• Tukt

Lockar barnet med fritidsnöjen

Det kan väl å ena sidan vara en kallt beräknande pappa som vi vill straffa dig genom att ta vårdnaden ifrån dig. Lite som du är inne på. Tror å andra sidan det inte håller i rätten att barnet ska få välja utifrån var det är roligast.
    Eller så är det en engagerad pappa. Möjligen överengagerad, men som inte riktigt ser dina, era behov utan bara sina och barnet.
    En familjeterapeut skulle behöva jobba lite med er kommunikation, i vilket fall.

• Tukt

Så vitt jag vet har kommunerna, kostnadsfritt två "tjänster", Familjerätt och Familjeterapeuter. 
    Den förstnämnda är mer för att bestämma runt umgänge, vårdnad och annat.
    Det andra för att resonera med sin partner. 
    Vill man ha förståelse, samarbete och god ton, börjar man rimligen hos en Familjeterapeut och pratar ut om situationen. Vill man ta strid Familjerätten.
    För sin egna och barnens skull, rekommenderar jag Familjeterapeuten först. Även om man tycker ens ex är en idiot, så kan man få det fungera fredligt, är det i regel bäst för alla.

• Tukt

Sedan kan en 9-åring förstå mer än man tror. Så att prata med den, är heller inte fel.
    Min äldsta var 8, när han självmant kunde börja reflektera över sin mammas oförmågor på ett bra sätt.
    Därmed inte sagt man ska lägga ansvaret på barnet. Men om frågan kommer upp så kan man ofta prata om det.

Svar på tråden Lockar barnet med fritidsnöjen