Vänskaplig förälskelse eller mer?
Anonym (Funderar) skrev 2023-05-12 10:08:33 följande:
Vänskaplig förälskelse eller mer?
Hej!
Har ju förstått och läst mig till att en i början av en vänskapsrelation kan känna det som en "förälskelse". Men hur ska en veta om det är mer än vänskapligt?
I mitt fall gäller det nu en vän av samma kön. Jag har haft liknande starka känslor kopplat till några andra vänner (också samma kön) genom åren, men har då inte reflekterat över om det skulle vara något mer än vänskapliga känslor från mitt håll. Personerna är idag nära väldigt betydelsefulla vänner för mig.
Det som skiljer den här gången är att vännen i fråga är bi och det har medfört att jag funderat en del och kanske tillåtit mig själv att fantisera/leka med tankarna på ett annat sätt än tidigare.
Kanske har jag inte funderat tidigare då vi alla varit straighta och levt i förhållanden? Jag vet inte....
Hur ska jag veta om "förälskelsekänslorna" är vänskapliga eller mer?
För mig ligger skillnaden i om förälskelsekänslorna är vänskapliga eller romantiska i att om jag har ett annat intresse än ren vänskap så finns personen i tankarna på andra plan, och jag tänker mycket på personen, visualiserar oss tillsammans, analyserar om hen kan ha ett intresse. Ser på personen med med en längtan om mer än vänskap.
Jag kan helt enkelt tänka mig mer än vänskaplig närhet. Det finns en kemi och en attraktion för personen ?