• Anonym (Anna)

Svägerska arg

För ett litet tag sedan berätta svägerskan att de väntar sitt första barn och alla blev superglada. Vi har försökt få barn under 1års tid (vårat 3 barn). När vi för 1 vecka sedan berätta att vi också är gravida och att barnet beräknas tre månader efter deras barn. Nu är svägerskan jättearg på mig och menar på att vi började försöka när de berätta att de var gravida bara för att förstöra för dom. Att jag skaffar 1 till bara för att ta uppmärksamheten från deras barn och få fokus på oss. Försökt förklara att vi försökt lång tid med en tre men det menar hon att vi inte kan ha gjort. Och att hade vi velat ha tre barn skulle vi skaffat tidigare och inte väntat på att våra barn skulle vara 11 och 9. 

Jag hade gärna haft en till för bra länge sedan men sambon var inte överens om den saken. Och varit mer tveksam. För 1 år sedan sa jag att det är nu eller aldrig. För annars ansåg jag att det är för sent. Och då gick han med på det, trodde dock inte det skulle ta så lång tid. Och hade det inte gjort det så hade vi ju "hunnit före" och inte efter som nu.

Nu vägrar hon träffa oss och säger att vi inte ska komma och besöka svärföräldrarna för de ska minsann lägga all sin tid på deras barn och inte vårat, för nu är det hennes tur. 

• Svar på tråden Svägerska arg
  • Anonym (K)

Ni är konstiga alla. Varför låtsas du att dessa människor är dina svärföräldrar, svägerska när de inte är det? Skäms du att du har bara sambo? 

• Anonym (Tucker)

Men så löjligt beteende av din svägerska, och jag tycker att det säger mycket om hennes beteende och anklagelser. Hon blir sur och avundsjuk för att hon inte får stå i centrum och får all uppmärksamhet, det är vad det handlar om men så skyller hon på dig. 

Man kan inte veta och bestämma själv om och när man blir gravid, det är ju inte som att beställa ett barn på postorder.

• Anonym (Anni)

Jag har en lite liknande situation just nu, dock inte uttalat, men det är en känsla från både mig och min mans håll. Min svägerska berättade i början av året, ganska tidigt i sin graviditet att hon väntar sitt första barn. Vid den tidpunkten visste jag och min sambo att jag också var gravid (vårt andra barn) men var inte intresserade av att berätta det för någon på ett bra tag ännu. När vi väl berättade nyheten så kom det fram att jag är beräknad endast tio dagar efter henne. På en familjemiddag några dagar sa barnets farmor, ?och du födde ju er förra nästan två veckor tidigt (till mig) och eftersom du är förstföderska (till hennes dotter) kanske du går över tiden, tänk va spännande att se vem som tittar ut först!? 

Efter det har svägerskan inte pratat med mig eller sin bror (min sambo). Det här var fyra månader sedan. Vi har annars en väldigt regelbunden och aktiv kontakt. Hon svarar inte när vi ringer och ignorerar sms. 

• Anonym (.)

Vilken märklig svägerska du har.

jag och min man fick barn för 8 månader sedan (en sladdis) , både min svägerska och syster var klara med barn då det har de sagt själva ( de har 5 barn vardera redan). Svägerskan ska det även när hon träffade vår bebis första gången.  

sen bara nån månad senare är de båda gravida och ska ha barn när vår bebis blir 1 år ungefär. De skulle aldrig erkänna att de skaffade bebis bara för att vi skaffade en till men jag vet att det är så, men jag skulle aldrig bli sur för det.  

• Anonym (F)

Det enda ni kan göra är att förklara som det är, så som ni har gjort, och sedan bara låta den informationen vila hos henne. Om hon tror att ni ljuger kan ni inte göra något åt. Ifrågasätt (helst inför resten av familjen) hur logiskt det är att man skaffar barn, ett enormt åtagande och en extremt stor livsomställning för er del, bara för att konkurrera om uppmärksamheten! (Är människan helt jäkla galen eller??) Och efter det lämnar ni luften tom för eftertanke hos samtliga närvarande. Det måste ju finnas några vettiga människor som fattar att ni så klart inte skaffar barn bara för att hon gjort det. Ni ska inte behöva förklara för alla andra att ni försökt få barn i ett år innan dess, men det kanske behöver nämnas också inför hela familjen, alltså din sambos föräldrar m.fl.

