Första graviditeten
Vad hade ni önskat att nu visste/tänkte på innan ni blev gravid första gången? Vad var det jobbigaste under er graviditet, eller gick det "som en dans på rosor"?
Vad hade ni önskat att nu visste/tänkte på innan ni blev gravid första gången? Vad var det jobbigaste under er graviditet, eller gick det "som en dans på rosor"?
Graviditeten gick bra men jag hade velat få mer info just hur bestämd man måste vara för att få någon att lyssna under ens förlossning och ha fått pratat igenom även hur det är med återhämtning efter kejsarsnitt.
Jag trodde naivt att om man skrev ett förlossningsbrev skulle nån läsa det (ingen gjorde det så inget av det jag ville blev hörsammat, trots att första dygnet av förlossningen var lugn och gott om tid hade funnits).När det slutade i akut KS var jag helt oförberedd, hade bara läst på allt om vaginala förlossningar och eftervård, inget innan hade handlat om att det kan sluta i KS eller hur vanligt det är. Det var därför olustigt när jag fick en del efterreaktioner på operationen och bedövningen och inte förstod vad som hände.
Vad som var jobbigast:
Graviditet 1: nästan konstant yrsel halva graviditeten pga klämd kroppspulsåder.
Graviditet 2: förlamande trötthet, illamående, foglossning from hell
Det jag hade velat veta innan är att man måste stå på sig enormt om man ska få hjälp med sina krämpor. Det mesta viftas bort som normaaaalt, trots att man är rejält funktionshindrad.
Jag hade också velat veta att barnmorskor inte kan särskilt mkt om foglossning. Hade jag gjort som bm sa hade jag blivit sämre? Man måste ta reda på fakta själv.
Jag hade velat veta mer i förväg om tiden efter förlossningen. En del hade en kompis berättat, men infon från mödravården var väldigt knapp. För mig var de första veckorna mycket jobbigare än själva förlossningen.
Jag läste på rätt mycket så kände mig förberedd på det mesta. Sen vet man ju aldrig hur man själv kommer reagera på värkar mm, man får vara beredd på det mesta.
Det jag är glad att en kompis hade berättat var att det kan ta lång tid att få ut moderkakan och att den biten kan vara värre än själva framförandet av barnet. För mig tog den delen lång tid, så jag var glad att jag hade hört att det kunde vara så, annars hade jag nog blivit rädd när de började ge mig sprutor, tryckte på magen, satte akupunktur och skulle tillkalla läkare.
Graviditeten gick bra men jag hade velat få mer info just hur bestämd man måste vara för att få någon att lyssna under ens förlossning och ha fått pratat igenom även hur det är med återhämtning efter kejsarsnitt.
Jag trodde naivt att om man skrev ett förlossningsbrev skulle nån läsa det (ingen gjorde det så inget av det jag ville blev hörsammat, trots att första dygnet av förlossningen var lugn och gott om tid hade funnits).När det slutade i akut KS var jag helt oförberedd, hade bara läst på allt om vaginala förlossningar och eftervård, inget innan hade handlat om att det kan sluta i KS eller hur vanligt det är. Det var därför olustigt när jag fick en del efterreaktioner på operationen och bedövningen och inte förstod vad som hände.
Att redan befintlig ångest kan bli extrem..
?och att jag visste hur lång tid det tog innan kroppen skulle komma tillbaka. Var väldigt ung med första bebisen och trodde magen skulle vara borta när bebisen kom ut.
icke sa nicke
Ja, det gjorde vansinnigt ont och kom som från ingenstans. Känslan att sitta där med en amning som bråkar och fysiskt inte kunna hålla bebis, dels pga smärta av operation och sen smärtan i överkroppen som gjorde armarna obrukbara var hemsk och stressande.
Har lyft detta att det vore bra med mer info om kejsarsnitt med innan man hamnar på förlossningen eftersom det ändå händer, särskilt nu med allt fler igångsättningar. Men det är nåt som är bra att vara medveten om själv. Jag hade haft en kanongraviditet men det här tog verkligen udden av det så mycket för min del.