Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Riksdagsvalet 2026

nihka skrev 2024-11-02 11:33:39 följande:
    Fast den har funkat. Mängder av människor har valt att använda tygkassar och andra flergångskassar eller återanvänt plastpåsar. Bra vanor som många tar med sig. 

Det har funnits åratal att utreda sedan man lovade att ta bort plastpåseskatten, men intresset saknas. Annars hade det funnit en ny lagstiftning på plats så fort den gamla togs bort. Det viktiga för främst SD var att markera mot oppositionen.
    Allt på denna jord handlar inte om (sd). Min kritik handlar om skatt på tygkassar och skattebefrielse på kassar på rulle, så som jag skrev ovan. Inkonsekvent.
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-11-03 10:05:23 följande:

Vi har känt till att vården har gått på knäna sedan början av 2023 och ändå har den SD-styrda (M/KD/L) regeringen prioriterat skattesänkningar på snus före att ge vården bättre resurser. Då blir det så här.

Sverige behöver en ny regering.

sverigesradio.se/artikel/varden-drojde-90-arig-man-blev-forlamad

Att höja skatten på cigarretter och sänka den på snus borde gynna folkhälsan. Må vara att snus inte är nyttigt men det är bra mycket bättre än rökning.

Vården har gjort felbedömningar oberoende av vilken regering vi har haft.
  • Mentat
    nihka skrev 2024-11-03 11:45:43 följande:
    Och min kritik handlar om att SD använder sig av signalpolitik och sätter käppar i hjulet för miljöarbete.
    Helt OK, kritisera dem som vanligt om du vill. Det är dock off topic om du citerar mina inlägg
  • Mentat
    nihka skrev 2024-11-04 05:49:51 följande:
    Ja du. I en tråd som handlar om riksdagsvalet 2026 är kopplingar till SD och deras ovilja att adressera miljöfrågor högst on topic.
    Javisst, skriv om dem i tråden du. När du citerar mina inlägg vore jag dock tacksam om du kunde förhålla dig till vad jag skriver. 
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-11-16 13:30:05 följande:
    Nu pratar vi om olika saker. Taket i Högkostnadsskyddet höjs med 50 kr vid årsskiftet. Det handlat om en automatisk höjning som är kopplad till prisbasbeloppet.   Det är inget som regeringar brukar ändra på inte heller den SD styrda regeringen).

....
    Lustigt, när det är den automatiska uppräkningen av elskatten det gäller går KillBill i taket om hur usel regeringen är som höjer skatten....Flört
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-11-16 17:41:17 följande:
    Jag tror att de som röstade på högern och SD som  gick till val på att sänka elskatten håller sig för skratt. Ingen sänkning har det blivit utan bara automatiska höjningar..
    En del av oss minns hur det var under regeringens första år: Ett hysteriskt ylande om den automatiska höjningen av bensin- och dieselskatten och ropande på svikna vallöften etc.

Efter nyår 2024, då dieselpriserna i ett slag sjönk med 4,30 så att Sverige numera ligger nära genomsnittet i EU i stället för att ha världens näst högsta dieselpris, började vänstern plötsligt tala om något annat.
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-11-16 20:15:09 följande:
    Du får det att låta som att SD och regeringen höll sitt vallöfte. De gjorde man inte. SD lovade att sänka Dieselpriset med 10 kronor och bensinen med 6,50. KD med Kristdemokraterna utlovade nio kronor billigare diesel och fem kronor billigare bensin.

Facit blev att dieselpriset sjönk med drygt 5 kronor per liter. Bensinpriset sjönk med drygt 2,50 kronor per liter. All övrig prissänkning beror på sänkta världsmarknadspriser och hade kommit svenska folket till del utan den SD-styrda  (M/KD/L) regeringen..
    Vad (sd) kan ha lovat är inget som regeringen kan ta ansvar för och definitivt inte jag. Med en fortsatt vänsterregering hade ju reduktionsplikten höjts ytterligare och priserna stigit långt mer än världsmarknadsdito.

Regeringen levererade. Jag är mycket nöjd med att vi fick bort vänsterregeringen.
  • Mentat

Javisst, opinionsundersökningar visar just nu en ledning för vänstern. Det är inget ovanligt att oppositionen leder mellan valen. På valdagen ville dock en majoritet slippa vänsterregeringen.

• Mentat
    klyban skrev 2024-12-28 15:23:19 följande:
    Så du vill inte öka anslagen till viktiga områden i samhället, som skola och sjukvård?
    Ett sätt att få in mer skatteintäkter är att göra just det regeringen har gjort: att ta bort avtrappningen av jobbskatteavdraget vid högre inkomster!

