• Anonym (Molly)

Misstänker adhd fyraåring

Plus

Hej! 

jag har en son som fyller fem i höst och alltså har ett år kvar på förskola innan förskoleklass och jag har den senaste tiden börjat oroa mig lite för honom och funderar på om det kanske finns risk för ngn npf-diagnos där nog adhd ligger närmast till hands. Jag undrar om jag borde ligga i och söka mer hjälp inför skolstarten. BVC säger att det är fullständigt normalt beteende. Förskolan har inte sagt något om att de misstänker någon diagnos men de frågade vid sista utvecklingssamtalet om vi hade kontakt med någon angående honom vilket ställde mig lite då jag inte upplevt hans problem som så stora att jag borde sökt hjälp. De nämnde också att de funderar på att ta hjälp av specialpedagog för att hantera honom i vissa situationer. 

Nu till hur han är; 

- Han är lite gränslös och pratar med alla som vi träffar. Upplevs oftast som gullig och lite tokig. 

- Han var sen med språket och har fortfarande en del uttalssvårigheter, vi har varit hos logoped som dock bedömde honom inom normalspannet. 

-pratar högt och mycket, avbryter hela tiden trots tillrättavisningar 

-Stora problem med turtagning, vill alltid svara, prata, göra först etc. Det är ofta det här som skapar situationer på förskolan då han blir arg och ledsen när han inte får som han vill. Då går han undan och sätter sig och lugnar sig enligt pedagogerNa fort och kan sätta ord på sina känslor. 

- Reagerar inte alltid på tilltal, ibland måste man ryta till för att få en reaktion 

-extremt petig med maten. Oftast vill han inte ens smaka. På förskolan får han specialkost för att orka med dagen. Är det nåt han inte känner igen vägrar han att smaka och struntar i att äta istället. 

-sover bra och sköter toalettbestyren bra. Blev torr när han var 2,5 och har aldrig haft en olycka varken dagtid eller nattetid 

- mycket bra finmotorik och bra på pussel, och att bygga etc

-tycker om att lyssna på högläsning och sitter då still

-möjligtvis lite dålig koncentration när det är något han inte är intresserad av, men är å andra sidan intresserad av och nyfiken på det mesta 

- lär sig saker snabbt och har mycket bra minne 

-har ett litet kompisgäng som han leker med, men verkar vara omtyckt även av andra barn. Han leker med många olika och blir bjuden på kalas etc 

- är ganska försiktig, aktar sig för bilar, är lite rädd för att cykla i nedförsbacke, går försiktigt ner för trappor etc 

-svårt att sitta still när det blir tråkigt, vill gärna ha stimulans hela tiden

- agerar på impuls utan att tänka efter 

-kramgo och vill ha mycket närhet. Alltid snäll mot oss föräldrar, säger alltid hur mycket han älskar oss och att jag är bra och fin och världens bästa mamma etc

- svårt att ta ett nej, trotsar 

Sammantaget upplever jag att han har vissa beteenden som pekar på adhd och andra som kanske inte gör det så mycket men så antar jag att det kan vara. Jag är mest orolig inför skolstart och ville höra om någon känner igen sig och kan dela med sig av sin historia, det skulle vara så fint. Blev visst lite långt, hoppas att någon orkar läsa igenom hela 

• Svar på tråden Misstänker adhd fyraåring
  • Anonym (E)

Sammantaget så är detta beteenden som pekar på att HAN ÄR FYRA ÅR. Lugna ner dig några hekton. Personalen säger ju till dig att de inte är oroliga, dvs experter som mött hundratals barn i olika former. Låter som en fullständigt normal unge faktiskt!

• Anonym (Avvakta)

Låter som min son. Han hade superbra lärare på lågstadiet så kände inget behov av utredning då de kunde anpassa efter hans behov. Det var inte förrän i sexan vi kände behov av utredning då han inte längre hängde med i skolarbetet. Det hade visserligen varit lite stök ett tag, men det mognade han bort från. 

Han har väldigt lätt med inlärningen, hade han behövt anstränga sig för att lära sig så hade vi behövt utreda mycket tidigare. För läxläsning har i stort sett varit omöjligt.

