Inlägg från: Anotherone |Visa alla inlägg
  • Anotherone

En ny studie visar att förskolan är bra för de flesta

Nu är ju inte barnomsorgen i Sverige anpassad för så små barn. De flesta kommuner har en gräns på 12 mån så det skulle ställa helt andra krav på personalen i barnomsorgen att ha hand om bebisar i princip.
    Jag personligen är glad över att mitt yngsta barn är på väg ur förskolan nu eftersom jag har kunnat följa vad som hänt inom sektorn sen mitt äldsta började förskola 2007. På storbarnsavdelning behöver man inte vara raketforskare för att kunna hantera det som uppstår i vardagen, med stöd av de förskollärare som också ska finnas. Så barnskötare eller assistenter (vad de nu kallas när de inte har utbildning som barnskötare) fungerar oftast bra. Och de mindre bra brukar sållas bort. Men den bemanning som skulle krävas för att ta hand om småttingar - det kan man nog se sig i himlen efter.
    Och när hela världen ser bl.a. Sverige som förebilder kring föräldraförsäkring, varför skulle vi gå åt andra hållet?
    Jag saknar också flera andra perspektiv som nämnts i inläggen ovan. 

• Anotherone
    ClumsySmurf skrev 2023-05-11 23:50:04 följande:
    Och något de kommer fram till är att en längre föräldraledighet än sex månader får motiveras med något annat än att det skulle gynna barnets utveckling

www.arbetsvarlden.se/max-sex-manaders-foraldraledigt-bra-for-barnet/
    Hur motiverar du att max sex månaders föräldraledigt är bra för ditt barn sandra?
    Undrar också. Upplägget här verkar snarast handla om när det är ekonomiskt försvarbart att utöka föräldraledigheten vs tillhandahålla barnomsorg.
    Nu är jag ingen expert men USA tex verkar ju till stor del sakna både och så att säga. Föräldraledigheten (eller mammaledigheten snarare) är väldigt kort. Sällan fullt betald. Och du har ingen kommunal barnomsorg att lämna det lilla barnet till utan har du tur så kan arbetsgivaren ha fungerande omsorg för små barn. Men oftast får man ta in nanny eller stöd ifrån mor-och farföräldrar. Eller helt enkelt att en förälder, oftast mamman, slutar jobba.
    Så hur man än gör kommer det att kosta, eller tänker jag fel?
    Antingen kommer man behöva ordna en offentligt finansierad (eller genom vissa försäkringar finansierad) föräldraledighet så att föräldrarna tar hand om barnet tills det blir lite äldre. Eller så behöver man bygga ut något slags barnomsorg som håller en acceptabel kvalitet för så små barn?
  • Anotherone
    ClumsySmurf skrev 2023-05-12 07:39:07 följande:
    barnomsorgen skulle bli dyrare och det är redan personalbrist på många ställen.
    och att det enligt denna metaanalys inte får mätbara negativa konsekvenser av det i längden betyder inte att barnet trivs lika bra på dagis.
    Håller med!
Svar på tråden En ny studie visar att förskolan är bra för de flesta