Inlägg från: Anonym (Syrran) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Syrran)

Fara utomlands arbetslös

Hur mår du? Det finns inget sådant som att passet skulle kopplas till AF, men eftersom du inte ansökt om semester kan du förstås sjukskriva dig. En påhittig dam i sextioårsåldern ville ha mitt telefonnummer när vi gick i åtgärd tillsammans. Med tvekan gav jag henne det, minns inte varför hon tyckte att hon behövde det, men det uppdagades snabbt att hon använde mig som "sjukanmälan" för att gå under radarn hos anordnaren. Idag torde hon ha gått i pension och det är preskriberat. Du får avgöra om det är någon som är "snäll" nog på anordnaren att låta dig gå under radarn men de lär ju bli av med anslagen om deltagarna inte är på plats så troligen inte en framkomlig väg. 

• Anonym (Syrran)
    Palmeniers skrev 2023-05-07 14:32:43 följande:

Du har själv ansvaret för att ta reda på vilka skyldigheter du har när du får ersättning via skattemedel. Och visst kan du söka jobb "från solstolen" men du kan ju inte gå på intervju eller börja på ett jobb nästa dag. 
    Har du aktivitetsstöd innebär det att du ska kunna börja på ett jobb snarast. Arbetsförmedlingen har i n g e n försörjningsplikt gentemot medborgare utan du får ersättning mot en skyldighet att göra allt du kan för att lösa din situation som arbetssökande.

Min erfarenhet är att de försöker hindra en och inpränta i en att man är för besvärlig, samtidigt som man anses ha tagit på sig offerkofta. 
Svar på tråden Fara utomlands arbetslös