• Anonym (trött)

Lockar barnet med fritidsnöjen

Skriver här för att ventilera och se om någon har erfarenhet av detta och hur det skulle se ut vid en eventuell boende/vårdnadstvist.

Jag och min sambo har vv en 9-årig flicka boende hos oss. Vi har tillåtit att barnet har en egen mobil för kontakt med släkt och vänner, inklusive sitt andra hem. Nu framkommer att pappan vid upprepade tillfällen kontaktar barnet för att berätta om roliga aktiviteter som han kan ta med henne till "om inget annat är planerat". Barnet frågar mig sedermera om vi kan göra den roliga saken och blir naturligtvis besviken och ledsen om vi inte kan.

Dessa roliga saker är inte heller något som bara förekommer nån gång ibland, utan aktiviteter som går att utföra året runt, även på pappans veckor.

Vi har bett honom att komma med dessa förslag genom mig då barnet inte själv kan bedöma om det exempelvis är viktigast att gå och rida eller gå på släktkalas. Jag anser att pappan försämrar relationen mellan mig och barnet genom att försätta henne i situationer där jag måste "ta bort det roliga" för att göra vad som är bäst för barnet.

Han bokar även in fritidsaktiviteter för barnet och ber barnet fråga oss om de kan gå på våra veckor också, fullt medveten om vilka tider vi kan och inte kan engagera oss i aktiviteter. Vi har önskat att han planerar tillsammans med oss för att ta hänsyn till olika scheman, men detta ignorerar han.

Det har också hänt att hon inte har velat komma hem till oss vid överlämning, och han har då kläckt ur sig inför vårt rödgråtna barn att man kan välja vilken förälder man vill bo hos, att han absolut inte vill prata med mig, och att han hatar mig. Barnet håller med pappan då det anser att vi bara säger nej till allt roligt.

Det är för mig uppenbart att pappan snart kommer att tvista om boende/vårdnad. Jag är orolig att han kommer att tilldelas vårdnad/boende då han försämrat min relation med barnet på ett sätt som jag har svårt att gardera mig mot utan att låta honom och barnet diktera vad vi gör på våra veckor, oavsett vad som är bäst för barnet.

Råd och tips?

• Svar på tråden Lockar barnet med fritidsnöjen
  • Tukt

Det kan väl å ena sidan vara en kallt beräknande pappa som vi vill straffa dig genom att ta vårdnaden ifrån dig. Lite som du är inne på. Tror å andra sidan det inte håller i rätten att barnet ska få välja utifrån var det är roligast.
    Eller så är det en engagerad pappa. Möjligen överengagerad, men som inte riktigt ser dina, era behov utan bara sina och barnet.
    En familjeterapeut skulle behöva jobba lite med er kommunikation, i vilket fall.

• Anonym (Kvinna 39)

Boka omgående tid för samtal hos Familjerätten!

• Anonym (Kvinna 39)

Spara all kommunikation, ta också skärmdumpar från dotterns telefon. Barnet kommer inte att få välja var hon vill bo i den åldern. Det är väldigt viktigt att det kommer fram hur han håller på att manipulera barnet på detta sätt och att han inte respekterar varken kommunikation mellan er vuxna eller överenskomna dagar. Han kommer inte få enskild vårdnad, det garanterar jag. Boende finns inte heller någon anledning att flytta på.

Det finns någon instans hos soc som också heter något med familje.... men som alltså inte är samma som FR, men där kan man också få hjälp, så du kan kontakta soc och fråga vad de har för möjligheter att erbjuda.

• Tukt

Så vitt jag vet har kommunerna, kostnadsfritt två "tjänster", Familjerätt och Familjeterapeuter. 
    Den förstnämnda är mer för att bestämma runt umgänge, vårdnad och annat.
    Det andra för att resonera med sin partner. 
    Vill man ha förståelse, samarbete och god ton, börjar man rimligen hos en Familjeterapeut och pratar ut om situationen. Vill man ta strid Familjerätten.
    För sin egna och barnens skull, rekommenderar jag Familjeterapeuten först. Även om man tycker ens ex är en idiot, så kan man få det fungera fredligt, är det i regel bäst för alla.

• Anonym (trött)

Familjerätten har varit tandlös och blev mest ett rum för honom att kasta skit i. Jag fick knappt komma till tals. Söker energi och mod att boka ett nytt samarbetssamtal...

