Inlägg från: Anonym (Förtvivlad mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förtvivlad mamma)

Son med ADHD, kissar vid sin XBOX

Jag har en 10-årig son med ADHD. Jag känner mig helt förtvivlad. Min son har spelat XBOX i spelrummet i källaren och där har han även kissat. I soffan och på golvet. Upprepade gånger. Alltså för att han varit så uppspelt när han spelat så han valt att inte lämna rummet när han varit kissnödig, utan han har gjort det i samma rum. Han kissar fortfarande i sängen ibland, det är ju inget han kan rå för, så han sa att det hände när han somnade till. Men pga att jag gjort rent och det börjat lukta igen så frågade jag honom idag om han kissat med flit. Om och om igen sa han nej. Men sen sa han som det var. Han har gjort det. Flera gånger dessutom.

Jag blir så förtvivlad för det känns så galet. Jag kan förstå att man blir uppspelt och inte vill lämna något roligt, men att sen ta steget och kissa i ett rum på golv/soffan, det är ... jag vet inte ens vad jag ska skriva. Känner mig så ledsen. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag känner så tydligt att han inte förstår att det är fel.

Rent generellt med ADHD så är det en otrolig energi och fart, impulsivitet, knas som händer hela tiden (fast inte som det här med kisset). En hur fin kille som helst, alltid med ett stort leende på läpparna. Kramgo, mysig. Smart. Men han saknar lite empati, det är som att det kommer men inte är helt åldersadekvat ännu.

Undanber mig negativa/elaka kommentarer. Jag söker vänligsinnade förslag på lösningar och/eller någon som upplevt något liknande med sitt barn. Eller bara en omtanke/lite stöd. Hjärta

• Svar på tråden Son med ADHD, kissar vid sin XBOX
    Spucks skrev 2023-05-11 22:23:21 följande:

Jag tycker det är ett sjukt beteende och ADHD borde inte vara en ursäkt för det. Han visar tydlig att han inte klarar av att hantera sitt spelande, kanske det tom handlar om ett beroende.
    Flyttar X-boxen till vardagsrummet, sätt tidsgränser ifall ni inte har dem och sätt tydliga regler, som att x-boxen kommer att försvinna om han beter sig oacceptabelt pga spelandet.

Han erkände tidigare ikväll och jag är liksom fortfarande nästan lite i chock. Känns typ som BUP dags, jag blir genuint orolig för honom. Absolut, det blir ingen mer XBOX om detta händer igen. Har pratat med honom ikväll när han sa hur det var, och ska prata med honom igen, det blir många samtal om detta. Jag m å s t e liksom nå fram med budskapet. Detta kan helt enkelt inte hända igen. Men kan liksom helt enkelt inte göra så här. Att en 2-åring skulle göra en sån grej är en sak, men när han är 10 år så är man ju så oerhört mycket äldre. Som sagt, är fortfarande lite chockad här.  
    Anonym (Blixten) skrev 2023-05-11 22:32:05 följande:

ADHD har inget med detta att göra. 

Jag förstår att man gärna söker förklaring i NPF, men så enkelt är det inte. 
    Ni föräldrar är de som bestämmer och jag tror snarare att han mår bättre av att inte sitta fastklistrad vid en skärm hela tiden. Särkilt inte med den diagnosen. 

Han gör det för att han får ut något av det. Så brukar det vara med avvikande beteende. Något får honom att må bra av det. 

Det stämmer nog att jag söker förklaring i NPF. Det är fortfarande så nytt för mig. Jag försöker hitta förklaringar, för det känns så orimligt. Men absolut, det blir avsevärt mindre skärm framöver.
    Anonym (X) skrev 2023-05-11 22:30:32 följande:

Jag hade tagit bort soffan och ställt dit en trästol en period. Om det luktade igen hade jag tagit bort xboxen helt och hållet. Om det inte sköts får han inte ha det. Enkelt.

Sen hade han fått städa upp kisset själv (även om jag i efterhand gjort det ordentligt såklart).

Han ska absolut vara med och städa upp. Men jag funderar liksom på hur jag ska få honom att just "förstå" också. Jag känner inte att han liksom verkligen insåg/förstod att det var fel. Det var som att det var praktiskt för honom. (Jag får ont i magen.   )
    Polyrytm skrev 2023-05-11 22:41:51 följande:

Fixa en potta till honom. Det där växer bort med tiden.

Tack, jag fick ändå lite hopp av detta. Visst, det växer ju bort med tiden. Det blir nog inte just nån potta, han måste kunna ta sig till toan, det finns en på samma våning. Men det gav ändå lite lugn med perspektivet. 
    Anonym (f) skrev 2023-05-11 22:36:52 följande:

ADHD kan ställa till det rejält med förmågan att kunna slita sig även om detta är över gränsen men också ett barn.