Han började med adhd medicin i sjuan och det gjorde att han klarade av att koncentrera sig på lektionerna när det började bli mer komplext. Utan medicin skulle han nu på högstadiet ha svårt att bli godkänd i många ämnen.

Så utifrån våra erfarenheter så tycker jag inte nu ska utreda i förebyggande syfte. Sen får man ju räkna med att det är kö till utredning, vilket i sig talar för att inte utreda i onödan. 

• Anonym (Molly)
    Anonym (E) skrev 2023-05-09 23:21:29 följande:

Sammantaget så är detta beteenden som pekar på att HAN ÄR FYRA ÅR. Lugna ner dig några hekton. Personalen säger ju till dig att de inte är oroliga, dvs experter som mött hundratals barn i olika former. Låter som en fullständigt normal unge faktiskt!

Tack för svar! Ja det är väl ungefär så jag har tänkt men får lite panik ibland, när man hör om hur viktigt det är med tidigt stöd ifall det skulle visa sig vara några svårigheter längre fram, speciellt nu iom att skolstarten närmar sig. Vill ju ge honom bästa möjliga förutsättningar.  förskolan säger samtidigt att han gör stora framsteg hela tiden så det blir väl att vi avvaktar lite. 
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Avvakta) skrev 2023-05-09 23:22:46 följande:

Låter som min son. Han hade superbra lärare på lågstadiet så kände inget behov av utredning då de kunde anpassa efter hans behov. Det var inte förrän i sexan vi kände behov av utredning då han inte längre hängde med i skolarbetet. Det hade visserligen varit lite stök ett tag, men det mognade han bort från. 

Han har väldigt lätt med inlärningen, hade han behövt anstränga sig för att lära sig så hade vi behövt utreda mycket tidigare. För läxläsning har i stort sett varit omöjligt.

Han började med adhd medicin i sjuan och det gjorde att han klarade av att koncentrera sig på lektionerna när det började bli mer komplext. Utan medicin skulle han nu på högstadiet ha svårt att bli godkänd i många ämnen.

Så utifrån våra erfarenheter så tycker jag inte nu ska utreda i förebyggande syfte. Sen får man ju räkna med att det är kö till utredning, vilket i sig talar för att inte utreda i onödan. 

Åh tack för svar. Håller helt med om att det är vansinne att hålla på och utreda i förebyggande syfte speciellt med tanke på att köerna är så långa. vi får väl avvakta och se vad som händer. Jag upplever också att min son har ganska lätt med inlärning, men är rädd att när det blir för styrt och han måste sitta still mer att han kommer att få problem. Och man vill ju som sagt ge honom bästa möjliga förutsättningar inför skolstarten. Kanske bara att hoppas på bra och förstående lärare och ta det lite som det kommer, känns att det kommer att bli viktigt med en bra dialog med läraren. Vad fint att höra att din son blir hjälpt av medicinen så att det fungerar för honom. 

• AndreaBD

Jag har två barn med ADHD, och jag måste säga att det här inte är så självklart. Framför allt så är en 4-åring ändå ganska liten. Min äldste son var så pass hyperaktiv att man märkte det även då, men han var ganska extrem. Dottern däremot - före 6-årsåldern hade ingen kunnat säga det. Och även när hon utreddes när hon var 7 så fick hon ingen diagnos (hon fick det när hon var 16).
    Jag tycker du ska vänta till åtminstone 6-års-verksamheten. Mot slutet av den kan man nog få en klarare bild. I ettan brukar man märka det

Det är några saker som talar för - men kan också bero på omognad. Han är ändå ganska liten, och några saker som talar emot ADHD. Autism... nja... det där med petig med maten och kanske det distanslösa skulle vara det enda. Och trots är inte ovanlig hos en 4-åring. Inte heller impulsivt beteende. Kanske är han ganska intelligent? Då blir man också lättare frustrerad när det inte går framåt. Jag tycker du bör avvakta och inte oroa dig för mycket. Det låter egentligen som en kille som utvecklas en hel del, och som inte har särskilt svårt för sig. 

Svar på tråden Misstänker adhd fyraåring