Challenger skrev 2024-06-22 17:05:21 följande:
Därför att det var precis vad ANC gjorde. Återigen - läs vad jag citerade från wikipedia. Av någon anledning har du fått för dig att jag skrivit att alla de hundratals som ANC mördade i sina attentat skulle skett vid ett och samma tillfälle. Något jag aldrig hävdat, men spelar ju egentligen ingen roll för sakfrågan om de kidnappat 400 personer på en dag och mördat dem, eller om de dagligen under 400 dagars tid kidnappat en person och mördat denna. Resultatet blir ju precis detsamma.
Att du likställer de norska och franska motståndsrörelserna under andra världskriget med terrorism är ju däremot lite intressant. Som någon ovan hur skrev. Det är nog inget du bör nämna högt i Frankrike!
Nej det var inte vad ANC gjorde. Du skriver ordagrant "Har aldrig hört talas om att norska motståndsmän helt random tillfångatog hundratals norska civila och satte eld på dem för att sätta press på den norska ockupationsregeringen".
Nyckelordet här är random. ANCs attacker var inte riktade mot slumpmässiga mål utan mot mål som skulle skada representanter för apartheidförtrycket samt personer som sågs som kollaboratörer med apartheidregimen.
I väpnade konflikter drabbas ibland oskyldiga (även under andra världskriget hände det att civila oskyldiga människor dödades) utan att det var syftet. ANC (liksom motståndsrörelserna under andra världskriget) tar idag avstånd från aktioner som drabbat civila oskyldiga människor (i Sydafrika kom ursäkterna under den s.k. Truth and Reconciliation Commission, TRC som inrättades efter det att aparthedregimen föll)
Längre ner på Wikipediasidan som du länkar till kan du läsa att Sammanlagt hade 80 personer dött i ANC:s attacker mellan 1976 och 1986, varav hälften vita. Därtill kommer de hundratals mördade ?kollaboratörerna?. Offren för regeringens aktioner uppgår till tusentals dvs Regeringens (apartheidregimens) våld mot den svarta befolkningen resulterade i många fler dödsoffer än ANC .