Måste små barn ha tillgång till exakt allt på lekplats?
Mitt barn var i lekparken och lekte med en kompis. Barnen är sex och sju år gamla. Det var de och två barn till i den stora lekparken. Mitt barn med kompis lekte på en sån där "cykelkarusell" och trampade runt. De hade precis fått upp "hög" fart och hade kul. Då kom en mamma vars ettåring ville leka med karusellen just då, men som så klart inte tyckte om hög fart. Mitt barn med kompis fick därför sakta ner och ägna en god stund åt att trampa runt en ettåring. Mitt barn med kompis är väluppfostrade och gjorde som mamman sa, men tyckte efteråt att det var lite tråkigt att bli avbrutna.
Alltså, varför? Varför tillåts ett så litet barn förstöra leken för äldre på det sättet? Varför kan inte ett så litet barn också vänta på sin tur? Varför kan inte ett så litet barn leka med något annat en stund? Vi har också ett mindre barn och jag är noga med att han inte avbryter äldre barns lekar på det sättet. Han får vänta på sin tur och göra något annat under tiden. En lekpark är en plats för alla barn och jag är glad att också lite "större" barn tycker att det är roligt att leka, klättra och använda kroppen!
Är det jag eller hon som tänker snett här?