Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Riksdagsvalet 2026

KillBill skrev 2023-12-27 12:40:55 följande:
    Det är nog väldigt tydligt för alla som läser tråden att du undviker att kritisera regeringen för att den inte sänker elskatten som den lovade..
    Jag deltar inte i ylandet över att indexuppräkningen pga hög inflation då också blir hög, nej. Om regeringen hade fattat beslut om att uttryckligen höja skatten ytterligare hade jag definitivt kritiserat den. Jag kritiserar den gärna om den lät bli att indexreglera gränsen för statlig skatt. Om den inte har sänkt elskatten vid mandatperiodens slut skall jag gärna kritisera den då också.

Ditt tjatande om att regeringen skulle höja skatter när det i själva verket handlar om en indexuppräkning gör ju bara att folk blir trötta på dig, ja åtminstone de som inte är aktiva partiarbetare för vänstern. Det är rimligtvis enbart kontraproduktivt.
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-04-06 12:36:38 följande:
    Om du läst lite noggrannare hade du sett att jag inte kritiserar maktskiftet.
    Nej nej, säkert inte. "....han borde självklart aldrig fått ansvar för att leda landet" kunde dock mycket lätt tolkas så.
  • Mentat
    Anonym (Hoppsan) skrev 2024-10-13 18:01:17 följande:
    Okej.
    Åtminstone fallet Carin Jämtin är betydligt värre än KillBill (som vanligt) vill låtsas om: Efter valet 2022 stod det klart att Sverige skulle få en borgerlig regering. I december 2022 beslutade Jämtin att skriva kontrakt på 5 år med organisationer som står (s) nära, bara ett par dagar innan regeringen skrev ett nytt regleringsbrev där myndigheten uppmanades att inte skriva kontrakt på mer än 1 år. Till yttermera visso undertecknades dessa kontrakt inte förrän i mars 2023, alltså långt efter att Jämtin fått ett nytt regleringsbrev att förhålla sig till.

Det har dock inte blivit någon följetång av detta i media. 
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-10-13 21:21:33 följande:
    Nyckelmeningen här är "bara ett par dagar innan regeringen skrev ett nytt regleringsbrev där myndigheten uppmanades att inte skriva kontrakt på mer än 1 år" . Carin Jämtin förhöll sig alltså till de regelverk som gällde när besluten fattades. Det är också datum för myndighetens beslut som är viktigt (och inte datum för när avtalet med biståndsorganisationerna sedan undertecknas). 

Jag tror att det är det jag skriver ovan som är anledning till att media inte skrivit så mycket om saken.   De flesta tidningar har nämligen insett att det handlar om ett spinn från M och SD. 
    Må vara att regeringen inte hade formellt utfärdat regleringsbrevet men signalerna från regeringen var tydliga redan innan det: Biståndet skulle ses över, minska och framför allt effektiviseras. Jämtin fattade snabbt beslut som stäckte sig in i nästa mandatperiod och såg därmed till att vad regeringen är ville ändra på skulle det inte kunna genomföras denna mandatperiod.

Exakt vem som sysslar med spinn tror jag de flesta har insett för länge sedan.
  • Mentat
    Anonym (Hoppsan) skrev 2024-10-15 19:34:11 följande:

När det inte går att skydda vittnen utan att vittnen måste göra ett stort avkall på sitt liv, vad drycker du att S borde göra? 

Tänk att det har gått så långt att vittnen inte vågar vittna, det är gängen som har kontroll. 

Vilket val har vittnena? Ska vittnena behöva lämna sitt hem, vänner och familj för ett gängen hotar vittnena till livet? Är det rättvisa?

Det har ju gått så långt att vi inte kan ha ett öppet samhälle.

Om (s) hade lagt fram förslaget först och regeringen sedermera tyckt att det var en bra idé hade KillBill höjt förslaget till skyarna...
  • Mentat
    Rataxes skrev 2024-10-20 11:15:19 följande:

Är detta även Partiets officiella hållning?

Skolpolitiker i det socialdemokratiska skyltfönstret, kalifatet al-Malmö. 

I Sverige kan man ju säga vad man tycker. Så icke i Gaza, Iran etc.
  • Mentat
    Rataxes skrev 2024-10-24 13:09:52 följande:
    Utsläppen av CO2-ekvivalenter har minskat med 30% sedan 2008, trots att den MP-styrda S-retarderingen förde en politik som medförde stängning av 4 reaktorer.
    Framför allt sätter media aldrig in svenska utsläpp i ett sammanhang: De är lägre / capita än i de flesta industriländer, till stor del tack vare den framsynta satsningen på kärnkraft. Kina, med ca 1400 milj människor, gick om Sverige i utsläpp / capita redan 2009. Det gav dock inga rubriker i media.

Vad vi kan göra som skulle kunna ge global påverkan är att satsa på forskning.
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-11-02 10:05:36 följande:

Varför saknas arkitekterna bakom Plastpåse skatten dvs regeringspartiet Liberalerna på bilden och varför är personerna på bilden så glada?  Efter det att skatten på plastpåsar tagits tagits bort så är priset för en plastpåse i detaljhandeln ca 4 kr så de enda som har anledning att skratta är nog ägarna till landets livsmedelsbutiker..

