Anonym (Jenny) skrev 2023-05-15 12:19:41 följande:
På lekplatsen är en av fördelarna att barnen lär sig att turas om och dela med sig. Ofta finns det lekutrustning som är anpassad för olika åldrar, tex babygungor och stora gungor, en större och en mindre klätterställning, en liten rutschkana och en stor, osv, och på dessa tycker jag att den som har åldern inne har förtur. Större barn ska kunna få leka lite vildare och små barn ska kunna få vara säkra.
Jag vet inte riktigt vilken typ av karusell som det handlar om här, men kan en 1-åring säkert använda den så tycker jag att hen ska får en tur. Hen ska dock inte få tränga sig före eller avbryta om andra barn precis har börjat leka på karusellen, vilket verkar ha inträffat i det här fallet. Fast det ligger väl helt på mamman att hålla sitt lilla barn på säkert avstånd från en karusell i rörelse och även att kanske be om en tur efter ett tag.
Vi bor i en storstad där lekplatserna som regel är väldigt välbesökta. De flesta barn som leker är mycket bra på att dela med sig och turas om, men även att bjuda in varandra till lek tillsammans. De mindre barnen (under tre kanske?) kan inte säkert gå runt själva i vimlet bland de stora barnen utan får ha en vuxen med sig som kan hjälpa till.
Jag är inte säker på att det går att skicka bild, men TS verkar mena en sån där rund anordning - ca 2 meter i diameter - där flera barn kan sitta samtidigt och trampa så att det går runt runt. Ju fortare man trampar, desto fortare går det. Dessa finns på många lekplatser.
Och nej, en 1-åring kan inte trampa själv, når inte ens ner till pedalerna. Mina barn var fyllda 3 har jag för mig, innan de kunde trampa runt en sådan utan hjälp.
Mamman höll förmodligen i sin 1-åring medan de andra barnen trampade. Hon såg väl sin chans att ge 1-åringen en rolig stund med de äldre barnens hjälp. Inget fel i det, men hon hade kunnat vänta några minuter. Låta de äldre barnen leka av sig först. Inte heller kunde hon ju kräva att de skulle trampa runt hennes barn. Hade de tröttnat och gått därifrån, hade hon fått dra runt anordningen själv.