• skatebird

En ny studie visar att förskolan är bra för de flesta

www.arbetsvarlden.se/max-sex-manaders-foraldraledigt-bra-for-barnet/

"För barns utveckling finns ingen anledning att stanna hemma längre än ett halvår, inte i länder som Sverige där barnomsorgen generellt anses vara bra. För barn från utsatta miljöer är det till och med bättre att snabbt komma in i förskolevärlden."

Intressanta resultat tycker jag, och lite skönt att höra.

• Svar på tråden En ny studie visar att förskolan är bra för de flesta
  • Jemp

Nja, den säger att det inte är dåligt för de flesta. 

Tyvärr länkar de ju inte till studien, men det verkar inte som att varken amning eller jämställd föräldraledighet är variabler som finns med? 

Absolut att det är skönt som förälder att höra att en bra förskola inte är skadlig, men det verkar som en väldigt grov slutsats att säga att det är bättre. Rubriksättningen är ju ofta helt ute och cyklar i media. 

• Mrs Moneybags

Om förskolan är bra, ja. Inte om förskolan är kraftigt underbemannad och har en personalomsättning högre än valfritt McDonalds. Med andra ord finns det inte många förskolor som verkligen är bra för barn såsom läget är just nu. 

Och många vill amma längre än 6 månader. 

• Polyrytm

Helst skulle ungarna åka raka vägen från förlossning till förskolan via rörpost. / Staten.

• Finansen7

Det ligger en länk till studien i artikeln TS länkade till. Jag orkar inte läsa igenom den, men reflekterade över hur click-bait mässigt detta presenterades i nyheterna på TV4 i morse. Man sa i princip att barn över 6 månader mår bra av barnomsorg utanför hemmet. Väldigt generaliserande och konstigt klippt inslag.

Sen ska man ha klart för sig att många forskningsinstiut är beroende av någon slutsats som det går att skapa sensationell journalistik av. Allt för att skapa skrammel i media, visa resultat och få mer forskningspengar. Och TV4 dansar med i dansen.

• Persikaplommon

De borde gärna jobba som vikarier i olika förskolor?
    ?Det är lite skönt att höra ? om man inte bryr sig om verkligheten men vill gärna lämna bort sitt barn så fort som möjligt.

• Anotherone

Nu är ju inte barnomsorgen i Sverige anpassad för så små barn. De flesta kommuner har en gräns på 12 mån så det skulle ställa helt andra krav på personalen i barnomsorgen att ha hand om bebisar i princip.
    Jag personligen är glad över att mitt yngsta barn är på väg ur förskolan nu eftersom jag har kunnat följa vad som hänt inom sektorn sen mitt äldsta började förskola 2007. På storbarnsavdelning behöver man inte vara raketforskare för att kunna hantera det som uppstår i vardagen, med stöd av de förskollärare som också ska finnas. Så barnskötare eller assistenter (vad de nu kallas när de inte har utbildning som barnskötare) fungerar oftast bra. Och de mindre bra brukar sållas bort. Men den bemanning som skulle krävas för att ta hand om småttingar - det kan man nog se sig i himlen efter.
    Och när hela världen ser bl.a. Sverige som förebilder kring föräldraförsäkring, varför skulle vi gå åt andra hållet?
    Jag saknar också flera andra perspektiv som nämnts i inläggen ovan. 

• ClumsySmurf
    Finansen7 skrev 2023-05-11 10:14:46 följande:

Det ligger en länk till studien i artikeln TS länkade till. Jag orkar inte läsa igenom den, men reflekterade över hur click-bait mässigt detta presenterades i nyheterna på TV4 i morse. Man sa i princip att barn över 6 månader mår bra av barnomsorg utanför hemmet. Väldigt generaliserande och konstigt klippt inslag.

Sen ska man ha klart för sig att många forskningsinstiut är beroende av någon slutsats som det går att skapa sensationell journalistik av. Allt för att skapa skrammel i media, visa resultat och få mer forskningspengar. Och TV4 dansar med i dansen.

hittar inte länken i artikeln men det verkar som att hon som skrivit artikeln missrepresenterar metaanalysen.

• Jemp

Tack, det missade jag! De har bara fokuserat på mammaledighet (inte inkluderat pappaledighet alls) och pratar inte amning eller näringsintag öht. 
  • Mrs Moneybags

Det hela handlar om, som vi redan har hört från politiskt håll, att vi måste arbeta mer och hårdare. I Danmark har de t ex nyligen tagit bort en helgdag. Det kommer säkert ske här också. Man vill pränta in i skallen att 6-månaders bebisar inte bara kan lämnas till förskola utan dessutom mår BRA av det. För vi måste ju ut till arbetslivet direkt igen. 

Vi får nog vänta oss hårdare tider. 

• Persikaplommon
    Mrs Moneybags skrev 2023-05-11 12:33:00 följande:

Det hela handlar om, som vi redan har hört från politiskt håll, att vi måste arbeta mer och hårdare. I Danmark har de t ex nyligen tagit bort en helgdag. Det kommer säkert ske här också. Man vill pränta in i skallen att 6-månaders bebisar inte bara kan lämnas till förskola utan dessutom mår BRA av det. För vi måste ju ut till arbetslivet direkt igen. 