Plastpåseskatten var direkt löjlig: Dels omfattade den de tygpåsar som åtminstone ICA tog fram som ersättning och dels gjorde den att när man kom på att man glömt ta med sig påse hemifrån så köpte man i stället en rulle påsar, som inte omfattades av skatten.

Om man vill lägga skatt på plast bör den ju gälla all plast och bara plast.
  • Mentat
    nihka skrev 2024-11-02 10:35:03 följande:
    Då kunde man justera lagen istället för att ta bort den.  Men det är inte SD intresserade av utan de har gjort den här frågan till ett slagträ mot miljöpartiet och yrar om att pensionärer fått bära sina matvoror i famnen. Nu när plastpåsarna inte längre kostar 7 kronor utan 4 kronor inbillar man sig tydligen att pensioärer kommer att börja ha råd med att köpa plastpåsar i kassan igen.
    Att man tar bort en usel skatt som inte fungerar är utmärkt. Om, vilket inte är givet, man vill införa skatt på plast bör man utreda hur den skall formuleras och det tar tid. 

Vad (sd) sysslar med är inget jag har gått in på.
  • Mentat
    nihka skrev 2024-11-02 11:33:39 följande:
    Fast den har funkat. Mängder av människor har valt att använda tygkassar och andra flergångskassar eller återanvänt plastpåsar. Bra vanor som många tar med sig. 

Det har funnits åratal att utreda sedan man lovade att ta bort plastpåseskatten, men intresset saknas. Annars hade det funnit en ny lagstiftning på plats så fort den gamla togs bort. Det viktiga för främst SD var att markera mot oppositionen.
    Allt på denna jord handlar inte om (sd). Min kritik handlar om skatt på tygkassar och skattebefrielse på kassar på rulle, så som jag skrev ovan. Inkonsekvent.
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-11-03 10:05:23 följande:

Vi har känt till att vården har gått på knäna sedan början av 2023 och ändå har den SD-styrda (M/KD/L) regeringen prioriterat skattesänkningar på snus före att ge vården bättre resurser. Då blir det så här.

Sverige behöver en ny regering.

sverigesradio.se/artikel/varden-drojde-90-arig-man-blev-forlamad

Att höja skatten på cigarretter och sänka den på snus borde gynna folkhälsan. Må vara att snus inte är nyttigt men det är bra mycket bättre än rökning.

Vården har gjort felbedömningar oberoende av vilken regering vi har haft.
  • Mentat
    nihka skrev 2024-11-03 11:45:43 följande:
    Och min kritik handlar om att SD använder sig av signalpolitik och sätter käppar i hjulet för miljöarbete.
    Helt OK, kritisera dem som vanligt om du vill. Det är dock off topic om du citerar mina inlägg
  • Mentat
    nihka skrev 2024-11-04 05:49:51 följande:
    Ja du. I en tråd som handlar om riksdagsvalet 2026 är kopplingar till SD och deras ovilja att adressera miljöfrågor högst on topic.
    Javisst, skriv om dem i tråden du. När du citerar mina inlägg vore jag dock tacksam om du kunde förhålla dig till vad jag skriver. 
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-11-16 13:30:05 följande:
    Nu pratar vi om olika saker. Taket i Högkostnadsskyddet höjs med 50 kr vid årsskiftet. Det handlat om en automatisk höjning som är kopplad till prisbasbeloppet.   Det är inget som regeringar brukar ändra på inte heller den SD styrda regeringen).

....
    Lustigt, när det är den automatiska uppräkningen av elskatten det gäller går KillBill i taket om hur usel regeringen är som höjer skatten....Flört
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-11-16 17:41:17 följande:
    Jag tror att de som röstade på högern och SD som  gick till val på att sänka elskatten håller sig för skratt. Ingen sänkning har det blivit utan bara automatiska höjningar..
    En del av oss minns hur det var under regeringens första år: Ett hysteriskt ylande om den automatiska höjningen av bensin- och dieselskatten och ropande på svikna vallöften etc.

Efter nyår 2024, då dieselpriserna i ett slag sjönk med 4,30 så att Sverige numera ligger nära genomsnittet i EU i stället för att ha världens näst högsta dieselpris, började vänstern plötsligt tala om något annat.
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-11-16 20:15:09 följande:
    Du får det att låta som att SD och regeringen höll sitt vallöfte. De gjorde man inte. SD lovade att sänka Dieselpriset med 10 kronor och bensinen med 6,50. KD med Kristdemokraterna utlovade nio kronor billigare diesel och fem kronor billigare bensin.

Facit blev att dieselpriset sjönk med drygt 5 kronor per liter. Bensinpriset sjönk med drygt 2,50 kronor per liter. All övrig prissänkning beror på sänkta världsmarknadspriser och hade kommit svenska folket till del utan den SD-styrda  (M/KD/L) regeringen..
    Vad (sd) kan ha lovat är inget som regeringen kan ta ansvar för och definitivt inte jag. Med en fortsatt vänsterregering hade ju reduktionsplikten höjts ytterligare och priserna stigit långt mer än världsmarknadsdito.

Regeringen levererade. Jag är mycket nöjd med att vi fick bort vänsterregeringen.
  • Mentat

Javisst, opinionsundersökningar visar just nu en ledning för vänstern. Det är inget ovanligt att oppositionen leder mellan valen. På valdagen ville dock en majoritet slippa vänsterregeringen.

Svar på tråden Riksdagsvalet 2026