• SonjaEliason

    Mina bonusbarns Kristna & homofobiska kusins föräldrar.. Alltså hjälp!

    Hej alla fina människor Hjärta

    Jag är så ARG! Vill mest bara skriva av mig men också höra vad ni här på familjeliv tycker. 

    För att förenkla så skriver jag bara bokstav på personerna inblandade.

    Min sambos kommer i grund & botten från en väldigt kristen uppväxt. Men slet sig "loss" från det och hade heller inget val då hon valde att leva i en "lesbisk" relation med mig. Egentligen så frös de ut henne redan flera år innan då hon valde att skilja sig från sin dåvarande man. Sen blev "synden" värre i deras ögon då hon på d hela valde att gå in i en relation med mig (en kvinna). Idag lever vi sen 10 år tsm. Vi har 3 ungar (2 av de är min bonusar som vi kan kalla Anna & Kalle. Sedan har vi ett gemensamt barn. Nu till d som skett. Min bonusdotter Anna har flera kusiner vars alla har kristna föräldrar som också egentligen är emot hbtq etc. Men de har på senare år varit helt ok med allt och deras ungdomarna är hos oss ibland & sover över ibland. Inga konstigheter liksom. MEN! Annas tremänning får inte sova hos oss pga att vi är lesbiska (skrattar & "gråter" samtidigt då tremänningens pappa är en hycklare & lämnar sin fru m alla 8 barnen ensam i flera veckor då han behöver semester från allt).  Ok. Nu till d absurda...  Jag, min sambo & vår lille ska åka till mina föräldrar i helgen (de bor ca 20 mil från oss). Min sambo ska på återträff så jag & vår lille ska hänga hos mina föräldrar & ungdomarna (snart 18 år & 19 åringen ville va kvar hemma). Helt ok. Men plötsligt säger Anna att hennes tremänning skulle sova över hos oss.. jag sa då, efter att hållit tyst om all homofobi frånhennes föräldrar att jag är less på detta. Sa "ok du vet att  jag älskar dig, du är som min dotter, men d får räcka nu. Så din tremänning får sova här nu när vi båda är bortresta?? Nej.. alltså d här känns inte ok längre". Och d är så jag känner nu. Att jag säger stopp & nej till detta. Jag har fått nog. Har bestämt att ringa tremänningens föräldrar & säga vad jag tycker & att hon inte får sova hos oss. De menar att nu när vi 2 vuxna mammor inte är hemma i vårt egna hem så är d ok att deras dotter sover över. Fy fan alltså.  Detta gör mig också ledsen då min bonusdotter hamnar i mitten. Men någonstans måste jag sätta ner foten. För min sambo vill vara till lags hela tiden. Men d här som de pysslar m är så lågt & tänker inte låta deras sjuka hjärna och homofobi spotta på oss mer. 

    Ursäkta för mkt text och tack för att ni läser Hjärta

  • Svar på tråden Mina bonusbarns Kristna & homofobiska kusins föräldrar.. Alltså hjälp!
  • SonjaEliason
    Anonym (d) skrev 2023-05-08 22:30:10 följande:

    Det du gör nu drabbar bara den oskyldiga tremänningen, det löser ingenting och sätter Anna i en jättejobbig sits.


    Så kan man se det som,men det hennes föräldrar gör påverkar väl också vår bonusdotter genom att de inte låter henne sova hos oss pga att vår dotters mammor är lesbiska. Hur hade det sett ut som någon sagt "du får inte sova hos Maja & Max eftersom de är mörkhyade? Jag kommer ändå att kontakta tremänningens föräldrar och säga vad jag tycker om hur de behandlat oss. Varför ska vi hela tiden vara ok med deras homofobi mot oss? Det är.inte ok. Nu är det slut med det. 
  • SonjaEliason
    Anonym (S) skrev 2023-05-08 22:36:49 följande:

    Fast hur är det här nyheter? Du visste redan att tremänningen inte får sova över hos er för att ni är lesbiska (nej jag fattar inte heller den logiken, men fine). Med det följer naturligt att om ni inte är hemma kan tremänningen sova över. Nu ska ni bort, hon kan sova över. Så varför har du inte reagerat så starkt tidigare?

    Jag tycker inte du ska straffa barnet som vill umgås med Anna, däremot borde du ha vägrat kontakt med alla de där homofobiska släktingarna för länge sedan.


    Hon har aldrig nånsin sovit hos oss. Aldrig. Vi har aldrig varit bortresta. Det här är första gången som de säger "ok nu när de inte är där så får du vara där". Jag har reagerat tidigare. Jag har sagt vad jag tycker om det tidigare också (det faktum att de har d tänket). 

    Vår dotter får sova där om hon vill. Men det blir inget hemma hos oss. Deras dotter (tremänningen) är välkommen att sova över när vi är hemma. 

    Ni får tycka att det är att "straffa" ungdomarna men vi har haft överseende  m mkt från dessa släktingar,men d räcker nu. Ni som inte är LBTQ kan inte riktigt fatta hur d känns. Men oavsett om.ni tycker olika så är det ok & jag tar till mig av vad ni säger. Men hela den grejen att förbjuda henne & sova över när vi är där men ok om vi inte är hemma i vårat egna hem är för mkt. 
  • SonjaEliason
    Anonym (d) skrev 2023-05-08 22:47:20 följande:

    18 och 19 år som vill ha en vän som sover över...


