• Anonym (Morsan)

Måste små barn ha tillgång till exakt allt på lekplats?

Mitt barn var i lekparken och lekte med en kompis. Barnen är sex och sju år gamla. Det var de och två barn till i den stora lekparken. Mitt barn med kompis lekte på en sån där "cykelkarusell" och trampade runt. De hade precis fått upp "hög" fart och hade kul. Då kom en mamma vars ettåring ville leka med karusellen just då, men som så klart inte tyckte om hög fart. Mitt barn med kompis fick därför sakta ner och ägna en god stund åt att trampa runt en ettåring. Mitt barn med kompis är väluppfostrade och gjorde som mamman sa, men tyckte efteråt att det var lite tråkigt att bli avbrutna.

Alltså, varför? Varför tillåts ett så litet barn förstöra leken för äldre på det sättet? Varför kan inte ett så litet barn också vänta på sin tur? Varför kan inte ett så litet barn leka med något annat en stund? Vi har också ett mindre barn och jag är noga med att han inte avbryter äldre barns lekar på det sättet. Han får vänta på sin tur och göra något annat under tiden. En lekpark är en plats för alla barn och jag är glad att också lite "större" barn tycker att det är roligt att leka, klättra och använda kroppen!

Är det jag eller hon som tänker snett här?

• Svar på tråden Måste små barn ha tillgång till exakt allt på lekplats?
  • Mrs Moneybags

Jag håller med dig. Men jag har också märkt att en del föräldrar som inte har större barn tänker att stora barn är mycket äldre än de egentligen är och tänker att de ska anpassa sig efter de små i alla situationer. För de små ska alltid gå före. 

När hennes barn är 6 år kommer det säkert vara annat ljud i skällan. Då är det 13-åringar som ska maka på sig för att hennes barn ska få leka och göra allt på museer mm. 

• Anonym (Dela)
    Anonym (Morsan) skrev 2023-05-15 09:58:01 följande:
    Måste små barn ha tillgång till exakt allt på lekplats?

Mitt barn var i lekparken och lekte med en kompis. Barnen är sex och sju år gamla. Det var de och två barn till i den stora lekparken. Mitt barn med kompis lekte på en sån där "cykelkarusell" och trampade runt. De hade precis fått upp "hög" fart och hade kul. Då kom en mamma vars ettåring ville leka med karusellen just då, men som så klart inte tyckte om hög fart. Mitt barn med kompis fick därför sakta ner och ägna en god stund åt att trampa runt en ettåring. Mitt barn med kompis är väluppfostrade och gjorde som mamman sa, men tyckte efteråt att det var lite tråkigt att bli avbrutna.

Alltså, varför? Varför tillåts ett så litet barn förstöra leken för äldre på det sättet? Varför kan inte ett så litet barn också vänta på sin tur? Varför kan inte ett så litet barn leka med något annat en stund? Vi har också ett mindre barn och jag är noga med att han inte avbryter äldre barns lekar på det sättet. Han får vänta på sin tur och göra något annat under tiden. En lekpark är en plats för alla barn och jag är glad att också lite "större" barn tycker att det är roligt att leka, klättra och använda kroppen!

Är det jag eller hon som tänker snett här?

Jag tänker att ingen måste ha allt men att man visar hänsyn  till varann. Ser man att fler vill leka så kanske man inte leker hur länge som helst med en grej utan byter efter ett tag. Den som är på kö får då finna sig i att vänta lite och sen efter en stund få ha kul med det. Den som leker får leka och inte avbryta leken direkt nästa kommer.

En ettåring förstår nog inte att den ska vänta på sin tur, men om föräldern avleder med annat ett tag så funkar det ju ofta.

Inte kul för de äldre barnen att bli avbrutna, inte kul för de små barnen att känna att inget finns för dem. Men kompromissar man kan alla förhoppningsvis få det rätt kul ändå!
  • Anonym (Hmmm ....)

Gissar på en 1a gångs mamma som tycker att hela världen ska kretsa kring hennes lilla tekning.
    Trist för "dina" barn, men ja, den mamman gjorde fel. Var fanns du? Jag hade nog sagt något till mamman.

