• Anonym (Anna)

Svägerska arg

För ett litet tag sedan berätta svägerskan att de väntar sitt första barn och alla blev superglada. Vi har försökt få barn under 1års tid (vårat 3 barn). När vi för 1 vecka sedan berätta att vi också är gravida och att barnet beräknas tre månader efter deras barn. Nu är svägerskan jättearg på mig och menar på att vi började försöka när de berätta att de var gravida bara för att förstöra för dom. Att jag skaffar 1 till bara för att ta uppmärksamheten från deras barn och få fokus på oss. Försökt förklara att vi försökt lång tid med en tre men det menar hon att vi inte kan ha gjort. Och att hade vi velat ha tre barn skulle vi skaffat tidigare och inte väntat på att våra barn skulle vara 11 och 9. 

Jag hade gärna haft en till för bra länge sedan men sambon var inte överens om den saken. Och varit mer tveksam. För 1 år sedan sa jag att det är nu eller aldrig. För annars ansåg jag att det är för sent. Och då gick han med på det, trodde dock inte det skulle ta så lång tid. Och hade det inte gjort det så hade vi ju "hunnit före" och inte efter som nu.

Nu vägrar hon träffa oss och säger att vi inte ska komma och besöka svärföräldrarna för de ska minsann lägga all sin tid på deras barn och inte vårat, för nu är det hennes tur. 

• Svar på tråden Svägerska arg
  • Anonym (Kan förstå)

Missförstå mig rätt, men jag kan förstå henne på ett sätt. Det ser lite ?planerat? ut. Å andra sidan behöver det inte vara så och ni har lika mkt rätt till att få känna glädje för er lilla som kommer! Har ni haft en ansträngd relation till svägerskan tidigare? 

Jag Har varit i exakt samma sits! Jag gick höra att jag stal svägerskans uppmärksamhet när vi väntade första bebisen samtidigt. För oss slutade det med att kontakten avslutades, så långt gick det. Vi har inte setts sedan hennes dotter fyllde två och flickorna är 9 i år. 

Hoppas hon kommer ur det. Annars får ni bara sluta förklara er och vifta bort hennes dumma kommentarer. Tror svärföräldrarna tycker båda barnen är minst lika välkomna! 

• Anonym (G)

Ojdå, helt orimlig reaktion av henne. Graviditetshormoner kanske? Försök att inte bry dig om det. Det är väl kul med kusiner i nära ålder som kan leka.

• Anonym (VikErInte)

Jag hade helt enkelt skitigt fullständigt i vad hon tycker och tänker. Du vet ju hur det hela ligger till och att hon anser att ni inte ska besöka svärföräldrarna är totalt irrelevant och ni bör helt enkelt ignorera detta. Hon bestämmer inte över er och era handlingar. Vik er inte för hennes udda resonemang. 

• Anonym (Hin håle)

Jag Hade skrattat åt tanten 

• Anonym (Backa)

Den där diskussionen ska ju din man ta, inte du. Backa och låt honom sköta relationen med sin syster.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Kan förstå) skrev 2023-05-15 12:21:33 följande:

Missförstå mig rätt, men jag kan förstå henne på ett sätt. Det ser lite ?planerat? ut. Å andra sidan behöver det inte vara så och ni har lika mkt rätt till att få känna glädje för er lilla som kommer! Har ni haft en ansträngd relation till svägerskan tidigare? 

Jag Har varit i exakt samma sits! Jag gick höra att jag stal svägerskans uppmärksamhet när vi väntade första bebisen samtidigt. För oss slutade det med att kontakten avslutades, så långt gick det. Vi har inte setts sedan hennes dotter fyllde två och flickorna är 9 i år. 

Hoppas hon kommer ur det. Annars får ni bara sluta förklara er och vifta bort hennes dumma kommentarer. Tror svärföräldrarna tycker båda barnen är minst lika välkomna! 

Svärmor gratta oss iallafall. Svärfar svarade bara vad ska det vara bra för. Han tyckte det var dumt att skaffa andra barnet också och sa uttryckligen efter det barnet att ny räcker det verkligen. Tänkt på att barn kostar pengar. 

Klart jag kan förstå hennes första reaktion. Samtidigt så räknar hon efter skulle hon inse att jag hade ÄL och därmed blivit gravid samma dag som de berättade om deras graviditet. Vilket jag även belyste för henne och även då menar hon att jag blev så avundsjuk att jag måste gått vem och tvinga mig på min sambo samma dag bara för att inte bara för att ta bort glädjen för henne. 

Sen hat vi väll inte den bästa relationen innan. Jag har alltid varit trevlig mot henne. Det har hon aldrig varit mot mig och kallat mig diverse saker utan anledning. I början sa svärföräldrarna åt henne men de har slutat göra det(japp hon säger det inför dom också). 

