• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • stallet90
    stallet90 skrev 2025-02-15 14:46:07 följande:

Det bästa vore om mp åker hur. Då skulle jag nästan vara positiv till socialdemokratskt styre. MP är tuvan som lasset Sverige riskerar att fällas av

mp är helt enkelt satan själv
  • klyban
    stallet90 skrev 2025-02-15 14:46:37 följande:
    mp är helt enkelt satan själv

Ditt tyckande ger vi inget för, saklighet är en annan femma.
    Men sakligheten saknas uppenbarligen, så antar det är bara ett tyckande och bara krasst inser det är helt säkert agendan som är orsaken.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • stallet90
    klyban skrev 2025-02-15 15:24:27 följande:

Ditt tyckande ger vi inget för, saklighet är en annan femma.
    Men sakligheten saknas uppenbarligen, så antar det är bara ett tyckande och bara krasst inser det är helt säkert agendan som är orsaken.

Det finns många skäl att ogilla mp: påskyndande av nedstängning av kärmkraft, aktivistisk inställning till invandring, bortbyggnad av parkeringsplatser i centrum, aktivistisk inställning i könsfrågor osv. 

På detta har de också överdrivet stort inflytande på svensk politik. Tom Reinfeldts regering hade de  inflytande över. Det var bättre på den tiden Göran Persson höll dem kort. Fattar egentligen inte hur mp kan vara mer respekterade än V, som jag föredrar alla dagar i veckan. 

Ska sägas att även fast jag har en hätsk ton, har jag inget emot folk som röstar på mp, de är ofta ok människor. De vill att vi tar tag i klimatpolitiken på riktigt. Jag tror dock de har en för idealistisk och önskedrömmaktig bild av verkligheten. För att kunna föra en effektiv miljöpolitik tror jag att vi måste ha någorlunda stabilitet i samhället, något jag tycker mp alltid undergräver.
  • klyban
    stallet90 skrev 2025-02-15 16:00:34 följande:
    Det finns många skäl att ogilla mp: påskyndande av nedstängning av kärmkraft, aktivistisk inställning till invandring, bortbyggnad av parkeringsplatser i centrum, aktivistisk inställning i könsfrågor osv. 

På detta har de också överdrivet stort inflytande på svensk politik. Tom Reinfeldts regering hade de  inflytande över. Det var bättre på den tiden Göran Persson höll dem kort. Fattar egentligen inte hur mp kan vara mer respekterade än V, som jag föredrar alla dagar i veckan. 

Ska sägas att även fast jag har en hätsk ton, har jag inget emot folk som röstar på mp, de är ofta ok människor. De vill att vi tar tag i klimatpolitiken på riktigt. Jag tror dock de har en för idealistisk och önskedrömmaktig bild av verkligheten. För att kunna föra en effektiv miljöpolitik tror jag att vi måste ha någorlunda stabilitet i samhället, något jag tycker mp alltid undergräver.

MP hade den önskan, dock inget som de gjort som ändrat något i varför man inte renoverade vissa reaktorer.
    Det var pga stora förluster och sjukligt billig el och ett affärsbeslut.

Och vara för miljö och klimat är inget fel i sig eller alls, och det är inte där MP har problem.
    Utan deras problem har varit en konstig syn på andra saker, som faktiskt de övergett en del nu.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • KillBill
    KillBill skrev 2025-02-16 11:16:08 följande:

Sveriges statsminister är en av orsakerna till att Sverige blivit mer korrupt de senaste åren. Först rekryterade Ulf Kristersson kompisen  Anna Kinberg Batra sedan kompisen Henrik Landerholm och nu rekryterar han kompisen Irene Svenonius..

www.gp.se/politik/regeringen-gav-svenonius-jobb-som-inte-fanns.e3d5abce-eddb-464b-bfc4-14dee36b53e3

Läs!

www.sydostran.se/2025-02-14/det-moderata-fiffelsverige/

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Råger)

Undrar vilka poster VPK får ? 

Vad kan Nooshi Dadgostar vara lämplig för ? Utrikesminister ?

Hirvonen blir garanterat Justitieminister, hon har ju en halv jur.kand.