• Anonym (Lisa)

Du skulle sagt till henne att vänta en stund. Det fanns väl annat att göra för hennes barn. 

• Anonym (Morsan)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2023-05-15 10:14:07 följande:

Gissar på en 1a gångs mamma som tycker att hela världen ska kretsa kring hennes lilla tekning.
    Trist för "dina" barn, men ja, den mamman gjorde fel. Var fanns du? Jag hade nog sagt något till mamman.

Mitt barn med kompis löste situationen själva, så jag klev inte in. Däremot pratade vi efteråt om det. 
    Anonym (Dela) skrev 2023-05-15 10:13:36 följande:
    Jag tänker att ingen måste ha allt men att man visar hänsyn  till varann. Ser man att fler vill leka så kanske man inte leker hur länge som helst med en grej utan byter efter ett tag. Den som är på kö får då finna sig i att vänta lite och sen efter en stund få ha kul med det. Den som leker får leka och inte avbryta leken direkt nästa kommer.

En ettåring förstår nog inte att den ska vänta på sin tur, men om föräldern avleder med annat ett tag så funkar det ju ofta.

Inte kul för de äldre barnen att bli avbrutna, inte kul för de små barnen att känna att inget finns för dem. Men kompromissar man kan alla förhoppningsvis få det rätt kul ändå!

Jag är absolut för att dela. Inte att minst har förtur bara för att. 
  • Anonym (Spoil)

När jag var liten på 80-talet så var vi barn nökja med det lilla. Vi lekte i skogen med allt som vi hittade där. Hade kul på lekplatserna också. Spelade boll. Cyklade.
    Då hade vi inte mobiler och internet. Nu ska barnen ha tillgång till glass, PS5, Iphone.

• Anonym (Dela)
    Anonym (Morsan) skrev 2023-05-15 10:21:03 följande:

Jag är absolut för att dela. Inte att minst har förtur bara för att. 
    Absolut. Minst har inte förtur bara för att de är små och störst har inte förtur för att de är fysiskt större och lätt hinner före ett litet barn varhelst de vill på en lekplats. Man delar när det är allmänna saker.
  • Anonym (Dela)
    Anonym (Spoil) skrev 2023-05-15 10:24:41 följande:

När jag var liten på 80-talet så var vi barn nökja med det lilla. Vi lekte i skogen med allt som vi hittade där. Hade kul på lekplatserna också. Spelade boll. Cyklade.
    Då hade vi inte mobiler och internet. Nu ska barnen ha tillgång till glass, PS5, Iphone.

Ni hade ju dock en skog, cyklar och bollplaner. Det är inte alla barn som har idag direkt.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Nej så gör man inte. Om dina barn hade trampat runt länge, hade jag bett dem att släppa in andra barn. Men man går inte in och avbryter efter bara en kort stund. Alla får vänta på sin tur.

Har man barn som har svårt att vänta (småbarn, barn med särskilda behov), får man avleda och gå iväg med barnet en stund. Det fanns ju, som du skriver, uppenbarligen mycket annat att göra i parken.

Självklart borde hon ha gjort något annat med 1-åringen så länge. Hänsyn och hyfs gäller åt båda håll.

Men en del föräldrar är så där. Jag har också märkt det. Inte de flesta, men vissa tror tyvärr att allt kretsar kring de små, eller kring just DERAS barn.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Dela) skrev 2023-05-15 10:28:54 följande:
    Absolut. Minst har inte förtur bara för att de är små och störst har inte förtur för att de är fysiskt större och lätt hinner före ett litet barn varhelst de vill på en lekplats. Man delar när det är allmänna saker.
    Det är en annan sak. Som sagt, hänsyn gäller åt båda håll. Mindre barn måste också få chansen. Ibland måste man aktivt släppa in de små. Då får äldre barn maka på sig. Visst finns det sådana situationer.

Men det är stor skillnad på äldre barn som "ockuperar" hela lekplatser, och det TS beskriver. Det låter inte som hennes barn trängde sig före 1-åringen, utan som de redan var där när mamman kom med sin 1-åring. En förälder med hyfs avbryter inte på en gång då, utan väntar en stund.
Svar på tråden Måste små barn ha tillgång till exakt allt på lekplats?