• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • klyban
    Rataxes skrev 2025-01-27 12:53:40 följande:
    Apropå obildade:
    För den som inte minns, sa Ruben Östlund 2018 att man måste göra en film om Förintelsen för att vinna Oscar p.g.a. "judiskt inflytande". Han sprider en myt om judars makt i film, samtidigt som han kritiserar andra för att vara "obildade".
    Även Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA) kritiserade Ruben Östlunds uttalande om judiskt inflytande i Hollywood som en antisemitisk myt.
    Inget du skriver där ens snuddar om politiken och valet, och hjälper inte något om kulturministerns inkompetens.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Mentat
    Rataxes skrev 2025-01-27 12:53:40 följande:
    Apropå obildade:
    För den som inte minns, sa Ruben Östlund 2018 att man måste göra en film om Förintelsen för att vinna Oscar p.g.a. "judiskt inflytande". Han sprider en myt om judars makt i film, samtidigt som han kritiserar andra för att vara "obildade".
    Även Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA) kritiserade Ruben Östlunds uttalande om judiskt inflytande i Hollywood som en antisemitisk myt.
    Judehatet har verkligen blommat ut det senaste året, ofta under täckmanteln "antisionism"! 
  • Rataxes
    Mentat skrev 2025-01-27 13:32:43 följande:
    Judehatet har verkligen blommat ut det senaste året, ofta under täckmanteln "antisionism"! 
    Vanligt förekommande på de så kallade "kultursidorna" i slaskpressen.
    Diskuterar inte med angivarkryp.
  • Mentat
    Rataxes skrev 2025-01-27 13:56:26 följande:
    Vanligt förekommande på de så kallade "kultursidorna" i slaskpressen.
    Ja, fast det är ju för att kultursidorna är vänsterinriktade. Jag kan verkligen inte förstå hur det har kunnat bli en vänsterståndpunkt att stödja en rörelse som behandlar kvinnor som boskap, kastar homosexuella från hustak och mördar den som inte längre vill tro på en Gud? Hur får man ihop det med vänstersympatier?
  • KillBill
    Mentat skrev 2025-01-27 15:41:10 följande:
    Ja, fast det är ju för att kultursidorna är vänsterinriktade. Jag kan verkligen inte förstå hur det har kunnat bli en vänsterståndpunkt att stödja en rörelse som behandlar kvinnor som boskap, kastar homosexuella från hustak och mördar den som inte längre vill tro på en Gud? Hur får man ihop det med vänstersympatier?
    Nej, det är märkligt av dig att koppla fundamentalistisk religionsutövning till vänstersympatier eftersom det inte finns någon sådan koppling. Tvärtom är fundamentalistisk religionsutövning, oavsett om den är kopplad till kristendomen, islam eller judendomen, ett uttryck för konservativa värderingar som ligger till höger på den politiska skalan.

Jag har dock märkt att många högersympatisörer har våta tankar om att det skulle vara på det sättet men det är ju inte sant bara för det.. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Padirac
    Mentat skrev 2025-01-27 15:41:10 följande:
    Det var ju tråkigt att du anser kan se att de konservativa inte har förmågan till kultur och bildning kvar längre. Obestämd

De konservativa måste väl då någonstans på vägen tappat bildningsideal och intresse för människors kulturella kreativitet och förmågor.

Kanske är oförmågan mest framträdande hos de radikalkonservativa och den reaktionära högern som motsätter sig allt som inte speglar deras egna föreställningar och världen och människor och menar a untt en bred mångfald av kulturella uttryck är vänsterliberal kultur marxism?

En mycket rak fråga Mentat.  Hur skulle kultursidorna se ut om de var högerinriktade? 

En till mycket rak fråga Mentat. Vad kännetecknar en kultursidan som är vänsterinriktad?
  • Mentat
    Padirac skrev 2025-01-27 18:33:51 följande:
    Det var ju tråkigt att du anser kan se att de konservativa inte har förmågan till kultur och bildning kvar längre. Obestämd

En mycket rak fråga Mentat.  Hur skulle kultursidorna se ut om de var högerinriktade? 

En till mycket rak fråga Mentat. Vad kännetecknar en kultursidan som är vänsterinriktad?
    1 Det har jag över huvud taget inte påstått. Fria fantasier från din sida.

2 Vet inte riktigt hur den skulle se ut, jag har nog inte sett någon. I mätningen av journalisters partisympatier, som nu börjar bli gammal men det finns väl inget som tyder på någon större förändring, framgick det ju att journalister till drygt 75% stod till vänster med högre andel än så och, om jag minns rätt högst av alla, när det gällde kulturjournalister. Det framgår i beskrivningen av samhället, t.ex Lokko, och Åsa Linderborg drev ju länge vad som närmast var en extra ledarsida i kulturdelen. Finns säkert otaliga exempel på hur deras egen politiska hållning lyser igenom.
  • Mentat
    KillBill skrev 2025-01-27 18:07:14 följande:
    Nej, det är märkligt av dig att koppla fundamentalistisk religionsutövning till vänstersympatier eftersom det inte finns någon sådan koppling. Tvärtom är fundamentalistisk religionsutövning, oavsett om den är kopplad till kristendomen, islam eller judendomen, ett uttryck för konservativa värderingar som ligger till höger på den politiska skalan.

Jag har dock märkt att många högersympatisörer har våta tankar om att det skulle vara på det sättet men det är ju inte sant bara för det.. 
    Vänsterpartiet har haft en hel drös med medlemmar som stöttat PFLP, det var även partiets officiella hållning en gång. Möjligt att Dadgostar ändrat på det men nog finns det gott om stöd kvar inom partiet. Det har uppenbarligen gått dig förbi.
  • RebeckaZ70
    Mentat skrev 2025-01-27 19:43:32 följande:
    Vänsterpartiet har haft en hel drös med medlemmar som stöttat PFLP, det var även partiets officiella hållning en gång. Möjligt att Dadgostar ändrat på det men nog finns det gott om stöd kvar inom partiet. Det har uppenbarligen gått dig förbi.
    Vänsterns Nooshi Dadgostar är inte välkommen till ceremonin på förintelsens minnesdag.
    Man accepterar antisemitism i partiet, enligt Aron Verständig.
    Am Israel Chai
  • Padirac
    Mentat skrev 2025-01-27 19:41:05 följande:
    1 Det har jag över huvud taget inte påstått. Fria fantasier från din sida.

2 Vet inte riktigt hur den skulle se ut, jag har nog inte sett någon. I mätningen av journalisters partisympatier, som nu börjar bli gammal men det finns väl inget som tyder på någon större förändring, framgick det ju att journalister till drygt 75% stod till vänster med högre andel än så och, om jag minns rätt högst av alla, när det gällde kulturjournalister. Det framgår i beskrivningen av samhället, t.ex Lokko, och Åsa Linderborg drev ju länge vad som närmast var en extra ledarsida i kulturdelen. Finns säkert otaliga exempel på hur deras egen politiska hållning lyser igenom.
    Du hör inte till dem som i andra trådar driver frågan om att det är vad som skrivs och inte vem som skriver som spelar roll?

Tomte
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026