• Anonym (F)
    Anonym (Anna) skrev 2023-05-15 12:36:53 följande:
    Har jag också gjort men svårt då hon skickar meddelande till mig dagligen sedan vi berätta för 4 dagar sedan och berättar vad hon tycker och tänker om situationen. Får smsen även om jag inte svarar på dom. Han har sagt att han även pratat med föräldrarna som försvarar hennes beteende som de alltid gjort. 
    Spara dem. Du kan skriva tillbaka att hon måste sluta trakassera dig. Att hon får respektera att du är GRAVID och inte borde utsättas för sådan stress. Om hon fortsätter så förklara att om hon inte slutar så behöver du blockera och polisanmäla henne.

Läste det du skrev om att hon menar att du skulle ha tvingat sambon till sex typ samma dag som de berättade om sin graviditet, hon ÄR inte riktigt klok! Det vore ingen större förlust om ni bröt kontakten med henne.
  • Anonym (Helene)

Troligtvis hade hon bara förväntat sig att få all uppmärksamhet själv för att det är hennes första och hon ville väl känna sig speciell. Så nu när du också är gravid kommer det inte bli så och då tar hon ut det på dig, även om det inte är ert fel. 

Ge det tid. Troligtvis kommer det släppa med tiden, och det blir ju så roligt sen för barnen att ha en jämnårig kusin. 

• Anonym (marie)

Din svägerska verkar avundsjuk på den uppmärksamhet som era barn har fått hittills av hennes egen mamma. Hon tänkte att nu är det "min tur", men så hade ni gått och blivit gravida igen! 

Detta med att ni inte ska få besöka svärföräldrarna är ju något din man måste ta upp med henne och sina föräldrar. Så kan det förstås inte vara, och det vet hon själv innerst inne. 

• Ascendere
    Anonym (Anna) skrev 2023-05-15 12:15:41 följande:
    Svägerska arg

För ett litet tag sedan berätta svägerskan att de väntar sitt första barn och alla blev superglada. Vi har försökt få barn under 1års tid (vårat 3 barn). När vi för 1 vecka sedan berätta att vi också är gravida och att barnet beräknas tre månader efter deras barn. Nu är svägerskan jättearg på mig och menar på att vi började försöka när de berätta att de var gravida bara för att förstöra för dom. Att jag skaffar 1 till bara för att ta uppmärksamheten från deras barn och få fokus på oss. Försökt förklara att vi försökt lång tid med en tre men det menar hon att vi inte kan ha gjort. Och att hade vi velat ha tre barn skulle vi skaffat tidigare och inte väntat på att våra barn skulle vara 11 och 9. 

Jag hade gärna haft en till för bra länge sedan men sambon var inte överens om den saken. Och varit mer tveksam. För 1 år sedan sa jag att det är nu eller aldrig. För annars ansåg jag att det är för sent. Och då gick han med på det, trodde dock inte det skulle ta så lång tid. Och hade det inte gjort det så hade vi ju "hunnit före" och inte efter som nu.

Nu vägrar hon träffa oss och säger att vi inte ska komma och besöka svärföräldrarna för de ska minsann lägga all sin tid på deras barn och inte vårat, för nu är det hennes tur. 

Hon är en knäppskalle, undvik så gott det går. Försök inte lösa någon påhittad konflikt utan ignorera henne så långt det är möjligt. Var artig och trevlig när ni väl ses och låt dig inte bli indragen i något. 
  • Anonym (Ui)

Skit totalt i henne. Klart ni ska träffa svärföräldrarna. 

Svar på tråden Svägerska arg