Anotherone skrev 2023-05-12 07:04:15 följande:
Undrar också. Upplägget här verkar snarast handla om när det är ekonomiskt försvarbart att utöka föräldraledigheten vs tillhandahålla barnomsorg.
Nu är jag ingen expert men USA tex verkar ju till stor del sakna både och så att säga. Föräldraledigheten (eller mammaledigheten snarare) är väldigt kort. Sällan fullt betald.
Och du har ingen kommunal barnomsorg att lämna det lilla barnet till utan har du tur så kan arbetsgivaren ha fungerande omsorg för små barn. Men oftast får man ta in nanny eller stöd ifrån mor-och farföräldrar. Eller helt enkelt att en förälder, oftast mamman, slutar jobba.
Så hur man än gör kommer det att kosta, eller tänker jag fel?
Antingen kommer man behöva ordna en offentligt finansierad (eller genom vissa försäkringar finansierad) föräldraledighet så att föräldrarna tar hand om barnet tills det blir lite äldre. Eller så behöver man bygga ut något slags barnomsorg som håller en acceptabel kvalitet för så små barn?
Det finns massor med fsk, men visst de är privata. Man betalar. En del tar emot barn med statlig well fare checks (där staten betalar hela eller delar av avgiften), men inte alla. Och man får ofta vad man betalar for, så det gäller att besoka och kolla innan, men i min erfarenhet har de mycket bättre miljo for små barn än t ex Sveriges fsk.