• Anonym (Förtvivlad mamma)

Son med ADHD, kissar vid sin XBOX

Jag har en 10-årig son med ADHD. Jag känner mig helt förtvivlad. Min son har spelat XBOX i spelrummet i källaren och där har han även kissat. I soffan och på golvet. Upprepade gånger. Alltså för att han varit så uppspelt när han spelat så han valt att inte lämna rummet när han varit kissnödig, utan han har gjort det i samma rum. Han kissar fortfarande i sängen ibland, det är ju inget han kan rå för, så han sa att det hände när han somnade till. Men pga att jag gjort rent och det börjat lukta igen så frågade jag honom idag om han kissat med flit. Om och om igen sa han nej. Men sen sa han som det var. Han har gjort det. Flera gånger dessutom.

Jag blir så förtvivlad för det känns så galet. Jag kan förstå att man blir uppspelt och inte vill lämna något roligt, men att sen ta steget och kissa i ett rum på golv/soffan, det är ... jag vet inte ens vad jag ska skriva. Känner mig så ledsen. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag känner så tydligt att han inte förstår att det är fel.

Rent generellt med ADHD så är det en otrolig energi och fart, impulsivitet, knas som händer hela tiden (fast inte som det här med kisset). En hur fin kille som helst, alltid med ett stort leende på läpparna. Kramgo, mysig. Smart. Men han saknar lite empati, det är som att det kommer men inte är helt åldersadekvat ännu.

Undanber mig negativa/elaka kommentarer. Jag söker vänligsinnade förslag på lösningar och/eller någon som upplevt något liknande med sitt barn. Eller bara en omtanke/lite stöd. Hjärta

• Svar på tråden Son med ADHD, kissar vid sin XBOX
  • Spucks

Jag tycker det är ett sjukt beteende och ADHD borde inte vara en ursäkt för det. Han visar tydlig att han inte klarar av att hantera sitt spelande, kanske det tom handlar om ett beroende.
    Flyttar X-boxen till vardagsrummet, sätt tidsgränser ifall ni inte har dem och sätt tydliga regler, som att x-boxen kommer att försvinna om han beter sig oacceptabelt pga spelandet.

• Anonym (f)

Han måste kissa innan och ta paus varje halvtimme annars ryker spelandet.

Sen får han helt enkelt hjälpa till att rengöra soffan. Annars ställa dit en solstol som han får sitta i.

• Anonym (X)

Jag hade tagit bort soffan och ställt dit en trästol en period. Om det luktade igen hade jag tagit bort xboxen helt och hållet. Om det inte sköts får han inte ha det. Enkelt.

Sen hade han fått städa upp kisset själv (även om jag i efterhand gjort det ordentligt såklart).

• Anonym (Blixten)

ADHD har inget med detta att göra. 

Jag förstår att man gärna söker förklaring i NPF, men så enkelt är det inte. 
    Ni föräldrar är de som bestämmer och jag tror snarare att han mår bättre av att inte sitta fastklistrad vid en skärm hela tiden. Särkilt inte med den diagnosen. 

Han gör det för att han får ut något av det. Så brukar det vara med avvikande beteende. Något får honom att må bra av det. 

• Anonym (Mamma)

Kissa innan, sedan spel en timma.
    Att spela är ingen bra sysselsättning.

Spucks skrev 2023-05-11 22:23:21 följande:

Jag tycker det är ett sjukt beteende och ADHD borde inte vara en ursäkt för det. Han visar tydlig att han inte klarar av att hantera sitt spelande, kanske det tom handlar om ett beroende.
    Flyttar X-boxen till vardagsrummet, sätt tidsgränser ifall ni inte har dem och sätt tydliga regler, som att x-boxen kommer att försvinna om han beter sig oacceptabelt pga spelandet.

Han erkände tidigare ikväll och jag är liksom fortfarande nästan lite i chock. Känns typ som BUP dags, jag blir genuint orolig för honom. Absolut, det blir ingen mer XBOX om detta händer igen. Har pratat med honom ikväll när han sa hur det var, och ska prata med honom igen, det blir många samtal om detta. Jag m å s t e liksom nå fram med budskapet. Detta kan helt enkelt inte hända igen. Men kan liksom helt enkelt inte göra så här. Att en 2-åring skulle göra en sån grej är en sak, men när han är 10 år så är man ju så oerhört mycket äldre. Som sagt, är fortfarande lite chockad här.  
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (f)
    Anonym (Blixten) skrev 2023-05-11 22:32:05 följande:

Ni föräldrar är de som bestämmer och jag tror snarare att han mår bättre av att inte sitta fastklistrad vid en skärm hela tiden. Särkilt inte med den diagnosen. 

Han gör det för att han får ut något av det. Så brukar det vara med avvikande beteende. Något får honom att må bra av det. 

ADHD kan ställa till det rejält med förmågan att kunna slita sig även om detta är över gränsen men också ett barn.

Finns många fördelar med att ha en hobby, med ADHD kan spelandet verka lugnande. Åtgärder bör införas men att ta bort spelandet lär inte lösa mycket.

Anonym (Blixten) skrev 2023-05-11 22:32:05 följande:

Det stämmer nog att jag söker förklaring i NPF. Det är fortfarande så nytt för mig. Jag försöker hitta förklaringar, för det känns så orimligt. Men absolut, det blir avsevärt mindre skärm framöver.
  • Anonym (f)

Hur länge lämnas han själv med spelandet?

Svar på tråden Son med ADHD, kissar vid sin XBOX