Första graviditeten
Anonym (Förlossningen) skrev 2023-05-08 09:18:19 följande:
Graviditeten gick bra men jag hade velat få mer info just hur bestämd man måste vara för att få någon att lyssna under ens förlossning och ha fått pratat igenom även hur det är med återhämtning efter kejsarsnitt.
Jag trodde naivt att om man skrev ett förlossningsbrev skulle nån läsa det (ingen gjorde det så inget av det jag ville blev hörsammat, trots att första dygnet av förlossningen var lugn och gott om tid hade funnits).När det slutade i akut KS var jag helt oförberedd, hade bara läst på allt om vaginala förlossningar och eftervård, inget innan hade handlat om att det kan sluta i KS eller hur vanligt det är. Det var därför olustigt när jag fick en del efterreaktioner på operationen och bedövningen och inte förstod vad som hände.
På MVC pratade man bara i förbifarten om kejsarsnitt. Det framställdes antingen som något fult som man skammade som att alla planerade snitt berodde på att mamman var "too posh to push" ungefär. Eller så var det katastrof. Det fanns inget däremellan, inga förklaringar som du skriver att det kan uppstå situationer helt oplanerat som gör att det är den bästa vägen för barnet att komma till världen. Och inte minst hur det påverkar återhämning och den andra föräldern. Även om det går lugnt tillväga så kan partnern (och en själv förstås) uppleva det väldigt traumatiskt. Kanske naivt och absolut något som jag numera tipsar blivande föräldrar om att läs på! Det behöver inte bli så men läs på! Precis som du läser på om bedövningar och sånt kring vaginal födsel, lyssna på en podd eller läs något kapitel om snitt.
Under graviditeten fanns det inget jag känner att jag behövt veta eller som jag missat. Jag har två barn och jag har haft turen att må bra båda gångerna. Men det är just förlossningarna och kejsarsnitt som jag hade velat och behövt veta mer om innan. Inte som skrämselpropaganda utan bara klart och tydligt, gärna i samband med föräldrautbildningen på MVC.