• Anonym (Nyfiken)

Hur gammal var du när du fick ditt sista barn?

Som rubriken lyder - hur gammal var du när du fick ditt sista barn? (oavsett om du startade sent, fick en sladdis, eller annat skäl).

Hur gammal var du?

• Svar på tråden Hur gammal var du när du fick ditt sista barn?
  • Anonym (Old)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2023-05-15 11:54:56 följande:

Hur visste ni som fick barn så pass tidigt att det var det sista?

För att de idag passerat fertil ålder? Själv var jag 43 när vår trea föddes och vi visste redan då att vi inte skulle försöka igen, för stora risker.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Old) skrev 2023-05-15 12:37:25 följande:
    För att de idag passerat fertil ålder? Själv var jag 43 när vår trea föddes och vi visste redan då att vi inte skulle försöka igen, för stora risker.
    Jo, men jag tänkte mer om man visste det redan då.

Jag är 40 nu när andra kommit och pga ålder blir det nog ingen fler, men samtidigt läser man ju om fler som får barn vid 42-43 och då börjar hjärnan fundera.
  • Fjäril kär

Det visste jag inte just då utan det var snarare något som växte fram med tidens gång.  Mitt äktenskap var lite svajigt och blev inte direkt bättre med tiden heller. Jag försökte också  få något preventivmedel att fungera i min kropp och jag insåg att det som till sist återstod var sterilisering. Så jag var 35 när jag tog beslut om att det får vara nog. Min hälsa var viktigare än eventuellt ett barn till. Så då steriliserade jag mig när jag var 36. Det har jag aldrig ångrat. 
  • cosinus

33, det var fjärde barnet och jag var helt övertygad om att fyra fick räcka.

Det barnet går nu på mellanstadiet och jag har inte blivit mindre övertygad med tiden :)

• Anonym (Tvillingmorsan)

Jag var 36 när vi fick våra tvillingar. Det är 10 år sen, så nu vet jag säkert att det inte blir fler, men egentligen har jag vetat det hela tiden. Vi ville aldrig ha fler än två barn, samt har haft mer eller mindre fullt upp med de vi har.

• Anonym (Miyran)

Jag var 29 år när jag fick sista barnet och jag var helt säker på att jag inte ville ha flera. Jag steriliserade mej när barnet kom med snitt och jag har aldrig ångrat mig. Nu är yngsta barnet 15 år och beslutet att inte skaffa flera känns lika rätt idag som det gjorde då. Fy tusan, jag får panik vid tanken på att bli gravid och ha småbarn igen... Nej aldrig mer. Nu längtar jag mera efter att kanske få barnbarn en dag, det ser jag fram emot.

• Anonym (Sanna)

För att vi tyckte att det räckte med tre barn, så när "hoppsan" fyran och femman föddes kände vi oss färdiga, med råge Så var det förstås lite vemodigt att tänka att det var sista omgången med amning, blöjor, sniffa på mina egna bebisars små huvuden o.s.v. Men det som fick oss helt säkra var att vi inte ville ha fler trotsåldrar, fler hockeyträningar och ridläger, fler utvecklingssamtal m.m. Så även om jag skulle kunna vara gravid, föda och ha en bebis igen - så orkar jag inte med det som kommer därefter igen.

Plus då att vi båda har ganska roliga arbeten plus driver ett eget företag vid sidan om, och vi känner väl inte för en till omgång med föräldraledighet, VAB och allt det blir med bebisar, småbarn och barn.
Svar på tråden Hur gammal var du när du fick ditt sista barn?