Pappan dök upp igen från ingenstans
Detta är inte mitt problem, men jag har varit involverad och nu tillfrågad om min åsikt. Men andra kanske tycker annorlunda på goda grunder och därför lägger jag ut problemet och frågan.
För många år sedan skilde sig min faster - ja, "halvfaster¤ om vi ska vara noga. - men vi har trots åldersskillnad alltid haft god kontakt. hennes barn var då i tonåren. Varken hon eller barnen hörde det minsta av pappan under trettio års tid. Han övergav alltså sina två barn och exfrun fick själv dra lasset ekonomiskt o att ensam ta hand om två tonåringar. Fastern är omgift sedan många år och hennes man har varit ett bra stöd för barnen under deras tidiga vuxenliv. De är nu själva gifta med egna barn.
Nu har efter denna långa tid exmaken dykt upp och kräver att få umgås med barn och barnbarn och även exfrun. De vuxna barnen säger tvärt nej, har inte träffat och säger att de aldrig kommer att träffa en person som de - jag citerar - säger är ett biologiskt upphov, inte en förälder. Att barnbarnen skulle träffa honom är uteslutet. Deras farfar och morfar är mammans nye man.
det finns olika uppfattningar i släkt och vänkrets. De flesta tycker att exmaken, expappan borde få förnyad kontakt, men ett par blir förbannade och vill förvägra honom all kontakt med tanke på hans beteende under trettio år. Jag tillhör den senare kategorin, för jag kände honom, vet vad för slags människa han i grunden är och vill inte mina kusiner, kusinbarn och faster sårade och tillintetgjorda igen.
Hur tycker ni? har någon av er haft någon liknande erfarenhet och hur löste ni problemet? Tacksam för input. Jag har lovat att visa era svar för de berörda.
hennes man har varit ett bra stöd för barnen som nu är vuxna med egna familjer.