Jag kan förstå om det inte känns intuitivt riktigt men enligt den rapport från IFAU som jag citerade i en annan tråd SJÖNK skatteintäkterna när man höjde skatten genom att införa avtrappningen. Hur är det, vill du se ökade resurser till viktiga områden? I så fall borde du stötta regeringens åtgärd.
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-12-28 20:57:12 följande:
    SD och regeringen skriver på sin hemsida  att avtrappningen av jobbskatteavdraget kommer MINSKA staten skatteintäkter med 4,7 miljarder kronor per år from nästa år

www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/09/regeringen-foreslar-att-de-hogsta-marginalskatterna-sanks-for-att-oka-tillvaxten/

Det där med ökad tillväxt verkar inte heller SD och regeringen tro lika starkt på längre..

omni.se/svantesson-lagkonjunkturen-mer-utdragen-an-vi-trodde/a/JbRpWb

IFAU hade studerat utfall. Det du hänvisar till är en prognos. 
  • Mentat
    Anonym (Amir) skrev 2024-12-30 10:26:33 följande:
    Vad beror det ökade skatteintäkterna på? Har det ett samband med sänkningen av marginalskatten, eller finns det en annan orsak?
    Med allt annat lika skulle givetvis en skattehöjning ge ökade inkomster för staten och en skatteminskning minskande för densamma. Kruxet är att allt annat inte är lika. Folk anpassar sitt beteende efter de regler som gäller. IFAU utvärderade avtrappningen av jobbskatteavdraget och kom fram till att det som var en skattehöjning gav mindre inkomster till staten, rimligtvis därför att när marginalskatten höjdes fann många det mer intressant att ta ut övertid som kompledigt snarare än lön.

När man nu sänker marginalskatten igen verkar det väl rimligt att folk återigen ändrar sitt beteende? Alla gör det naturligtvis inte, det finns nog en viss tröghet, men det räcker med att tillräckligt många gör det för att staten skall få in mer skatt än tidigare.
  • Mentat
    Anonym (Amir) skrev 2024-12-30 18:55:50 följande:
    Och jag undrar hur man bevisade detta. Kan ju lika gärna ha varit att färre arbetade, många timanställda fick färre timmar per månad. Det finns många faktorer att ta hänsyn till, inte bara vad höginkomsttagare gör. 

På dig verkar det som att det är enbart detta som ökar skatteintäkterna till staten. 

Dessutom, många höginkomsttagare har inte övertidsersättning, så huruvida de tar ut komptid eller inte märks inte i lönekuvertet och påverkar således inte skatten.
    Tja, du får väl läsa rapporten från IFAU. Jag kunde hitta den så det kan du säkert också. Jag räknar med att IFAU är väl medvetna om de faktorer du nämner.
  • Mentat
    Anonym (Amir) skrev 2024-12-30 19:11:19 följande:
    Så du har inte läst den. 
    Det skrev jag inte, varför drar du så förhastade slutsatser?
    Jag har läst den, relevanta delar i alla fall, och länkade till den i en annan tråd. 
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-12-31 07:46:27 följande:
    Felsatsningar, felaktiga beslut och korruption kommer man inte ifrån i någon system och det återfinns i såväl offentlig som privat verksamhet. Det enda man kan göra åt sådant är att ha bra styr och  kontrollsystem och att lära av det går fel för att förhindra att det sker igen. 

När det gäller skattessystemets konstruktion så går det att göra något åt bristerna så varför inte göra det?

PS. Det största skatte slöseriet någonsin stod den moderatledda alliansregeringen för med köpet av Nuon. Affären kostade oss skattebetalare nästan 90 miljarder kronor.  Tyvärr verkar det inte bättre än att den nuvarande moderatledda regeringen är på väg att göra ett misstag som kan komma att kosta oss skattebetalare ännu mer. Den här gången gäller det finansieringen av ny kärnkraft.
    Ja, visst ja: Jag glömde för ett ögonblick att allt ont på denna jord per definition måste komma från höger. Vad gäller Nuon så var det till mycket stor del en valutaeffekt, dvs att vi inte gick med i euron.

Jag har inte sett några klagomål på investeringar från vänstern när det gällde höghastighetståg, då var det inget problem att spendera hundratals miljarder.
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-12-31 11:46:49 följande:
    Nej den katastrofdåliga Nuonaffären var inte till stor del en valutaeffekt. Att kalaset kostade oss skattebetalare 90 miljarder beror på att priset var för högt  och att Neon efter köpet drabbades av stora förluster.  Den moderatledda regeringen blev varnad för att köpa Nuon men ville inte lyssna på det örat.
    När konsultfirman som utredde priset för Nuon rekommenderade priset som skäligt stod en euro i 8,25. När det blev en affär i media stod en euro i nästan 12:-

Men visst, fortsätt förneka du. Det här har vi haft uppe tidigare men för all del, det var ett tag sedan.
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026