Börjar fundera på att jag tog åt mig så mycket beror på reaktionen från svärfar. Hade dock kanske väntat mig den reaktionen. Han tänker alltid på ekonomin (han har inte betalat 1 krona på våra barn) så är ju inte så att han blir drabbad. Han har heller ingen koll på vårat ekonomiska läge mer än han sagt till sambon när jag var med att han inte ska betala allt för mig  och barnen hela tiden, vi har ett kort där pengarna dras från ett gemensamt konto(japp alla barnen är hans biologiska också). Då är det jag som drar in mest pengar i den här relationen. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Backa) skrev 2023-05-15 12:33:52 följande:

Den där diskussionen ska ju din man ta, inte du. Backa och låt honom sköta relationen med sin syster.

Har jag också gjort men svårt då hon skickar meddelande till mig dagligen sedan vi berätta för 4 dagar sedan och berättar vad hon tycker och tänker om situationen. Får smsen även om jag inte svarar på dom. Han har sagt att han även pratat med föräldrarna som försvarar hennes beteende som de alltid gjort. 
  • EpicF
    Anonym (Anna) skrev 2023-05-15 12:36:53 följande:
    Har jag också gjort men svårt då hon skickar meddelande till mig dagligen sedan vi berätta för 4 dagar sedan och berättar vad hon tycker och tänker om situationen. Får smsen även om jag inte svarar på dom. Han har sagt att han även pratat med föräldrarna som försvarar hennes beteende som de alltid gjort. 
    Blocka henne. Låt din man sköta all kontakt med sin bror och hans fru. 
  • Anonym (Kan förstå)
    Anonym (Anna) skrev 2023-05-15 12:34:54 följande:
    Svärmor gratta oss iallafall. Svärfar svarade bara vad ska det vara bra för. Han tyckte det var dumt att skaffa andra barnet också och sa uttryckligen efter det barnet att ny räcker det verkligen. Tänkt på att barn kostar pengar. 

Klart jag kan förstå hennes första reaktion. Samtidigt så räknar hon efter skulle hon inse att jag hade ÄL och därmed blivit gravid samma dag som de berättade om deras graviditet. Vilket jag även belyste för henne och även då menar hon att jag blev så avundsjuk att jag måste gått vem och tvinga mig på min sambo samma dag bara för att inte bara för att ta bort glädjen för henne. 

Sen hat vi väll inte den bästa relationen innan. Jag har alltid varit trevlig mot henne. Det har hon aldrig varit mot mig och kallat mig diverse saker utan anledning. I början sa svärföräldrarna åt henne men de har slutat göra det(japp hon säger det inför dom också). 

Börjar fundera på att jag tog åt mig så mycket beror på reaktionen från svärfar. Hade dock kanske väntat mig den reaktionen. Han tänker alltid på ekonomin (han har inte betalat 1 krona på våra barn) så är ju inte så att han blir drabbad. Han har heller ingen koll på vårat ekonomiska läge mer än han sagt till sambon när jag var med att han inte ska betala allt för mig  och barnen hela tiden, vi har ett kort där pengarna dras från ett gemensamt konto(japp alla barnen är hans biologiska också). Då är det jag som drar in mest pengar i den här relationen. 

Svärfar kan gruffa bäst han vill :) vi har också en sådan i familjen, nämligen min egen pappa. Alla bebisar är i onödan under graviditeten men de absolut bästa bebisarna i världen när de väl kommer ut. 

Hon resonerar inte klokt och någonstans tror jag hon är väl medveten om att hon anklagar er på lösa grunder. Det är troligtvis, som någon skrev, gravidhormoner och hon kommer komma till sans. Med det sagt kan det också gå som det gick för oss. Vi förväntade oss aldrig att de skulle säga upp kontakten, men med facit i hand och många år senare så var det ändå bättre. Svägerskan med familj är alldeles för problematisk och strålkastarljuset ska vara på henne alltid. 

Jag tycker ändå ni ska låta det bero och inte ägna energi åt det. Ju mer du/ni försöker förklara er ju mer ved lägger ni på elden. Låt henne babbla strunt och låt svärfar muttra. Det är okej (och i många fall fördelaktig) att inte ge någon reaktion. 

• Anonym (...)

Om tråden är sann så kan jag verkligen inte förstå alls. 

Många blir lite ego när de blir gravida men att beskylla någon annan för att man med flit blivit gravid samtidigt är så konstigt så jag har aldrig hört någon ens i närheten. Är svägerskan ofta sån? Alltså avundsjuk på andra osv

Att de äldre säger dumheter som att det är nog med barn nu, är nog inte helt unikt, men inget att bry sig om. 

Men om det är sant - byr dig inte om svägerskan. Din parter får väl prata med hennes partner om det behövs för att coola ner lite. 
    När barnen väl finns där så ska du se att det inte är så infekterat längre. 

Svar på tråden Svägerska arg