• KillBill
    Anonym (Råger) skrev 2025-02-19 13:52:11 följande:

Du verkar hopplöst dåligt påläst. Har fastnat i det förgångna?  Det är  35 år sedan ett parti med namnet VPK satt i riksdagen.

På den tiden (1990) hade Sverigedemokraterna tydliga kopplingar till nazism och fascism. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • klyban
    KillBill skrev 2025-02-16 12:08:35 följande:
    Läs!

www.sydostran.se/2025-02-14/det-moderata-fiffelsverige/

Faktiskt lärt mig detta på ett lite annorlunda sätt, och vart moralen vandrar i Sverige.
    Och detta i spelet Counterstrike och hur jag sett svenska fuskare har ökat rejält, de är fortfarande få i jämförelse med andra länder.
    Men en klar ökning helt klart.
    Och här är ryssar sämst i klassen helt klart, och där förekommer även en extrem korruption.

Kanske en rätt annorlunda sak och se detta på, men något jag sett ske under åren och sakta men säkert.
    (Och att fuska är det mest patetiska någon kan göra.)

• klyban

VPK kan inte få några poster, och har inte kunnat detta på 35år.

Ser ut som du tror att V kommer få en massa ministerposter 2026.

Men vad är det för fel om det och om de ska få så många ministerposter, så har ju folket berättat för oss att det är så de vill.

Du vet något som heter demokrati, sen om det är bra eller inte, det har jag inte lagt någon vikt på alls.

• Mentat
    klyban skrev 2025-02-19 15:18:15 följande:

VPK kan inte få några poster, och har inte kunnat detta på 35år.

Ser ut som du tror att V kommer få en massa ministerposter 2026.

Men vad är det för fel om det och om de ska få så många ministerposter, så har ju folket berättat för oss att det är så de vill.

Du vet något som heter demokrati, sen om det är bra eller inte, det har jag inte lagt någon vikt på alls.

Enligt det här resonemanget anser tydligen klyban att (sd), som är långt större än (v), borde ha ministerposter. Jaja, om det är bra eller inte, det har jag inte lagt någon vikt på alls...
  • klyban
    Mentat skrev 2025-02-19 17:29:01 följande:
    Enligt det här resonemanget anser tydligen klyban att (sd), som är långt större än (v), borde ha ministerposter. Jaja, om det är bra eller inte, det har jag inte lagt någon vikt på alls...

Nej, det är den användaren som tror V kommer få en massa ministerposter, inte jag.(Eller vänta lite, VPK ska få en massa ministerposter som inte existerat på 35år vad som det var.)

Varför blandar du in SD i denna användares fantasi för?

Och det är bara du som anser, komiskt slut dock och att du inte lagt något vikt på alls.
    Det är ju trots allt dina ord, och jag berättade det tokiga och ingen vikt på nått annat.(Och ändå ministerposter på SD, låter som det VERKLIGEN lagt vikt här av dig....)

Kanske du missade att VPK skulle få massa ministerposter, kanske partiet ska få existera först eller?

• Mentat
    klyban skrev 2025-02-19 21:24:32 följande:

Nej, det är den användaren som tror V kommer få en massa ministerposter, inte jag.(Eller vänta lite, VPK ska få en massa ministerposter som inte existerat på 35år vad som det var.)

Varför blandar du in SD i denna användares fantasi för?

Och det är bara du som anser, komiskt slut dock och att du inte lagt något vikt på alls.
    Det är ju trots allt dina ord, och jag berättade det tokiga och ingen vikt på nått annat.(Och ändå ministerposter på SD, låter som det VERKLIGEN lagt vikt här av dig....)

Kanske du missade att VPK skulle få massa ministerposter, kanske partiet ska få existera först eller?

Mitt inlägg handlade om logik och de tre sista styckena var din text. Om du inte begriper logiken efter att ha läst dem igen kommer nog poletten aldrig att trilla ner
  • klyban
    Mentat skrev 2025-02-19 22:18:51 följande:
    Mitt inlägg handlade om logik och de tre sista styckena var din text. Om du inte begriper logiken efter att ha läst dem igen kommer nog poletten aldrig att trilla ner

Det enda dessa meningar var för, att inget vikt hade lagt in i annat som tex om det är bra eller inte om ministerposter.

