Misstänker adhd fyraåring
Hej!
jag har en son som fyller fem i höst och alltså har ett år kvar på förskola innan förskoleklass och jag har den senaste tiden börjat oroa mig lite för honom och funderar på om det kanske finns risk för ngn npf-diagnos där nog adhd ligger närmast till hands. Jag undrar om jag borde ligga i och söka mer hjälp inför skolstarten. BVC säger att det är fullständigt normalt beteende. Förskolan har inte sagt något om att de misstänker någon diagnos men de frågade vid sista utvecklingssamtalet om vi hade kontakt med någon angående honom vilket ställde mig lite då jag inte upplevt hans problem som så stora att jag borde sökt hjälp. De nämnde också att de funderar på att ta hjälp av specialpedagog för att hantera honom i vissa situationer.
Nu till hur han är;
- Han är lite gränslös och pratar med alla som vi träffar. Upplevs oftast som gullig och lite tokig.
- Han var sen med språket och har fortfarande en del uttalssvårigheter, vi har varit hos logoped som dock bedömde honom inom normalspannet.
-pratar högt och mycket, avbryter hela tiden trots tillrättavisningar
-Stora problem med turtagning, vill alltid svara, prata, göra först etc. Det är ofta det här som skapar situationer på förskolan då han blir arg och ledsen när han inte får som han vill. Då går han undan och sätter sig och lugnar sig enligt pedagogerNa fort och kan sätta ord på sina känslor.
- Reagerar inte alltid på tilltal, ibland måste man ryta till för att få en reaktion
-extremt petig med maten. Oftast vill han inte ens smaka. På förskolan får han specialkost för att orka med dagen. Är det nåt han inte känner igen vägrar han att smaka och struntar i att äta istället.
-sover bra och sköter toalettbestyren bra. Blev torr när han var 2,5 och har aldrig haft en olycka varken dagtid eller nattetid
- mycket bra finmotorik och bra på pussel, och att bygga etc
-tycker om att lyssna på högläsning och sitter då still
-möjligtvis lite dålig koncentration när det är något han inte är intresserad av, men är å andra sidan intresserad av och nyfiken på det mesta
- lär sig saker snabbt och har mycket bra minne
-har ett litet kompisgäng som han leker med, men verkar vara omtyckt även av andra barn. Han leker med många olika och blir bjuden på kalas etc
- är ganska försiktig, aktar sig för bilar, är lite rädd för att cykla i nedförsbacke, går försiktigt ner för trappor etc
-svårt att sitta still när det blir tråkigt, vill gärna ha stimulans hela tiden
- agerar på impuls utan att tänka efter
-kramgo och vill ha mycket närhet. Alltid snäll mot oss föräldrar, säger alltid hur mycket han älskar oss och att jag är bra och fin och världens bästa mamma etc
- svårt att ta ett nej, trotsar
Sammantaget upplever jag att han har vissa beteenden som pekar på adhd och andra som kanske inte gör det så mycket men så antar jag att det kan vara. Jag är mest orolig inför skolstart och ville höra om någon känner igen sig och kan dela med sig av sin historia, det skulle vara så fint. Blev visst lite långt, hoppas att någon orkar läsa igenom hela