och vänner, inklusive sitt andra hem. Nu framkommer att pappan vid upprepade tillfällen kontaktar barnet för att berätta om roliga aktiviteter som han kan ta med henne till "om inget annat är planerat". Barnet frågar mig sedermera om vi kan göra den roliga saken och blir naturligtvis besviken och ledsen om vi inte kan.
Dessa roliga saker är inte heller något som bara förekommer nån gång ibland, utan aktiviteter som går att utföra året runt, även på pappans veckor.
Vi har bett honom att komma med dessa förslag genom mig då barnet inte själv kan bedöma om det exempelvis är viktigast att gå och rida eller gå på släktkalas. Jag anser att pappan försämrar relationen mellan mig och barnet genom att försätta henne i situationer där jag måste "ta bort det roliga" för att göra vad som är bäst för barnet.
Han bokar även in fritidsaktiviteter för barnet och ber barnet fråga oss om de kan gå på våra veckor också, fullt medveten om vilka tider vi kan och inte kan engagera oss i aktiviteter. Vi har önskat att han planerar tillsammans med oss för att ta hänsyn till olika scheman, men detta ignorerar han.
Det har också hänt att hon inte har velat komma hem till oss vid överlämning, och han har då kläckt ur sig inför vårt rödgråtna barn att man kan välja vilken förälder man vill bo hos, att han absolut inte vill prata med mig, och att han hatar mig. Barnet håller med pappan då det anser att vi bara säger nej till allt roligt.
Det är för mig uppenbart att pappan snart kommer att tvista om boende/vårdnad. Jag är orolig att han kommer att tilldelas vårdnad/boende då han försämrat min relation med barnet på ett sätt som jag har svårt att gardera mig mot utan att låta honom och barnet diktera vad vi gör på våra veckor, oavsett vad som är bäst för barnet.
Råd och tips?