Vi får nog vänta oss hårdare tider. 

Precis. Och jag kan tänka mig att de vill ej satsa mer pengar på barnomsorg heller. Så lika få eller färre personal ska hand om dessa små barn.

• Polyrytm

Precis som med klimat-alarmismen. Forskarna vet vilket resultat beställarna vill ha. 
  • Spucks

Jag har inte läst studien än (men ska göra det), men kan redan nu säger att man inte borde lägga mycket värde på en studie om barns utveckling som är utförd av ekonomer!

• ClumsySmurf
    2. When the alternative care type in society is of low quality, expanding maternity leave has positive effects on child outcomes. On the other hand, when the alternative care type in society is of high quality, expanding maternity leave hardly has any positive effects, especially after approximately the first six months

7. More research is needed on the optimal hours of attendance, optimal starting age and determinants of childcare quality (in particular, process quality), as well as on the effects of expanding paternity leave on children?s long-term outcomes.

www.sns.se/en/articles/economists-almost-no-positive-effect-on-childrens-development-from-having-more-than-six-months-of-parental-leave/
    Och något de kommer fram till är att en längre föräldraledighet än sex månader får motiveras med något annat än att det skulle gynna barnets utveckling

Hur motiverar du att max sex månaders föräldraledigt är bra för ditt barn sandra?

• Anotherone
    ClumsySmurf skrev 2023-05-11 23:50:04 följande:
    Och något de kommer fram till är att en längre föräldraledighet än sex månader får motiveras med något annat än att det skulle gynna barnets utveckling

Hur motiverar du att max sex månaders föräldraledigt är bra för ditt barn sandra?
    Undrar också. Upplägget här verkar snarast handla om när det är ekonomiskt försvarbart att utöka föräldraledigheten vs tillhandahålla barnomsorg.
    Nu är jag ingen expert men USA tex verkar ju till stor del sakna både och så att säga. Föräldraledigheten (eller mammaledigheten snarare) är väldigt kort. Sällan fullt betald. Och du har ingen kommunal barnomsorg att lämna det lilla barnet till utan har du tur så kan arbetsgivaren ha fungerande omsorg för små barn. Men oftast får man ta in nanny eller stöd ifrån mor-och farföräldrar. Eller helt enkelt att en förälder, oftast mamman, slutar jobba.
    Så hur man än gör kommer det att kosta, eller tänker jag fel?
    Antingen kommer man behöva ordna en offentligt finansierad (eller genom vissa försäkringar finansierad) föräldraledighet så att föräldrarna tar hand om barnet tills det blir lite äldre. Eller så behöver man bygga ut något slags barnomsorg som håller en acceptabel kvalitet för så små barn?
  • ClumsySmurf
    Anotherone skrev 2023-05-12 07:04:15 följande:
    Undrar också. Upplägget här verkar snarast handla om när det är ekonomiskt försvarbart att utöka föräldraledigheten vs tillhandahålla barnomsorg.
    Nu är jag ingen expert men USA tex verkar ju till stor del sakna både och så att säga. Föräldraledigheten (eller mammaledigheten snarare) är väldigt kort. Sällan fullt betald. Och du har ingen kommunal barnomsorg att lämna det lilla barnet till utan har du tur så kan arbetsgivaren ha fungerande omsorg för små barn. Men oftast får man ta in nanny eller stöd ifrån mor-och farföräldrar. Eller helt enkelt att en förälder, oftast mamman, slutar jobba.
    Antingen kommer man behöva ordna en offentligt finansierad (eller genom vissa försäkringar finansierad) föräldraledighet så att föräldrarna tar hand om barnet tills det blir lite äldre. Eller så behöver man bygga ut något slags barnomsorg som håller en acceptabel kvalitet för så små barn?
    barnomsorgen skulle bli dyrare och det är redan personalbrist på många ställen.
    och att det enligt denna metaanalys inte får mätbara negativa konsekvenser av det i längden betyder inte att barnet trivs lika bra på dagis.

• Anotherone
    ClumsySmurf skrev 2023-05-12 07:39:07 följande:
    barnomsorgen skulle bli dyrare och det är redan personalbrist på många ställen.
    och att det enligt denna metaanalys inte får mätbara negativa konsekvenser av det i längden betyder inte att barnet trivs lika bra på dagis.
    Håller med!
  • nernu

Lägg ägg. Mina barn hade avlidit. De åt varken riktig mat eller tog flaska vid sex månader. Trots ihärdiga försök. 

Och ja en idiot fattar att det är bättre för barn att vara på fsk än att vara hemma med sopiga föräldrar. 

• Tow2Mater
    Anotherone skrev 2023-05-12 07:04:15 följande:
    Det finns massor med fsk, men visst de är privata. Man betalar. En del tar emot barn med statlig well fare checks (där staten betalar hela eller delar av avgiften), men inte alla. Och man får ofta vad man betalar for, så det gäller att besoka och kolla innan, men i min erfarenhet har de mycket bättre miljo for små barn än t ex Sveriges fsk.
Svar på tråden En ny studie visar att förskolan är bra för de flesta