Finns många fördelar med att ha en hobby, med ADHD kan spelandet verka lugnande. Åtgärder bör införas men att ta bort spelandet lär inte lösa mycket.

Håller med, han fullkomligt älskar spelet, så att ta bort det helt känner jag inte heller är lösningen. Gäller att hitta någon balans. Sen kan det här ju inte hända igen, det går bara inte. Jag måste försöka få honom just att ta in att så här gör man bara inte.
    Elin P skrev 2023-05-11 22:49:40 följande:

Är själv mamma till barn med NPF. Helt klart är ju detta ett problembeteende och det låter som att din son är sen i sin mognad också. Jag skulle gjort följande:

- Satt upp mycket tydliga regler med schema när det är OK att spela, så din son vet. Han mår bra av rutiner och struktur.
    - Tagit undan Xbox och att din son ska gå och kissa innan spelandet. Sedan får han säga till en vuxen och denne tar fram spelet.
    - Vid spel mer än någon timme hjälper en vuxen till med påminnelse om att gå på toaletten. Sätt larm på tex mobilen som hjälpmedel om det behövs.
    - Om detta ej hjälper, bara spel tillsammans med en vuxen och på avgränsade tider.

Tack snälla, detta triggar tankar på lösningar. Jag har google wifi hemma, så kan kan ha internet till XBOX alltid pausat, förutom när han får spela, och att han kissar innan. Jag tror också på rutinerna och strukturerna. Känns som jag falerat lite där. Och ja, han är lite sen i sin mognad. 
    Anonym (Funktionshinder) skrev 2023-05-11 22:59:31 följande:

Adhd är ett funktionshinder så kissande beror helt klart på hans funktionshinder. Du kan inte räkna med att han ska bete sig åldersadekvat i alla situationer. Så du måste hjälpa honom att komma till rätta med det här. Genom att tex göra rutiner för kisspauser.

Att kräva att han ska städa upp som straff tror jag inte kommer att hjälpa, inte heller om man ser det som en konsekvens. Då är en bättre konsekvens att han inte får fortsätta spela om han inte tar kisspauser. Den konsekvensen hjälper honom att undvika att misslyckas, dvs kissa på fel ställe. 

Gå en kurs om adhd så du får bra verktyg. 

Jag förstår att ADHD är ett funktionshinder. Men det borde ju ändå kännas rimligt att han ändå förstår nu, när man pratar om det? Eller? Jag måste absolut gå en kurs så jag förstår bättre (det här är så nytt med ADHD för mig) vad som liksom är rimligt att han förstår, och hur jag ska göra på bästa sätt, inte bara när det gäller just det här. Det är så många saker som händer kring honom. Saker går alltid sönder på ett eller annat sätt.
    Så klokt sagt! Att ha konsekvenser som hjälper honom att undvika att misslyckas! Tack! Hjärta
    Elin P skrev 2023-05-11 23:08:38 följande:
    Håller absolut med. Tror också det beror på en kombination mellan att han är impulsiv och omogen så straff bör ha dålig eller ingen effekt. Bättre att jobba förebyggande och komma åt problemet den vägen. Med NPF ligger ett barn ca 30% efter jämnåriga i mognad generellt. Så fast han är 10 år kanske han i mognad är 6-7 år. Det är mycket vanligt vid NPF-diagnoser att barnet också har olika problem med kiss/bajs. Mina stora söner var inte riktigt torra på dagen förrän i 7-årsåldern och nattetid i mellanstadieåldern. Olyckor kunde ske ganska högt upp i åldern. Min 6-åring som har ADHD har fortfarande nattblöja. 

Så jag tycker inte det här är sjukt eller onormalt som en del skriver. Däremot ett problembeteende som ni behöver jobba med. Han kanske inte riktigt förstår att det är ett problem så som ni ser det.
    Tack för att du delar med dig. Det lugnar. Jag har alltid kännt att han betett sig som ett par år yngre. Även som liten så kom ex. talet igång senare. Han kissade varje natt tills han han var ca 6/7 år, då fick han Minirin utskrivet, ett år senare eller så när vi provade sluta så var det kiss betydligt mer sällan. Men även nu är det kiss lite då och då på natten. Dottern som ej har NPF har varit torr sen hon var 2 år. I skolan så säger pedagogerna väldigt ofta att de upplever att han inte förstår vad de säger. Alltså, han förstår språkligt, men att han inte riktigt förstår innebörden av vad de säger. Jag tänker på det du skriver om det här med kisset. Det är nog så, att han inte förstår problemet med "kiss med flit dagtid på fel plats" på samma sätt som jag. Puh! Det här är tufft! Jag är ensam förälder dessutom, så tufft när man inte kan bolla med den andra föräldern.
Svar på tråden Son med ADHD, kissar vid sin XBOX