Misstänker adhd fyraåring
Jag har två barn med ADHD, och jag måste säga att det här inte är så självklart. Framför allt så är en 4-åring ändå ganska liten. Min äldste son var så pass hyperaktiv att man märkte det även då, men han var ganska extrem. Dottern däremot - före 6-årsåldern hade ingen kunnat säga det. Och även när hon utreddes när hon var 7 så fick hon ingen diagnos (hon fick det när hon var 16).
Jag tycker du ska vänta till åtminstone 6-års-verksamheten. Mot slutet av den kan man nog få en klarare bild. I ettan brukar man märka det
Det är några saker som talar för - men kan också bero på omognad. Han är ändå ganska liten, och några saker som talar emot ADHD. Autism... nja... det där med petig med maten och kanske det distanslösa skulle vara det enda. Och trots är inte ovanlig hos en 4-åring. Inte heller impulsivt beteende. Kanske är han ganska intelligent? Då blir man också lättare frustrerad när det inte går framåt. Jag tycker du bör avvakta och inte oroa dig för mycket. Det låter egentligen som en kille som utvecklas en hel del, och som inte har särskilt svårt för sig.