• Anonym (Kvinna 39)
    Tukt skrev 2023-05-15 18:23:09 följande:

Så vitt jag vet har kommunerna, kostnadsfritt två "tjänster", Familjerätt och Familjeterapeuter. 
    Den förstnämnda är mer för att bestämma runt umgänge, vårdnad och annat.
    Det andra för att resonera med sin partner. 
    Vill man ha förståelse, samarbete och god ton, börjar man rimligen hos en Familjeterapeut och pratar ut om situationen. Vill man ta strid Familjerätten.
    För sin egna och barnens skull, rekommenderar jag Familjeterapeuten först. Även om man tycker ens ex är en idiot, så kan man få det fungera fredligt, är det i regel bäst för alla.

Tack, exakt!
    Anonym (trött) skrev 2023-05-15 18:23:50 följande:

Familjerätten har varit tandlös och blev mest ett rum för honom att kasta skit i. Jag fick knappt komma till tals. Söker energi och mod att boka ett nytt samarbetssamtal...

Ts, om FR inte fungerar för er så är Tingsrätten nästa steg, men då med syfte att ta en vårdnadstvist, och det kanske inte är aktuellt än, men kan bli eftersom han saboterar er relation, manipulerar en 9-åring och vägrar kommunicera beslut via dig. Tänk isf på att ge rätten två möjligheter; enskild vårdnad för dig i första hand eller fortsatt gemensam i andra hand.
  • Anonym (trött)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2023-05-15 18:32:08 följande:
    Tack, exakt!
    Anonym (trött) skrev 2023-05-15 18:23:50 följande:

Ts, om FR inte fungerar för er så är Tingsrätten nästa steg, men då med syfte att ta en vårdnadstvist, och det kanske inte är aktuellt än, men kan bli eftersom han saboterar er relation, manipulerar en 9-åring och vägrar kommunicera beslut via dig. Tänk isf på att ge rätten två möjligheter; enskild vårdnad för dig i första hand eller fortsatt gemensam i andra hand.
    Jag kan inte att ta initiativ till att stämma till enskild vårdnad. Barnet älskar sin pappa och jag vill inte försämra hennes relation till honom.

Vill och hoppas att det på något sätt går att få honom att förstå vad han gör mot barnet, eller att barnet själv ska förstå att man inte bara kan göra det roligaste hela tiden. Det går ju inte direkt att få henne att förstå varför pappa måste planera i samarbete med oss, utan hon ser bara att pappa har roliga saker och mamma säger nej.

Naivt kanske..
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (trött) skrev 2023-05-15 18:46:42 följande:
    Jag kan inte att ta initiativ till att stämma till enskild vårdnad. Barnet älskar sin pappa och jag vill inte försämra hennes relation till honom.

Vill och hoppas att det på något sätt går att få honom att förstå vad han gör mot barnet, eller att barnet själv ska förstå att man inte bara kan göra det roligaste hela tiden. Det går ju inte direkt att få henne att förstå varför pappa måste planera i samarbete med oss, utan hon ser bara att pappa har roliga saker och mamma säger nej.

Naivt kanske..
    Nej, och jag tror inte det skulle hjälpa heller. Tyvärr ts, det här är så som det kommer att vara numera. Det enda alternativet jag kan komma på är att ta bort mobilen för barnet, men det tåget kan man nog inte backa.

Undrar varför du tror att deras relation skulle bli sämre av att han inte har vårdnad? Det är inget som påverkar varken boende eller umgänge egentligen, om du inte skulle säga nej av någon anledning.

Jag tror inte han kommer att komma till insikt om någonting, i hans ögon är det också han som är rolig och du som är den elaka som säger nej.
  • Anonym (D)

Meddela pappan i skrift att när ert barn är hos er. Säg jämna veckor så är det era regler, aktiviter och scheman som gäller. Ansluter han barnet till en aktivitet så ska han först stämma av med dig om barnet skall gå på den eller ej. Görs inte detta så får barnets endast gå varannan vecka om ni inte kan lösa det för att ni har andra planer. Är det en aktivitet barnet vill gå på hade jag löst det för barnets skull men inte om det är något hittepå från pappans sida bara. 

• Anonym (D)

Ser inte vad enskild vårdnad har med saken att göra. Han har lika goda chanser och det förändrar inte umgängesrätten ändå. 

Svar på tråden Lockar barnet med fritidsnöjen