Och du pratar om logik och inte fattar så enkla saker, kan du berätta vad det är om.
    Eller blev du arg av andra anledningar?

Det var trots inte jag som påstod att VPK skulle få ministerposter och ett parti som inte funnits på 35år.
    Vill du försöka igen?
    Men tänk på att vi alltid hamnar med VPK och en annans påstående om ministerposter, som komiskt nog inte har ett skit med SD och göra och hur stora eller små partier är.
    Och undra om den polletten ens finns för dig, för det verkar som att du låtsas om att det inlägget inte finns och att det var en annan som sade detta.

Så vill du försöka igen, för jag tycker sånt här är riktigt roligt att svara på.

• Rataxes

Att ett parti officiellt har slutat kalla sig kommunistiskt innebär inte att kommunismens smutsiga byk är borta från partiet. En av deras ledande företrädare kallade sig under 2000-talet för stolt kommunist. Bara ett exempel...
    Partiet sitter fortfarande i samma högkvarter som betalades med blodspengar från sovjetunionen.
    Diskuterar inte med angivarkryp.
  • Mentat
    klyban skrev 2025-02-20 06:12:43 följande:

Så vill du försöka igen, för jag tycker sånt här är riktigt roligt att svara på.

Nej, varför skulle jag försöka på nytt när du uppenbarligen är totalt oemottaglig?
  • klyban
    Mentat skrev 2025-02-20 07:19:25 följande:
    Nej, varför skulle jag försöka på nytt när du uppenbarligen är totalt oemottaglig?

Får tydligen ge samma text igen, och att du du nu flyr berättar för mig du nu insett att det blev tokigt för dig.
    Och förväntar mig icke svar om och om igen om du orkar, jag har ändlöst tålamod och kommer samtligt berätta hur fel det blev för dig och när du valde fly ifrån vad jag sade.

"Det enda dessa meningar var för, att inget vikt hade lagt in i annat som tex om det är bra eller inte om ministerposter.

Och du pratar om logik och inte fattar så enkla saker, kan du berätta vad det är om.
    Eller blev du arg av andra anledningar?

Det var trots inte jag som påstod att VPK skulle få ministerposter och ett parti som inte funnits på 35år.
    Vill du försöka igen?
    Men tänk på att vi alltid hamnar med VPK och en annans påstående om ministerposter, som komiskt nog inte har ett skit med SD och göra och hur stora eller små partier är.
    Och undra om den polletten ens finns för dig, för det verkar som att du låtsas om att det inlägget inte finns och att det var en annan som sade detta.

Så vill du försöka igen, för jag tycker sånt här är riktigt roligt att svara på."

Eller ska vi bara inse att du glömt logiken och sakligheten.
    'Läste du ens inlägget jag skrev?
    Eller hur inbillade du dig VPK skulle finnas idag och få ministerposter, du vet logiken om något som dog 35år sedan?

• Mentat
    klyban skrev 2025-02-20 14:30:30 följande:

[repeat]

Du begrep alltså inte mitt inlägg. Alternativt gjorde du det men vill försöka skyla över det med att initiera ett långrandigt tjafsande. Inget nytt på den fronten. Jag har f.ö. inte skrivit ett ord om VPK, du verkar ha förväxlat mina inlägg med någon annans.
  • klyban
    Mentat skrev 2025-02-20 17:54:46 följande:
    Du begrep alltså inte mitt inlägg. Alternativt gjorde du det men vill försöka skyla över det med att initiera ett långrandigt tjafsande. Inget nytt på den fronten. Jag har f.ö. inte skrivit ett ord om VPK, du verkar ha förväxlat mina inlägg med någon annans.

Du svarade på ett inlägg om något som inte existerat på 35år och ministerposter som skulle ske.
    Vill du försöka igen?

För inget du säger nu har något med detta och göra, du verkar bara arg och irriterad över att inga ministerposter till VPK kommer ske.(Och av den uppenbara anledningen att de inte ens existerar längre eller gjort på 35år.)
    Och SD, ja, det är det mest irrelevanta man kan hitta i vad jag svarade på, och att jag inte lagt en vikt på om det är bra eller dåligt, utan bara fakta.

Förstår det blev komiskt för dig, men prata om annat är inte till din hjälp.

Svar på tråden Riksdagsvalet 2026