• Haelenius

Fara utomlands arbetslös

Hejsan alla kära! det är nämligen så att jag ska utomlands till veckan. Allt är bokat och klart och har glömt söka ledighet hos arbetsförmedligen. Går just nu på aktivitetstöd genom FK och undrar om jag är helt körd? Kommer jag förlora hela mitt stöd totalt eller kommer jag få en varning? Är med i ett program med arbetsförmedlingen (vet inte vad jag ställt till med) borde jag ringa in och berätta att jag ska utomlands eller bara anmäla mig sjuk? Har läste runt lite och tydligen så kan dom se på flygplatsen genom passet att jag får på a-kassa. förlorar hellre ersättningen för gott än att bli återbetalningskyldig eller får en prick i registret. Hur tror ni dom kommer reagera. Sitter med jättehög puls och känns som allt är kört av nån konstig anledning. hoppas ni kan hjälpa mig 

Mvh/Malin

• Svar på tråden Fara utomlands arbetslös
  • Anonym (Syrran)

Hur mår du? Det finns inget sådant som att passet skulle kopplas till AF, men eftersom du inte ansökt om semester kan du förstås sjukskriva dig. En påhittig dam i sextioårsåldern ville ha mitt telefonnummer när vi gick i åtgärd tillsammans. Med tvekan gav jag henne det, minns inte varför hon tyckte att hon behövde det, men det uppdagades snabbt att hon använde mig som "sjukanmälan" för att gå under radarn hos anordnaren. Idag torde hon ha gått i pension och det är preskriberat. Du får avgöra om det är någon som är "snäll" nog på anordnaren att låta dig gå under radarn men de lär ju bli av med anslagen om deltagarna inte är på plats så troligen inte en framkomlig väg. 

• Anonym (Åk)

Bara att åka inget dom kommer få veta på! 😄 Dessutom kan du söka jobb i solstolen om samvetet tryter! 

• Palmeniers

Om din anordnare av insats, rusta matcha eller liknande, vet om att du åker så har de troligen redan meddelat Arbetsförmedlingen.
    Enligt avtalet ska anordnare meddela frånvaro till AF eftersom anordnaren får bra betalt, skattemedel, för insatsen/programmet du deltar i.

• Haelenius

Jag har inte kontaktat min anordnare på rusta men tänkte göra de nu på måndag. tror ni jag kommer bli av med min ersättning helt och hållet eller kommer jag bara få typ en straff månad?`jag ska vara borta i 10 dar så kommer missa ett möte. plus jag kan ju som sagt söka jobb i solstolen... och angående frågan kring Passet och AF menades att jag läste på något forum att tydligen så kan dom som stämplar passet se i sin dator eller något att man går på bidrag? vet inte de bara va för att skrämma upp en eller om de påriktigt fungerar så? jag menar om jag skulle sjukanmäla mig eller kontakta min matchare från utlandet så borde väl de loggas att jag inte är på en svensk IP-adress?

• Palmeniers

Du har själv ansvaret för att ta reda på vilka skyldigheter du har när du får ersättning via skattemedel. Och visst kan du söka jobb "från solstolen" men du kan ju inte gå på intervju eller börja på ett jobb nästa dag. 
    Har du aktivitetsstöd innebär det att du ska kunna börja på ett jobb snarast. Arbetsförmedlingen har i n g e n försörjningsplikt gentemot medborgare utan du får ersättning mot en skyldighet att göra allt du kan för att lösa din situation som arbetssökande.

• Anonym (Syrran)
    Palmeniers skrev 2023-05-07 14:32:43 följande:

Du har själv ansvaret för att ta reda på vilka skyldigheter du har när du får ersättning via skattemedel. Och visst kan du söka jobb "från solstolen" men du kan ju inte gå på intervju eller börja på ett jobb nästa dag. 
    Har du aktivitetsstöd innebär det att du ska kunna börja på ett jobb snarast. Arbetsförmedlingen har i n g e n försörjningsplikt gentemot medborgare utan du får ersättning mot en skyldighet att göra allt du kan för att lösa din situation som arbetssökande.

Min erfarenhet är att de försöker hindra en och inpränta i en att man är för besvärlig, samtidigt som man anses ha tagit på sig offerkofta. 
  • Anonym (Herregud)

Du har "glömt" att söka ledighet? Om du ska vara borta i tio dagar lär du behöva läkarintyg för din "sjukfrånvaro". Man kan inte bara säga att man är sjuk och vara borta så länge från sin aktivitet.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (M)

Åker du utanför EU och arbetsförmedlingen får reda på det så blir du utskriven ur de program/insatser du är inskriven i. Är det innanför EU blir det sannolikt någon form av sanktion gällande din ersättning.

Det känns paradoxalt att du nojjar så mycket över detta samtidigt som du ändå glömt att fråga om ledighet. Borde inte detta vara prioriterat att göra innan du bokade resan?

Min rekommendation är att ringa din handläggare och fråga om ledighet. Ärlighet brukar ofta löna sig i dessa sammanhang. Gör du sjukanmälan ska du in med sjukintyg efter 7 dagar.

Svar på tråden Fara utomlands arbetslös