    Det är inget nytt för er hur tråkigt det än är. Straffa inte ditt vuxna bonusbarn eller gå över huvudet på henne bara för att få in några ord som ingen kommer att bry sig om.


    Jo precis, det var ju så jag tänkte. Jag kommer & har aldrig skällt på Mika bonusar för att vissa av deras släkt säger elaka saker. Vi har alltid försökt att inte göra samma sak som de. Men just i det här fallet känner jag bara att det blev för mkt. Känns som om de tänker jätte sjuka tankar om oss. Typ som om de tror att vi ska göra nått mot deras dotter om hon sover här eller att vi skulle grovhångla framför allihop. Det är bara rubbat. Vem gör ens så? Även om.man hade varit heterosexuell? 

    Jag kommer enbart att konfrontera tremänningens föräldrar. Inte tremänningen, såklart! Inte heller bonusarna. Men samtidigt är de nu stora nog att få höra att vi inte känner att det är ok heller. Vår bonus kan sova över hos de istället. Det har funkat jättebra. Vi tror nämligen inte att de ska kalla dit en pastor som ska göra det de är mest kända för att göra.. :/
  • SonjaEliason
    Anonym (S) skrev 2023-05-08 22:53:06 följande:

    Förresten, väldigt off topic. Jag skulle rekommendera att du byter användarnamn om det är ditt riktiga. Tog mig ca två minuter att hitta dig på Facebook, tror jag iaf. Bor du i Umeå? Bara en tanke.


    Off topic. NR1 jag är inte rädd för att vara mig själv här. Men nu är det så att det kontot på facebookr heller inte under mitt riktiga namn. Jag är ingen face bookare på d sättet. Sen undrar jag bara varför du finner det intressant? Lite skumt att hålla på så.. just saying. Lustigkurre delux 
  • SonjaEliason
    Anonym (d) skrev 2023-05-08 22:52:01 följande:

    Återigen. Du straffar vuxna människor och visar dig inte som den större personen inför dessa "barn" utan väljer just denna tidpunkt för att bråka. För inget kommer bli bättre. Deras åsikter kommer inte att ändra. Det enda du kommer att göra är att förstöra relationer mellan ungdomarna och troligt påverkas även din relation till bonusbarnen av något så onödigt.


    Ok du/ni får tycka & se det som att straffa. Men jag är nyfiken på hur du hade känt om.din partner var t.ex muslim eller mörkhyad & ngn sa att de inte kommer hem till er så länge som ni är hemma i ert egna hem? Det är absurt. Syftet här varit inte att straffa de yngre utan att kontakta de vuxna som pysslar Med detta. Och fram.tills att det är gjort så är alla välkomna hemma hos oss när vi är hemma. Om ni ser d som straff så är det så. Men alla får tycka & tänka olika och man behöver inte vara otrevlig i tråden som (S) är med att leka detektiv & försöka spåra upp en på facebook. Är bara konstigt.
  • SonjaEliason
    Anonym (S) skrev 2023-05-08 23:02:12 följande:
    Jag skrev inte att det var "intressant". Tanken med ett anonymt forum är för de flesta att vara just anonym, både för eventuella bekanta och eventuelle internetstalkers. Ser av dina svar i tråden att empati är överflödigt så ursäkta att jag försökte vara hjälpsam.

    Något som är intressant, möjligen, är att du sitter och gnäller om de här människornas homofobi, slänger på dig HBTQI-offerkoftan där ingen annan kan förstå din sits, du är sur mot varenda person som svarat i tråden och nu sitter du och kallar mig en massa fula ord när jag försöker vara hjälpsam. Du borde skämmas!
    Hur är du hjälpsam?? Du frågar mig om vart jag bor etc? Det är creepy. Jag är väl vuxen & bestämmer vad jag vill heta? Jag kan väl sköta om mig själv & min anonymitet? Det här inlägget handlar inte om mitt användarnamn heller?

    & vilken offerkofta? Vet du ens vad homofobi är?

    Ok, uppenbarligen så blev den här tråden skit
    Men tack för all feedback, tar med det som jag tyckte va bra feedback & resten kan stanna här på Familjeliv.

    Ha en trevlig kväll & vecka.
  • SonjaEliason
    Anonym skrev 2023-05-08 23:01:15 följande:

    Varför ska du konfrontera?
    Alla har rätt ha sin egen åsikt.
    Alla har rätt att bestämma vem man vill sova över hos


    Öh..? För att det är vårat hem?? Såklart vi bestämmer vem som ska sova över hos oss & inte. Bestämmer inte du det i ditt egna hem?? Ok.. 

    Ja alla har rätt till sin åsikt. Men när det kmr till att mena att deras dotter inte är trygg hemma hos oss pga att vi två som bor där är lesbiska så får det då vara. Vi bestämmer ju det lika mkt som dennes föräldrar bestämt att hon inte får sova hos oss när vi är där. 
  • SonjaEliason

    Tack till er som kommit med konstruktiv feedback, ska tänka på det & önskar en fortsatt trevlig kväll. Och till ngn annan som bara verkar ha velat vara dryg så får även du ha en trevlig kväll. 

Svar på tråden Mina bonusbarns Kristna & homofobiska kusins föräldrar.. Alltså hjälp!