Anonym (Kluven) skrev 2023-05-03 14:07:40 följande:
Tack för svar. I slutet av dagen är hon min svärmor och farmor. Hon är viktig för oss och hon har hjälpt oss mycket, trots hennes negativa sidor. Jag kommer alltså inte bara skita i hennes känslor och flytta långt åt helvetet. Men jag vill flytta någon bit ifrån henne så jag fortfarande kan ha min frihet. Hon kommer ändå kunna hämta på förskola och komma över när hon vill flera ggr i veckan och vice versa.
Det som gör mig osäker är att hon har ställt upp för oss så mycket, både innan och nu. Om jag inte ställer upp för henne nu när det här känns jobbigt för henne, känner jag mig så elak. Hon är pensionär, så det är inte heller så att hon är borta litegrann under dagarna. Vi vaknar tillsammans, jag lämnar på förskolan och går och jobbar, hämtar på förskolan (om hon inte gjort det), och sen umgås vi igen. hela dagarna liksom.
Vad är alternativet, att ni bor ihop tills hon ska på ålderdomshem? Du tänkte inte dejta någon gång i framtiden eller så? Att bo kvar är inte att "ställa upp", det är att sätta livet på paus för din del. Du kan ställa upp på andra sätt, genom att just bo kvar i området så ni kan ses ofta, du kan hjälpa henne med saker, ni kan äta middag ibland, allt möjligt!